۸۱۳۴۲۰
۲۶ نظر
۵۰۱۱
۲۶ نظر
۵۰۱۱
پ

برادر راننده اتوبوس دانشگاه: ۳۰ سال سابقه داشت

بهروز عقلمند، برادر راننده جانباخته اتوبوس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» از جزئیات حادثه و از زندگی شخصی برادرش گفت.

بهروز عقلمند، برادر راننده جانباخته اتوبوس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» از جزئیات حادثه و از زندگی شخصی برادرش گفت.

روز حادثه چطور از ماجرای سقوط اتوبوس با خبر شدی؟

شرکتی که کار می‌کنم سه‌شنبه‌ها تعطیل است و آن روز هم روز تعطیلم بود، به‌دنبال کارهایم بودم که یکی از برادرانم به من زنگ زد و جریان تصادف رحمان را برایم تعریف کرد. بعد از شنیدن این خبر نمی‌دانستم که چطور خودم را به بیمارستان فرهیختگان برسانم و دقایقی بعد هم که به بیمارستان رسیدم با گریه‌های بی‌امان فرزندان رحمان فهمیدم که دیگر برادرم زنده نیست.

رحمان چه مدت بود که در دانشگاه علوم و تحقیقات کار می‌کرد؟دو ماه قبل بود که پسر رحمان که روی اتوبوس دیگری کار می‌کند به برادرم گفت که یکی از همکارانمان قصد دارد اتوبوسش را که دوسالی است در خط دانشگاه کار می‌کند بفروشد. پس از آن برادرم اتوبوس را به قیمت ۶۰ میلیون تومان خرید و در همان خط مشغول به‌کار شد.

برادرتان چند وقت بود رانندگی می‌کرد؟

رحمان ۳۰ سال است که با اتوبوس کار می‌کند و عید امسال هم بازنشسته می‌شد. ۱۵ سال در جاده تهران - اردبیل کار می‌کرد و حدود ۱۲ سالی هم بود که راننده سرویس یکی از شرکت‌های خودروسازی بود.

درآمدش بابت کار در دانشگاه چقدر بود؟

در ازای هر سرویس رفت و برگشتش و انتقال دانشجویان، ۱۶ هزار تومان دریافت می‌کرد که ماهانه حدود ۵ میلیون تومان می‌شد. یعنی به‌صورت روزمزد و ماهانه حقوق نمی‌گرفت. ضمن اینکه باید هزینه استهلاک ماشین و سوخت و تعمیر سالانه را هم خودش پرداخت می‌کرد که شاید در مجموع حدوداً ماهی دو میلیون تومان دستش را می‌گرفت اما خدا را شکر محتاج کسی نبود.

چند فرزند داشت؟۳ پسر و ۳ دختر، یک پسر و دخترش ازدواج کرده بودند. عروسی یکی از دخترهایش سیزدهم همین ماه بود. عروسی پسر دومش هم اردیبهشت ماه سال آینده بود.

ماجرای تصادف اتوبوس را در رسانه‌ها و تلویزیون دنبال کرده ای؟

بله و بشدت ناراضی هستم. از آنها گلایه دارم و حتی دیروز با صدا و سیما تماس گرفتم اما کسی پاسخگو نبود. می‌گویند ماشین اسقاطی بوده، مدل خودروی برادرم سال ۸۱ بود. درحالی که در همین تهران خودروهای به مراتب قدیمی تری هم وجود دارد و بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند. اصلاً اگر این اتوبوس اسقاطی بوده چرا طی دو ماه گذشته شماره‌گذاری شده؟! چرا اجازه داده‌اند که مسافر سوار این اتوبوس شود؟!

شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده که در اغلب آنها راننده اتوبوس را مقصر معرفی می‌کنند؟

برادرم اگر به فکر جان دانشجویان نبود می‌توانست خودش را از همان لحظات اول از اتوبوس به بیرون پرتاب کند. نه اینکه تا آخرین لحظات فرمان را دو دستی بگیرد. فاصله رکاب خودرو تا آسفالت ۳۰ سانتیمتر بیشتر نیست و برادرم وقتی متوجه می‌شد که ماشین دچار نقص شده می‌توانست در اتوبوس را باز کند و خودش را نجات دهد. اما فرمان را گرفت و تا آخرین لحظه زندگی‌اش تلاش کرد تا در حد توانش جان دانشجویان را نجات دهد. می‌گویند اتوبوس نقص فنی داشته، حادثه ساعت ۱۱ رخ داد و آن روز این چهارمین سرویسی بود که برادرم برده بود. اگر اتوبوس نقص فنی داشت، بی‌شک در سه سرویس قبلی متوجه آن می‌شد.

پسر خودم دانشجو است و زمانی که فهمیدم دانشجویان جانشان را از دست داده‌اند، حس کردم برای پسر خودم این اتفاق افتاده است. من داغ برادرم را دارم اما با شنیدن خبر مرگ دانشجویان داغ خودم را فراموش کردم. ما ۱۰ نفر را از دست دادیم و از طرف خودم و خانواده برادرم به آنها تسلیت می‌گویم.

رحمان کجا زندگی می‌کرد؟

ساکن بهارستان بود، هر روز صبح ساعت ۵ خانه را ترک می‌کرد تا ساعت ۷ و نیم در دانشگاه حاضر باشد. یک سرویس داشت از اسلامشهر به بیمارستان رسول اکرم و بعد از آن هم خالی می‌آمد تا دانشگاه و تا ساعت ۸ شب هم در دانشگاه علوم و تحقیقات کار می‌کرد. برادرم راننده جاده بود، آن هم ۱۵ سال. رانندگی در جاده به مراتب خیلی سخت‌تر از رانندگی در دانشگاه است.

وضعیت بیمه و کارت سلامت برادرتان به چه صورت بود؟

هر راننده‌ای دفترچه کار دارد، برادرم پایه یک داشت و کسی که پایه یک دارد باید کارت سلامت داشته باشد در غیر این صورت افسر جلوی فعالیت او را می‌گیرد. بیمه هم که بود.

در رابطه با این حادثه شکایتی دارید؟

باید صبر کنیم تا روز شنبه به دانشگاه و پاسگاه برویم و حرف‌های آنها را بشنویم. قطعاً شکایت می‌کنم از کسانی که گفته‌اند برادرم بدون مجوز بوده است. اگر برادرم مجوز نداشته چطور اتوبوس او دو سال در آن خط کار می‌کرد. اجازه دهید شنبه صحبت‌های مسئولان دانشگاه و پلیس را بشنویم اگر جایی برای شکایت باشد قطعاً شکایت می‌کنیم.

حرف آخرتان؟

خواهش می‌کنم همه چیز را در هر حادثه‌ای به گردن راننده نیندازید. چرا انگشت‌ها را به سمت راننده‌ها در سوانح رانندگی می‌گیرید. این همه خودروهای مختلف در جاده‌های کشور تصادف می‌کند و صدها نفر هم جانشان را از دست می‌دهند. پس نمی‌توان گفت مدل اتوبوس باعث کاهش آمار تلفات می‌شود. همین اتوبوس‌هایی که می‌گویند یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارد اما افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ایرج خان

    فکر کردید جون مردم برای مسؤلین ما ارزشی دارد ؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      30 سال سابقه داشته وییا وجود این با ماشین معیوب مسافر دانشجو زده!

    • گیس بریده

      خنگولی که میگی مسافر زده.اتوبوس برای دانشگاهه و این راننده مجبوره با همین اتوبوس کار کنه.مقصر دانشگاه که اتوبوس از رده خارج برای دانشگاه میگیره

    • بدون نام

      راننده ایی که با وجود عیب در ترمز مسافر میزنه اختمالا مخش ایراد داشته

  • بدون نام

    گفته شده ترمزش اشکال داشته با این حال بازم راننده مسافر زده.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      وقتی مغزها معیوبه نتیجه کشتار مردم مبشه

    • هم وطن

      اشکال داشتن اتوبوس یا کم نشون دادن مهارت راننده دروغ های مسئولین هست تا از خودشون سلب مسئولیت بشه

  • بدون نام

    خوب راست میگه بنده خدا راننده اگه میخواست جونشو میتونست نجات بده ولی این کار رو نکرد

    پاسخ ها

    • بدون نام

      30 سال سابقه داشتن ملاک نیست الان بعضی ها بیشتر سابقه دارن با پارتی وسهمیه ولی لیاقت داشتن و کارامد بودن مهمه که ندارن

  • بدون نام

    خدا رحمتش کند . و به شماصبر بدهد . واقعا خدا از کسانی که میخواهند یک نفر را مقصر کنند و باز خودشان رباست کنند نگذرد .

    پاسخ ها

    • بدون نام

      همیشه مقصر راننده است چون می دانند ضعیفتر از راننده کسی نیست

  • هدیه

    حالا هر کس حادثه را به کسی ربط می دهد غافل از اینکه بالاخره قضا وقدر هم بی تاثیر نیست

  • .......

    راننده از احموال ماشین آیا خبر داشته ....!!!

  • بدون نام

    برادر مرحومش میتونست جون خودشو نجات بده ولی تا آخرین لحظه ایستاد روحش شاد ولی اتوبوس سالم دلیلی بر بریدن ترمز نداره پس یه نقص فنی داشته

  • بدون نام

    یعنی چی با ماشینی که نقص فنی داشته سر کار اومده ؟

    پاسخ ها

    • سعید

      اتوبوس که واسه خودش نبوده
      واسه دانشگاه بوده

  • رعنا

    خداوند به خانواده ها شون صبر بده. تسلیت

  • محمد

    سلام
    با عرض تسلیت به باز ماندگان این حادثه تلخ
    ولب این نظر بنده است که
    راننده بدون اینکه خود را ببازد
    میتوانست با دنده معکوس اتوبوس را نگهدارد
    یعنی چهار را سه کند و یواش کلاج را بر دارد
    سه و دو و یک
    بترتیب آن موقع اتوبوس ایستاده و خاموش میشد
    این کار را شما حتمآ تجربه کنید
    چون من این کار را چندین بار انجام داده ام
    وشدنی است

    پاسخ ها

    • علی رضائی

      شما بهتر است راجع به چیزی که سررشته نداری اظهار فضل نکنی این سری از اتوبوس ها اتومات است و با ترمز کسر دنده یا معکوسی که شنیدی انجام می شود
      خدا تمام درگذشتگان این حادثه تلخ را بیامرزد و شرش تمام مسئولین بی عرضه را از سر مردم ایران کم کند

    • محمد

      سلام
      البته بنده نظر شخصی خود را گفتم
      دوم اینکه گفته شده این اتوبوس شش سال است که از رده خارج شده
      یعنی مال عهد بوقه
      که گفتم با دنده
      بنده هم این کار را با ماشین شخصی خود امتحان کردم
      درجمع ادب در کلام واجب است
      خداوند به عزیزان باز مانده صبر عنایت فرماید

    • مهدی

      شما راست میگین ولی اینا اتوماتن نمیشه

  • بدون نام

    اینکه ترمز اشکال ویا مسئول باید جایگزین میکرده حرفی نیست و راننده نهایت سعی خود را کرده و بنا به اظهارات دانشجویان مصدوم وتایید پلیس مرحوم راننده از اول انها را به عقب ماشین میفرسته و میگه تجمه کنید انتها ...........در تصاویر هم از قسمت جلو تا انتها اصلا کف ماشین نیست و همان انتها باعث نجات بقیه شده . مسئولان شکر خوردند اتوبوس اشکال داشته ولی رحمان فداکار اسمشو بزارید .جلو ی اتوبوس رو هوا بوده به خانواداش ضمن دلجوئی پاداش بدید

  • سمیه

    بابا تمامش کنید راننده بیچاره هم جونش رو از دست داده و خانواده اش عزادارند نمیخواین دست از محکوم کردن بردارید . خانواده هم اون ده نفر هم راننده همشون چشم انتظار عزیزانشون بودن ولی نباید نمک رو زخم کسی پاشید .

  • بدون نام

    درمملکت ما رسم بر این است خطا کار را پنهان میکنند ویه بد بخت را مقصر جلوه میدهند امری عادی است

  • مهدی

    من خودم راننده اتوبوسم توتهران کار میکنم این ماشینهایی که هستن ۹۰درصدشون فرسوده اند در واقع این ماشینارا وقتی به مادادند قرارداد نوشتند۷سال کار کنیم بعد اون اسقاط بشه ولی متاسفانه از سال۸۹ نه سندمونو میزنن که بریم نه به جاش ماشین نو میدن که کار کنیم میگن باید باهمین ماشینا باید کار کنین سر کار هم نمیاییم روزی از۲۰۰هزا تومن به بالا جریمه میکنند وچون سند نداریم قراردادیه ماشینمونو به زور میگیرن وهر اتفاقی هم بیوفته گردن بدبخته رانندست درحالتی که شهرداری باید هر سال ماشین صفر بیاره ماشینهای اسقاطیو جمع کنه ولی متاسفانه مارو دادن زیر چتر چندتاشرکت خصوصی نامرد که هرچی میتونن میچاپنمون وروزی هم۱۷ ساعت کار میکنیم مردم باید منتظر روزای بدتر از اینها هم باشند

  • منوچهر

    روحش شاد این اتفاق برای ممکنه برای هرکسی بیافته خدا همه این تازه گذشتکان را رحمت کنه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج