۸۲۰۲۰۰
۲۶ نظر
۵۰۱۸
۲۶ نظر
۵۰۱۸
پ

علت سقوط بویینگ ۷۰۷ چه بود؟

دلایل مختلفی همچون وضعیت آب و هوا و نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی در فرودگاه در وقوع سانحه تلخ روز گذشته برای بویینگ ارتش دخیل بود.

مشرق نیوز: باز هم یک رخداد تلخ در صنعت هواپیمایی که این بار فعلاً نشانه‌ای از اشاره به اشتباه و تقصیر خلبان در گزارشات اداری نیست؛ رخدادی که این بار تعدادی از اساتید و خلبانان باسابقه کشورمان در راه تامین نیاز‌های ضروری کشور جان باختند و بیش و پیش از هر چیز، تلاش خالصانه آن‌ها برای کمک به رفع حاجات عمومی قابل ارج نهادن است بویژه در شرایطی که فشار برای کمبود کالا‌های اساسی و نارضایتی مردم از آن طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

طرح مردم یاری ارتش چیست؟

ارتش در ادامه رسالت‌های حاکمیتی خود، دارای دو نوع طرح مردم‌یاری است که به نوعی شامل طرح‌های محرومیت‌زدایی و کمک به مناطق کمتر برخوردار و دیگری کمک به رفع نیاز‌های مهم جامعه می‌شود. آذر ماه سال ۹۶ طرح مردمیاری که فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی از آغاز آن خبر داده بود مربوط به رفع محرومیت از استان‌هایی، چون سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی می‌شد و هدف این طرح، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و کم برخوردار است. این طرح‌ها در دیگر مناطق محروم کشور نیز اجرایی شده است.

علت سقوط بویینگ ۷۰۷ چه بود؟

دیگر اقدام ارتش که به نظر می‌رسد سانحه اتفاق افتاده نیز در راستای آن بوده، تامین نیاز‌ها و ارزاق اصلی کشور است که وارد کردن گوشت‌های منجمد از قرقیزستان هم در راستان این مدل مردم‌یاری ارتش بوده. در هواپیمای ۷۰۷ ارتش نیز که صبح یکشنبه دچار حادثه شد بیش از ۳۰ تا ۴۰ تن گوشت برای جبران کمبود گوشت مورد نیاز بازار وجود داشته است.

اما نکته مهمی که در این بین وجود دارد و همیشه در حوادث این چنینی بر آن تاکید می‌شود نوع هواپیما و از رده خارج بودن یا نبودن و نقش آن در حادثه است که به نظر می‌رسد طرح مباحث مربوط به سن و سال و قدمت این هواپیما، بحثی انحرافی است.

علت اصلی حادثه و موضوعی که نادیده گرفته شد

نکته مهم در حادثه امروز که همان نخستین لحظات، بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید کردند هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام و فاصله تنها کمتر از ۱۰ کیلومتر آن‌ها است که به احتمال زیاد خلبان را به اشتباه انداخته است. همچنان که خبرگزاری دولتی ایسنا نیز در گفتگو با یک کارشناس هوانوردی تاکید کرد که این اتفاق یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربری شدن فرودگاه پیام تکرار شده است.

علت سقوط بویینگ ۷۰۷ چه بود؟

فاصله کم و هم راستایی باند ۲ فرودگاه

این کارشناس هوانوردی به ایسنا گفت که آبان ماه امسال یک هواپیما از مشهد به سمت فرودگاه پیام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازی یکی از ایرلاین‌های کشور بوده با وجود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، فرودگاه فتح را با پیام اشتباه می‌گیرد و ارتفاع را برای فرود کم می‌کند، اما در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود می‌شود و دوباره برای فرود در پیام اوج می‌گیرد، این اشتباه ممکن بود به قیمت جان ۱۵۰ مسافر به همراه خدمه پروازی تمام شود.

موضوعی که به نظر می‌رسد کاملاً در حادثه امروز صبح نیز تاثیر گذار بوده، اما متاسفانه اینبار نیز به دلایل فوق، خلبان دیر متوجه باند فرود اشتباه شده که دلایل مختلفی، چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما، در آن به صورت جدی دخیل باشد.

تکرار حادثه هواپیمای مشهد و بی توجهی سازمان هواپیمایی کشوری

اگر اتفاق چند ماه پیش هواپیمای مسافربری مشهد در سایر کشور‌ها رخ می‌داد بدون شک تیمی برای بررسی علت این اشتباه تشکیل شده و با کمک نتایج به دست آمده، از بروز مجدد این اشتباه توسط خلبان بوئینگ ۷۰۷ و کشته شدن چندین نفر از نیرو‌های متخصص و با سابقه نیرو‌های مسلح جلوگیری می‌شد. بررسی این گونه حوادث توسط تیم‌های کارشناسی امری کاملاً عادی در دنیا است، اما ظاهراً نه تنها اتفاقی پس از این حادثه در دستورالعمل‌های فنی و نصب تجهیزات نیفتاده بلکه علیرغم تاکید دفتر بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی کشوری، ظاهراً جلوگیری از تکرار حوادث ناشی از همجواری این دو فرودگاه در دستور کار جدی نهاد‌های مسئول نبوده است.

علت سقوط بویینگ ۷۰۷ چه بود؟

بررسی‌های مشرق از اسناد سازمان هواپیمایی کشور نشان می‌دهد در گزارش ۲۵/ ۸ / ۹۷ دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری تاکید شده است:

موضوع: حادثه جدی مورخ ۲۵/‏۰۸/‏۹۷‬ پروازهواپیمای MD-۸۸ در مسیر کرج - مشهد

گزارش پرواز و چگونگی بروز حادثه: فاصله فرودگاه فتح تا فرودگاه پیام در حدود ۵.۵ مایل بوده و همچنین باند این دو فرودگاه تقریباّ در یک راستا می‌باشند و بنا به اظهارات معاونت عملیات شرکت (ایرلاین) تاکنون تذکر و بخشنامه لازمی در قالب PIF برای خلبانان صادر نگردیده است.

علیرغم اینکه در این گزارش تاکید شده که این رویداد در حد حادثه جدی بوده است و در عین حال، یادآوری شده که هواپیما با ۱۵۰ مسافر در فاصله یک متری با زمین با هوشمندی خلبان مجدداً پرواز کرده، اما باز به نظر می‌رسد هشدار‌ها و دستورالعمل لازم و همچنین نصب سامانه‌های هشدار دهنده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص این فرودگاه صورت نگرفته است تا بار دیگر خلبان دچار اشتباه شود.

شاید اگر اطلاع رسانی لازم حتی در حد اطلاع به تیم پروازی قبل از پروز از سوی مسئولان مربوطه صورت می‌گرفت امروز شاهد از میان رفتن چندین خلبان و استاد با سابقه ارتش جمهوری اسلامی و داغدار شدن خانواده‌های آن‌ها نبودیم. در عین حال، بی اطلاعی یا فقدان ارائه اطلاعات لازم از سوی برج‌های مراقبت ۲ فرودگاه اصلی یعنی پیام و مهرآباد که علی القاعده باید به کمک هواپیما جهت فرود در محل مناسب می‌آمدند، علامت سوال دیگری است که باید به آن توجه کرد.

طبیعی است وقتی یک هواپیمای مسافربری با ۱۵۰ مسافر، همین چند هفته قبل دچار چنین مشکلی شده و به لطف الهی و با تبحر خلبان آن، از یک حادثه تلخ جلوگیری شده، هشدار‌ها و توجهات به این مسئله به گونه‌ای باشد که جلوی تکرار حادثه گرفته شود و صد البته یک هواپیما با بیش از ۳۰ تن بار، هنگامی که با یک باند فرود کوچک مواجه شود، نمی‌تواند به سرعت خود را بالا کشیده و جلوی حادثه را بگیرد حتی اگر خلبان و کمک خلبان آن ۲ استاد با سابقه هوانوردی باشند.

عاقبت تحقیق و بررسی حوادث هواپیمایی در کشور

یکی از مواردی که از اتفاقات و رخداد‌های تلخ قبلی به یادگار مانده، فقدان برخورد مناسب و اطلاع رسانی درباره مشکلات مدیریتی و فنی است که منجر به بروز برخی حوادث و سوانح هوایی در کشورمان شده به گونه‌ای که هیچ گاه مشخص نمی‌شود مقام مسئولی در این خصوص، دچار قصور یا تقصیر بوده و باید با وی برخورد و محاکمه شود.

علت سقوط بویینگ ۷۰۷ چه بود؟

در این میان، عمده گزارش‌ها مصروف به یک سری کلیات و بیان مواردی اظهر من الشمس است و در نهایت نیز به جز واژه تکراری "تقصیر خلبان" هیچ گاه مورد دیگری مطرح نمی‌شود که جلوی تکرار حوادث را بگیرد و در نهایت امر، این افکار عمومی و خاک است که به سردی می‌گراید و در یاد نهاد‌های نظارتی همچون مجلس یا رسانه‌ها نمی‌ماند که بپرسند بالاخره کدام مسئول و دستگاه، باید پاسخگوی آن حادثه باشد.

اما این بار سرنخ‌ها و شواهد مهمی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توان عواملی، چون تجهیزات ناکافی، بی توجهی مسئولان برج مراقبت یا آن‌هایی که حرکت و فرود این هواپیما را در سامانه‌های خود نظاره می‌کردند و واکنشی نشان ندادند و آن‌هایی که گزارش حادثه قبلی را دیدند و اقدام اساسی و مناسبی انجام ندادند را فراخواند و پرسید چگونه است که ۲ اتفاق یکسان ظرف ۲ ماه در کشور رخ می‌دهد؟ کدام سازمان عاقل از یک سوراخ اینگونه ۲ بار گزیده می‌شود؟!

نکته جالب و تاسف آور آخر اینکه در گزارش دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بیان شده که اطلاع رسانی این رویداد از طریق مبادی ذی ربط به سازمان هواپیمایی انجام نشده و در پی «گزارش افراد غیر»، موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    یادآوری میکنم قابل توجه جو گیر ها و فرصت طلب ها !!! هواپیمای 707 اصلا سقوط نکرده و بعد از فرود به علت فرود در فرودگاه کوچک اشتباهی و کوتاه بودن باند فرودگاه متوقف نشده و به دیوار ساختمان های مسکونی برخورد کرده و منفجر شده که با سقوط بسیار متفاوته

  • بدون نام

    معمولا مایحتاج کشور بوسیله کشتی وارد میشود

    پاسخ ها

    • بدون نام

      نه در وضعیتی که نیاز فوری به تزریق ارزاق با قیمت رقابتی برای کنترل بازار و پایین آوردن قیمت ها هست..

    • بدون نام

      کاربر ۱۴:۲۵ شما از تحریمهای کشتیرانی خبر داری؟

  • بدون نام

    ایقد نگین در راستای مردم یاری بوده مردم که احمق نیستن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      احمق هم نباشند نمک نشناس هستند

  • امیر صالحی

    وقتی همه به فکر دزدین دیگه کسی وقت نمیکنه مشکلاتو بررسی کنه این اتفاقم وقتی میوفته که افردا بی لیاقت با پارتی به پست ومنصب میرسن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      هیچ بی لیاقتی نمیتونه با پارتی خلبان بشه یا سرهنگ ارتش . پارتی بازی برای شغل های دیگه است که هر کسی میتونه انجام بده

    • بدون نام

      لایک

  • بدون نام

    چقدررر مردمو احمق فرض کردید؟؟ که میگید برای طرح مردم یاری رفته بودن گوش بیارند؟؟
    آخه این یازده تا سرهنگ رفته بودن گوشت بیارن؟؟
    بگید ما گوشامون درازه...

    پاسخ ها

    • بدون نام

      چه آدم های نمک نشناسی خوبه که عکس های هواپیما منتشر شده و لاشه ی گوسفند دیده میشن. 11 تا سرهنگ هم برای اینکار نرفتند. 7 الی 9 نفر پرسنل عادی هواپیما هستند و یکی دو نفر هم مسوول خرید و نظارت بهداشتی و نظارت ذبح و آزمایش و کنترل کیفیت و اینها

  • بدون نام

    اگه واقعا در راستای مردم یاری کاری انجام میگرفت که وضعیت اقتصادی مردم این نبود .اگه گرانی را مسولین بی تدبیر بوجود نمیاوردن چه لزومی داشت گوشت وارد کنن و جون چندین نفر را به خطر بیاندازن .وقتی یه مسوول عاقل و به درد خور وجود نداره تاوان این بی تدبیری را مردم باید بدهند .تا کی باید شاهد خوادثی این چنین در اور باشیم .کاش مسولین از اون ماشین ضد گلوله و خانه های انچنانی دو قدم بین مردم راه میرفتن تا ببینن داریم با چه بدبختی دست وپنجه نرم میکنیم .بدونن شرمندگی در برابر خانواده هایعنی چه .خدا لعنتتون کنه که هر بلایی میتونید سر مردم میارید.هر روز چن خانواده به هرطریقی باید یه عمر عزادار بشن تا شما خوب زندگی کنید ..؟؟؟این همه شهید داده شد تا همه راحت زندگی کنن نه اینکه فقط عده ای خاص خوش باشن و بقیه زجر بکشن ...خدا ازتون نگذره ...حتما تو این حادثه هم خلبان را مقصر میدونید..چن روز دیگه این اتفاق هم مثل بقیه حوادث فراموش مسولان بی مسولیت میشه اما از دید خدا هیچ چیز پنهان نمی ماند.

  • بدون نام

    اکثر ادارات جزیره ای عمل میکنند و هیچ اهمیتی به جان و مال مردم ندارند ودستگاههای نظارتی هم مخصوصا اقتصادی ضیعیف یا اصلا اهمیت نمیدهند

    پاسخ ها

    • سمیه

      عجب ....

  • بدون نام

    زودقضاوت نکنید ترمز شاید عمل نکرده اصلا این باند برا این مدل هواپیما به اندازه کافی بوده شاید کوتاه بوده نتوانسته خوب ترمز هواپیما نگاه دارد ؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      خودتون میتونید گوگل مپ رو چک کنید. باند این فرودگاه فتح کمی قبل از فروپدگاه پیام و دقیقا در همان مسیر و راستا قرار دارد و برای هواپیماهای ملخی کوچک ساخته شده نه بوئینگ 707 با 4 موتور جت. اندازه ی باندش هم یک سوم بانده پیامه و بلافاصله بعد از باند دیوار های ساختمان های مسکونیه در حالیکه فرودگاه پیام پس از پایان باند کلی باند خاکی و بعد هم فضای خالی داره که هر هواپیمایی میتونه توش فرود بیاد و بارش رو تخلیه کنه. به همین علت خلبان در باند بسیار کوتاه فتح فرود اومده و با سرعت به دیوار انتهای باند برخورد کرده و هواپیماش منفجر شده

  • بدون نام

    ۱۶ سرهنگ و استاد رفتن گوشت بیاورند؟

  • بدون نام

    واقعا نمیشد با نصب چندین چراغ فرودگاهی قرمز در ابتدا وانتهای باند خلبانها را متوجه این باند کرد؟این عزیزان ما سابقه ده ها سال پرواز داشتند و ارزوی بازنشستگی ود در کنار خانواده بودن را از اونا گرفتیم واقعا بازرسی ایمنی نهاجا چه اقدامی در این خصوص انجام داده؟

  • بدون نام

    نظرات رو چرا منتشر نمیکنید ؟؟؟

  • بدون نام

    بی تجربه گی

  • بدون نام

    ایرانیا همینطورن
    تا یه اتفاق بد نیفته و خیلیا نمیرن به فکر اینکه کاری رو درست کنن نمیفتن.
    واقعا متاسفم

  • درین درین

    چرا جلو قاچاق دام رو نمیتونه بگیره که بخواد گوشت وارد کنه. یعنی اینقدر سخته؟؟؟ حکم‌اعدام صادر کنین واسه صادر کنندش

    پاسخ ها

    • بدون نام

      باید دام های قاچاق رو با پهپاد و هلیکوپتر و تیربار و اسنایپر بزنند که دیگه کسی دنبال قاچاق نره

  • بدون نام

    مقصر اصلی خود مسئولین بی توجه هستند اینها نظامی بودند لابد رفتند برای تامین گوشت فروشگاهای اتکا وپادگانهاشون وپرسنل خودشون باشند چرا سر مردم بدبخت منت می زارید در ثانی یک خلبان کار کشته چطور فرودگاه را اشتباه میگیره فرودگاه نظامی است باید اونجا فرود می آمده حلا چون بن ه خدا نیست پاسخ بده هر طور دلشون می خواد تفسیر میکنند در ثانی فرودگاه پیام باربریه چرا از مسافر بری هم استفاده میکنند چون کشور ما را همه در پول در آوردن از هر راهی وبه هر قیمتی می دونند جان انسانها بی ارزش ترین چیز واموال بیت المال تا زمانیکه بر سر قدرت میجنگند ودست از دزدیهاشون وغارت بیت المال بر ندارند باید شاهد اینگونه حوادث باشیم دو روز دیگه این هم مثل هزار ان اتفاقی که افتاد وماست مالی شد میشه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      یه عده نادان و بیخبر راجع به همه چی نظر میدن. هواپیمای بوئینگ مذکور باربری بوده و باد در فرودگاه پیام فرود بیاد نه فتح و نه جای دیگه. بوئینگ 707 صرفا مسافربری نیست و ایران انواع باربری و تانکر سوخترسان و الینت یا جمع آوری اطلاعات راداری و مخابراتی دشمن رو از همین نوع 707 در اختیار داره

  • بدون نام

    مشکل از باند نا ایمن و غیر استاندارد فرودگاه مذکور است...

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج