احتمال تثبیت قیمت کارخانهای پراید، پژو و سمند
یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانهای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمتگذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمتها تبعیت خواهند کرد.
خبرگزاری ایسنا: یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانهای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمتگذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمتها تبعیت خواهند کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد حسینیکیا با تشریح آثار آزادسازی قیمت خودروهای غیرپرتیراژ، گفت: اگرچه چرخه اقتصاد خودروسازان و قطعهسازان در پی این تصمیم بهتر از قبل خواهد چرخید ولی باید مشتریمداری هم در تصمیمات مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار میگرفت.
وی طرح ساماندهی بازار خودرو که در دستور رسیدگی مجلس قرار دارد را شامل خودروهای پرتیراژ دانست و افزود: براساس این طرح خودروهای پرتیراژی که زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند و توسط شورای رقابت قیمتگذاری میشوند همچنان توسط این شورا قیمتگذاری شده و قیمت آنها «ثابت» نگه داشته می شود و در عوض قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شده و خودروسازان از سود ناشی از فروش خودروهای غیرپرتیراژ به عنوان یارانه برخوردار شده و هزینههای افزایش نیافتن قیمت خودروهای پرتیراژ را پوشش می دهند.
وی همچنین با نقد آزادسازی قیمت خودرو، گفت: فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار اگرچه مانع توقف چرخه تولید خودرو و رسیدن قطعهسازان به مطالباتشان شد اما جای مشتری در این بین خالی است. اگر وزارت صمت در مسئله قیمت گذاری خودرو به مشتری هم فکر میکرد باید با ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار موافقت میکرد.
نماینده مردم سنقر در مجلس تاکید کرد: به نظر بنده قیمتهای جدید خودروهای غیرپرتیراژ ایرانخودرو بالاست و به جای ۵ درصد زیر قیمت بازار ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر این نرخ، نرخگذاری میشد التهابات بازار خودرو همزمان با حفظ قدرت خرید مردم مدیریت میشد اما با این تصمیم عملا توجهی به حفظ قدرت خرید مردم نشد.
وی با تاکید بر اینکه جای مشتری در این شیوه قیمتگذاری خالی است، از مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسید: سوالم از شما این است که معیارتان برای قیمتگذاری خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار چیست؟ اگر پنج درصد به قیمت خودروساز نزدیک شد آیا خودروساز پنج درصد دیگر قیمتها را کاهش میدهد یا خیر؟ قیمتگذاری براساس پنج درصد زیر قیمت بازار باید در یک جا خودش را نشان دهد. بطور مثال اگر در حاشیه بازار قیمتها به یک درصد نرخ کارخانه کاهش یافت آیا خودروساز مجددا قیمتهایش را به پنج درصد زیر قیمت بازار کاهش میدهد؟
این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وعدههای وزیر صنعت، معدن و تجارت برای استمرار کاهش قیمت خودروسازان در ثبتهای مجدد چنین نتیجهگیری کرد: وزیر صنعت باید معیارهایش را به روشنی بیان کند که کاهش قیمت نسبت به کدام بازار خودرو؟ بازار شمال شهر یا جنوب شهر؟ منظور کدام بازار است؟ به هر حال به تجربه ثابت شده خودروسازان پس از افزایش تمایل چندانی به کاهش قیمتها ندارند و اینجا همان جایی است که کسی به مشتری و توان مالیاش فکر نمیکند.
حسینیکیا با اشاره به وظیفه نظارتی کمیسیون متبوعش در نظارت بر عملکرد خودروسازان، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دلیل مشغلههای فراوان یک بار وارد مسئله خودرو میشود و ساماندهی میکند و از آن عبور میکند حالا اگر مشکل جدیدی در بازار خودرو به وجود بیاید حداقل شش ماه زمان لازم است تا مجلس بتواند به آن رسیدگی کند و در این فاصله مشتریان خودروسازان گرفتار مشکلات متعدد میشوند.
این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس خواستار ورود جدی وزارت صمت و مطالبه وعدههای خودروسازان شد و افزود: امیدوارم آقای رحمانی به صورت جدی پیگیر تحقق وعدههای خودروسازان باشد تا مشتریان شرکتهای خودروساز تصور نکنند هیچ مسؤولی به فکرشان نیست. هیچ اشکالی ندارد که نظارتهای وزارت صمت به گونهای باشد که قیمت خودرو به صورت روزانه تعیین شود و به صورت مرتب متناسب با قیمتهای تعدیل شده در بازار پنج درصد پنج درصد، کاهش یابد.
وی گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانهای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمتگذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمتها تبعیت خواهند کرد.
نظر کاربران
مملکت مسخره،،پراید 38میلیونی خیلی مسخرس،،اصلا توجه به قدرت خرید مردم ندارن،پس باید راه دزدی رو پیش بگیریم،،ولی تولید داخلی هس چرا تا دسته یه خودمان بند میکنن،چون هر جور خواستن ازمون کول گرفتن،،،،،بچه پولدار هم نیستیم که بی دغدغه باشیم
نه ترا خدا ناراحت میشیم ببرید بالا هرروز پفیوس قیمت واقعی پراید9میلیونه عوضی ها عراق وسوریه چند میدید کثافتا خاک تو سر مردم ایران اشکها
همتون یه مشت دزد هستید،،،،بجا تیتر کردن بدون سانسور برید گزارش بگیرید تا واقعیت بدونید
خوب این فساد میاره. دیگه خودرو ساز و قطعه ساز پی تولید خودروهای کم سود نمیره
... وزیر و خودروساز ... خدا حق مردم و قشره کارگر از شما بگیرد که ارزوی یک خودروی نو را بگور میبرند فقط بفکر خودتان هستید مرگ بر خودرو سازه گرانفروش
... به مرگ میگرید که به تب راضی بشیم
دیگه دیرشده کسی به حرفت گوش نمیده ملا
خداوند ازتون نگذره انشا...
خدابرپدرنماینده های کمیسیون صنایع لعنت%
با این شرایط بعید می دونم خودروساز ،خودروهای ثبت نامی رو تحویل بده،5 ماه از موعد تحویل پراید 111 گذشته و خبری نیست که نیست
پاسخ ها
اقا من کارمند سایپا هستم پارسال گفتند پراید تا سال ۹۸ باید بشه ۵۰ میلیون چی میگی داداش وضع خیلی خراب تر از این حرف هاست
میخاستم یه هایما S7 بگیرم کل پولم 105 تومن بود الان کارخونه داره میده 194 میلیون رفتم انصراف هم دادم پولم رو نمیدن چرا با مردم اینکار رو میکنید دیگه 5 میلیون 20 میلیون 30 میلیون ماشین رو گرون کنید قیمت رو از 104 به 194 بالا ببرید چرا کسی پاسخگو نیست.
کاش حداقل این پولهای اضافی میرفت توی جیب قطعه ساز
(خودرو ساز نداریم سایپا ایران خودرو مونتاژ کارن)
همگی رانتخوار و دزد .
مقصر آمریکا انگلیس بلژیک افغانستان طالبان مردم چال کنار ودره دوزدینه وساکن دره خرسان هستند که تو قیمت ها نقش دارند فساد باید از بالا ریشه کن بشود تا بقیه عبرت بگیرند
دزدی در روز روشن
مسولان فقط حرف می زنند کسی به فکر مردم نیست
قیمت پراید ۹ میلیون سمند ۱۵ میلیون و پارس ۲۰ میلیون بیشتر نیست
چقدر شما مجلسی ها ساده هستید پیچ قیمت دست اونهاست بیست روز که فلان ماشین ندن تو بازار قیمت بجا پنج درصد سی درصد میره بالا قیمت دست عرضه دهنده خودرو هست نه دست مشتری
چقدر شما مجلسی ها ساده هستید پیچ قیمت دست اونهاست بیست روز که فلان ماشین ندن تو بازار قیمت بجا پنج درصد سی درصد میره بالا قیمت دست عرضه دهنده خودرو هست نه دست مشتری
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بایدجلوی زیاده خواهی
خودروسازان رابگیرندونگذارندقیمت خودروهای پرتیراژکه عامه
مردم دنبال خریدآنهاهستندرابالاببرندوازحقوق عامه مردم دفاع
نمایند.