۸۲۱۵۷
۶ نظر
۵۰۱۹
۶ نظر
۵۰۱۹
پ

درآمد پلیس و دولت از جرایم رانندگی

راهنمایی‌و رانندگی چقدر از محل جریمه‌های رانندگی درآمد کسب می‌کند؟ سوالی که سال‌هاست ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده است و لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به آن پاسخ می‌دهد.

روزنامه شرق: راهنمایی‌و رانندگی چقدر از محل جریمه‌های رانندگی درآمد کسب می‌کند؟ سوالی که سال‌هاست ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده است و لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به آن پاسخ می‌دهد.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ پیش‌بینی شده است راهنمایی‌ورانندگی کشور در سال آینده، هزارو۶۲۰میلیون‌تومان از محل جرایم رانندگی درآمد داشته باشد؛ رقم نجومی‌ای که در مقایسه با سال ۱۳۸۹ (یعنی مقطعی که هنوز جریمه‌های رانندگی افزایش چشمگیری پیدا نکرده بود)، نشان می‌دهد درآمد راهنمایی‌ورانندگی با افزایش ۳۰۰‌درصدی (چهاربرابر) و نسبت به سال‌جاری با افزایش۸۰‌درصدی مواجه شده است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ پیش‌بینی دولت این است که بتواند در سال آینده با رشد ۸۰‌درصدی نسبت به سال‌جاری بیش از هزارو۶۰۰‌میلیاردتومان از منابع خود را از درآمد حاصل از جرایم رانندگی تامین کند.

معاونت برنامه‌ریزی در لایحه بودجه سال ۹۳ اینگونه برآورد کرده است که دولت قادر خواهد بود نزدیک به هزارو۹۸۳‌میلیاردتومان از مجموع درآمدهای پیش‌بینی شده در سال آینده را از محل درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات به دست آورد. اما در حالی درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی با اختصاص هزارو۶۲۰‌میلیاردتومان بالغ بر ۸۰‌درصد این درآمدها را تامین خواهد کرد که درآمد مصوب این بخش در بودجه سال‌جاری ۹۰۰‌میلیاردتومان بوده است، از این‌رو درآمدهای سال آینده این منبع نسبت به مصوب سال‌جاری با افزایش ۸۰‌درصدی مواجه می‌شود.

بنابر این گزارش با توجه به رشد قابل توجه درآمدهای دولت در این بخش می‌توان پیش‌بینی کرد که بی‌تردید یکی از عمده‌ترین منابع این افزایش ۸۰‌درصدی درآمدی، افزایش قیمت در جریمه‌های راهنمایی‌ورانندگی است.

پولی که دولت از جریمه در می‌آورد

در عین حال طبق آنچه در لایحه بودجه سال آینده مطرح شده ۳۶۰‌میلیاردتومان دیگر منابع درآمدی حاصل از جرایم و خسارات به درآمد حاصل از جرایم در بخش‌های دیگر تعلق دارد. بر این اساس ۹۰‌میلیارد از جریمه‌ها و دیگر وجوه ناشی از اجرای قانون مبارزه با موادمخدر، ۶۰۰‌میلیون‌تومان حاصل از جرایم و مجازات قانون کار، دو‌میلیاردتومان از جرایم و خسارات زیست‌محیطی، دو‌میلیاردو۸۰۰‌میلیون‌تومان از تخلفات صنفی، یک‌میلیاردو۲۰۰‌میلیون‌تومان از جرایم فروش صیدآلات و مواد بهداشتی، ۴۰‌میلیون‌تومان از جرایم قاچاق اموال و خسارات فرهنگی و ۷۰۰‌میلیون‌تومان درآمد حاصل از جریمه و مجازات ورود و اقامت غیرمجاز اتباع خارجی بخشی از منابع تامین درآمد هزارو۹۸۳‌میلیاردتومانی دولت از این محل است.

افزایش ۳۰۰‌درصدی درآمد راهور پس از افزایش قیمت جریمه‌ها

بررسی درآمد‌های پیش‌بینی‌شده راهنمایی‌ورانندگی در لایحه بودجه در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ نشان می‌دهد راهنمایی‌ورانندگی، پس از افزایش قیمت جریمه‌های رانندگی با افزایش ۳۰۰‌درصدی درآمد‌های خود مواجه شده به‌طوری‌که دولت در بودجه سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ درآمد ۴۰۰‌میلیاردتومانی حاصل از جرایم رانندگی پیش‌بینی کرده بود.

این در حالی است که این رقم در سال‌جاری یعنی سال ۱۳۹۲ به ۹۰۰‌میلیاردتومان افزایش پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به هزارو۶۲۰میلیاردتومان برسد. نکته حایز اهمیت دیگر این است که دولت همواره در بودجه‌نویسی و در بخش پیش‌بینی درآمد‌ها به‌طور معمول حداقل درآمد را پیش‌بینی می‌کند و حتی احتمال دارد درآمد راهنمایی‌ورانندگی از محل جرایم رانندگی به بیش از هزارو۶۲۰میلیاردتومان نیز برسد.

هر خودرو در کشور سالانه ۱۰۰‌هزارتومان جریمه می‌شود

درآمدیک‌هزارو۶۲۰میلیاردتومانی راهنمایی‌ورانندگی در حالی است که اگر این رقم را با تعداد خودرو‌ها و سایر وسایل نقلیه کشور مقایسه کنیم، نتیجه آن می‌شود که احتمالا در سال آینده هر خودرو به‌طور متوسط سالانه صدهزارتومان جریمه می‌شود.

در حال حاضر بر اساس برآورد‌ها بیش از ۱۴‌میلیون خودرو و سایر وسایل نقلیه همچون موتوسیکلت، اتوبوس، کامیون و... در کشور وجود دارد. با یک حساب سرانگشتی می‌توان برآورد کرد که هر کدام از این وسایل طبق پیش‌بینی دولت سالانه بیش از صدهزارتومان جریمه می‌شوند.

افزایش جریمه‌ها تاثیری بر کاهش حوادث رانندگی نداشت

نکته حایزاهمیت دیگر اینکه حالا که درآمد دولت از جرایم رانندگی ۳۰۰‌درصد افزایش و قیمت جریمه‌های رانندگی نیز رشد بالایی داشته، چقدر بر کاهش میزان حوادث رانندگی تاثیر گذاشته است؟ روند تصادفات در کشور از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰ همواره رو به افزایش بوده است.

به‌طوری‌که از ۳۲هزارو۵۰۵فقره در سال ۱۳۷۳ به ۱۱۷هزارو۲۵۶فقره در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

همچنین روند تعداد متوفیان ناشی از حوادث رانندگی طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰‌رو به افزایش بوده است و از ۱۰هزارو۵۴۵نفر در سال ۱۳۸۳ به ۲۰هزارو۶۸نفر در سال ۱۳۹۰ رسیده است. از سوی دیگر روند تولید و واردات خودرو در کشور طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰‌رو به افزایش بوده و از ۷۳هزارو۳۲دستگاه در سال ۱۳۷۳ به ۱۶۵۱هزارو۱۱۵دستگاه در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

آمار‌هایی که نشان می‌دهد، افزایش قیمت جریمه‌های رانندگی تاثیری بر کاهش حوادث رانندگی نداشته و تنها توانسته است، درآمد‌های دولتی را افزایش دهد.

درآمد پلیس و دولت از جرایم رانندگی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • babak

    به این مبالغ ، اون درآمدهایی هم که جایی ثبت نمیشه باید اضافه کرد، فکر می کنم چندین برابربشه، بعضی از گردنه ها در کشور هست که پردرآمدترین جاها برای مامورین زحمتکش راهنمایی و رانندگیه، سرشون همیشه دعواست، کافیه کسی نتونه سرپستش بره پستش به بالاترین قیمت بین همکاراش فروش میره، البته هستند نیروی خدوم و زحمتکش ، بلا نسبت اونها

  • lمظلوم

    آیا جرایم و قوانین با امکانات وکیفیت جاده ها برابر است!!!

  • مجید

    پس الکی نبودماشین من تو جای پارک آزاد جریمه شد.دولت پول یارانه خودمو ازجریمه ماشین من می خواهد تهیه کنه.پس با این حال از این به بعدماشینو از خونه بیرون نیاریم؟ نمیشه این ماه یارانه نگیرم عوضش جریمه پرداخت نکنم؟

  • نیما

    والله پیبشنهاد میشه اسم این سازمان محترم از راهنمائی و رانندگی به جرائم رانندگی تغییر کند! واقعاً بدنبال راهنمائی مردم و کاهش تلفات حوادث نیستند و فقط هدف جریمه است! در محور فیروزکوه بنده را متوقف کردند همه مدارک کامل بود خانمم کمربند سرنشین عقب را برای دقایقی باز کرده بود تا بچه را که بغل کرده بود جابجا کنند وقتی توضیح دادم افسر گفت خودتم میدانی من باید تا غروب این دسته قبض را تمام کنم! نفر بعدی را نگه داشت همه چیز درست بود بدلیل صاف بودن لاستیک عقب جریمه کرد! بحث درآمد داشتن درسته ولی به چه قیمتی؟! فشار به مردم و روح و روان آنها را آزردن؟!
    در مراکز شهرها بجای سرمایه گذاری جهت احداث پارکینگ، تا توانسته اند خودروی ماشین بر استخدام کرده اند تا ماشین بیچاره هایی که مجبور شده اند چند دقیقه کنار خیابان پارک کنند را به پارکینگ ببرند و چند صدهزار تومن به جیب مالکین پارکینک و بنیاد تعاون ناجا برود این انصاف است؟! کراراً دیده ایم در جاده موتورسوار تک چرخ میزند بدون کلاه و قطعاً گواهینامه از جلوی ماموری که با دوربین به شکار نشسته رد میشود ولی چون منفعتی ندارد هیچ توجهی به او نمیکنند چرا؟! چطور توقع داشته باشیم مردم همراهی و احساس از خود بودن با راهور کنند و باور کنند تلاش اینها برای حفظ جانشان است نه تصاحب پول جیبشان؟!

  • کاربر

    قران کریم. الا لعنت الله علی القوم الظالمین. صدق الله العلی العظیم.

  • آمیتریس

    پلیس ما خودش یه مانع محسوب میشه نه یه راه گشا.باید بپایی که یوقت پلیس نگیرتت.به پرایدم که گیر نمیدن.به پژو به بالا گیر میدن.سر پیچ و زیر درخت و تابلو کمین میکنن دوربین میندازن انگار که میخوان قاتل فراری بگیرن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج