چهار برنامه بطحایی برای خوشایندسازی مدارس
وزیر آموزش و پرورش از اجرای چهار برنامه خبر داد و گفت: این برنامهها ما را به سمت مدرسه محوری و مدیریت مبتنی بر مدرسه نزدیک میکند.
خبرگزاری ایسنا: سیدمحمد بطحائی در "پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه"، گفت: سال گذشته در این همایش موضوعی مطرح کردم که نشاط از یادگیری و شادی در مدرسه به سرعت رو به کاهش است. دانش آموزان از مدرسه میهراسند و اضطراب از مدرسه، لذت یادگیری را از آنها گرفته است.
وی با بیان اینکه موانعی توسط سیاستگذاران ایجاد شده که دانش آموزان از بودن در مدرسه احساس شادی و نشاط نمیکنند و این مشخصه نشان دهنده ضعف است تاکید کرد: رقابتهای فردی به شدت جای فعالیتهای جمعی و گروهی را گرفته است. ما دانش آموزان را وادار میکنیم مطالبی را بیاموزند که به آن نیازی ندارند و افرادی که مهارتهای زندگی را میآموزند، پس میزنیم و مدال را بر گردن کسانی میاندازیم که فرمولهای بیشتری حفظ کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش معتقد است: اگر آموزش و پرورش بخواهد به موفقیت دست یابد باید با جرأت و جسارت این موانع را کنار بگذارد. مقاومت در برابر تغییر در نظام آموزش و پرورش بسیار زیاد است و شکستن این مقاومت تنها از عهده وزیر و مدیران وزارتخانه بر نمیآید.
وی ادامه میدهد: مدرسه ما مدرسهایست که وقتی دانشآموز متوجه میشود به دلیل آلودگی هوا تعطیل است جیغ خوشحالی میکشد. مطرح کردن تئوریهای مفصل در کلاسهای درس، دردی دوا نمیکند.
بطحائی اعلام کرد که اتاق بازی و یادگیری را روز گذشته به صورت رسمی در هزار مدرسه در کشور به صورت آزمایشی افتتاح کرده است چراکه دانش آموزان باید در حین بازی یادگیری را انجام دهند.
وی افزود: همچنین برنامه ویژه مدرسه را آغاز کردیم که دو ساعت زمان درس پایههای چهارم تا نهم در اختیار معلم و مدیر قرار میگیرد تا بر اساس نیازهای فردی و منطقهای در مدرسه محتوای آن را تعیین کنند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به حذف آزمونهای زائد و کتب کمک درسی بیان کرد: مصرانه علیرغم صدمات این کار را آغاز کردیم چراکه در دوره ابتدایی تستهای مکرر بیمعناست و در حال حاضر در دوره ابتدایی این مسئله متوقف شده، اما در دوره متوسطه اول و دوم نیز با جدیت برای این کار ایستادهایم تا این فضایی که مانع بزرگ یادگیری صحیح است را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه چهار برنامه را آغاز کردهایم که ما را به سمت مدرسه محوری و مدیریت مبتنی بر مدرسه نزدیک میکند، گفت: برنامه اول نظام انتخاب و انتصاب مدیران است که به صورت آزمایشی سال گذشته انجام شد؛ همه کسانی که شرایط مدیریت مدرسه را دارند میتوانند خود را کاندیدای مدیریت مدارس خاص کنند. در سال گذشته برای ۳۲۰۰ مدرسه که برای مهر ۹۷ نیاز به مدیر داشتند به صورت آزمایشی این برنامه را آغاز کردیم.
بطحائی اضافه کرد: همچنین برنامه سنجش صلاحیتهای مدیران مدارس به لطف خداوند امسال با گستره بیشتری ادامه پیدا میکند. مدیران مدارس گواهینامه صلاحیت و شایستگی دریافت میکنند که این گواهینامه مسیر آنها را روشن میسازد.
به گفته بطحائی، در برخی از استانهای کشور در یک سال هزار بخشنامه به مدرسه ارسال شده است و هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که به این میزان تمرکز در نظام آموزشی آن وجود داشته باشد.
بطحائی با اشاره به برنامه نظام کنترل و سنجش کیفیت بیان کرد: این برنامه به لطف خداوند امسال استقرار خواهد یافت که در آن هر مدرسه با توجه به موقعیت قبلی خود مشخص خواهد شد که چقدر پیشرفت و چقدر پسرفت داشته است. یکی دیگر از برنامهها تفویض اختیار به مدرسه است که روز گذشته اولین بخشنامه عملیاتی برای آن صادر شد، در آن بخشنامه تصریح شده که تنها وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل استان میتواند بخشنامه تکلیفی را به مدرسه ارسال کند.
نظر کاربران
به جای این حرفای رد گم کن ، حقوق معلمهای غیر موظف بده که 5ماهه عقب افتاده
به گفته بطحائی......
تمرکززدایی در یک کشور شدیدا تمرکزگرا امکان نداره رئیس و تا تمرکز زدایی نشه وضع آ.پ بدتر هم میشه
به اسم نشاط سر مردم رو کلاه گشاد می زارید من سه تا بچه دارم دوران ابتدایی ساعات تدریس کم هستش هفته ای چهار روز بچه ها مدرسه تشریف دارند اونوقت از این چها روز دو یا سه ساعت هم بازی قرار دادید لطعا حذف نکنید
پاسخ ها
چرا خیلی خوبه که ....چقدر فرمول و مطالب کتاب رو بچه ها حفظ کنند ...مدارس ما فقط حفظیه هر کی بهتر حفظ کنه بهش افتخار میکنن...این افتضاحه
حل تمرین تو کلاس کم هستش بچه ها سرعت حل کردنشون پایینه پسر من چهارم ابتدایی هست. تو مدزسه مشق می نویسند به جای این که چهار تا سوال کلیدی براشون طرح کنند وحل