هشدار درباره تاثیرات مخرب تبلیغات تلویزیونی
یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که اگر تبلیغات تلویزیون درست مدیریت نشود، ممکن است روی جریان فرهنگ عمومی کشور اثر بگذارد.
ایسنا: یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که اگر تبلیغات تلویزیون درست مدیریت نشود، ممکن است روی جریان فرهنگ عمومی کشور اثر بگذارد.
رضا درستکار با اشاره به وضعیت تبلیغات در تلویزیون اظهار کرد: همیشه برای فعالیتهای تصویری در تلویزیون پیشنهاد برای بهتر شدن شرایط و خلاقیت وجود دارد. بخشی از این تبلیغات بیشتر از این که محصول تلویزیون باشد، محصول سازمانهای تبلیغات یا آگهی بگیر است که سلایق خود را دارند. افرادی که سفارش آگهی به شرکتها میدهند از چرخه روشن و شفافی تبعیت نمیکنند. در چرخه تبلیغات، بسیاری مسائل اتفاق میافتد که ناشفاف است.
او ادامه داد: طبیعتاً اداره بازرگانی سازمان صداوسیما درگیر این موضوع میشود. در اینجا هم میتوان نقد وارد کرد و پرسید دستگاه ناظر بر تبلیغات چه کسانی هستند و خروجی این چرخهی پخش آگهی بانک، مواد خوراکی و ... میشود.
این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه محتوای این پیامهای بازرگانی بر اساس حقیقت زندگی ما نیستند، گفت: این آگهیها زندگی ما را فراتر از آن چیزی که هست نشان میدهند و قرابت با واقعیت جامعه متوسط یا متوسط به پایین ندارند و بیشتر نمایانگر طبقه مرفه جامعه هستند؛ البته باید گفت که ذات تبلیغات بزرگنمایی است و به هر حال تبلیغاتی موثر است که رگ خواب تماشاگر را پیدا کند که ممکن است در محتوای این آگهیها باشد. مجموعه این موارد باعث ذائقهسازی، فرهنگ سازی و انتظار آفرینی میشود. شاید تبلیغات بر روی تقاضا برای مصرف زیاد هم دامن میزند.
درستکار با اشاره به پیامدهای تبلیغات تلویزیونی تصریح کرد: اگر تبلیغات تلویزیون درست مدیریت نشود ممکن است روی جریان فرهنگ عمومی کشور اثر بگذارد. به نظرم باید صداوسیما به سمت چابکسازی برود؛ به دلیل اینکه برنامههای سازمان بهروز نیست و با وضعیت جامعه ما مطابقت ندارد . البته کوچکسازی هم جای بحث دارد به دلیل اینکه سازمان صداوسیما یک جریان انحصاری دارد.
او اضافه کرد: پوشش هزینههای سازمان صداوسیما در انحصار چند شرکت بزرگ است و بده و بستانی پشت پرده وجود دارد. درصدی از قرارداد آگهیها به سمتی میرود که تعیینکننده مسائلی است که در اختیار ما و شاید سازمان صداوسیما هم نباشد. چرخه مالی در همه جا بخصوص در آگهی گرفتن وجود دارد. زمانی که آگهی گرفته میشود، چک آن متعلق به حساب سازمان صداوسیما است و وقتی که آگهی از تلویزیون پخش میشود، صداوسیما درصدی که تعیین شده را به سفارشدهنده آگهی یا شرکتی که طرف حساب است، برمیگرداند.
البته به نظرم این درصد شفاف نیست. همچنین رقابت زیادی هم میان شرکتهای تبلیغاتی وجود دارد. به نظرم جای بهبود، بازنگری و نوسازی در آگهیهای تبلیغاتی است زیرا ارتباط آن فقط تبلیغ یک کالا نیست بلکه منوط به فرهنگسازی، امنیت، فراوانی و ... است.
نظر کاربران
خود تلویزیونو نمیبینن، چه برسه تبلیغاشو ، وسط تبلیغاتش میرن فعالیت های دیگه انجام میدن ، ضمن اینکه دوره منتظر موندن هفتگی برای یه سریال گذشت ، مردم اگر سالی یک سریال نسبتا خوب از تلویزیون پخش بشه از اینترنت می بینن در وقت استراحتشون هر تعداد قسمتشو بخوان بی تبلیغ می بینن ، منتظر نمی مونن صدا و سیما با قطره چکان بهشون فیلم آباژوری و سریال بده ، به هر مناسبتی هم یه هفته تعطیلش کنه
پاسخ ها
وای دمت گرم که گل گفتی
اینهمه سریال جذاب که تو اینترنت وکانالهای ماهواره ای پخش میشه(منظورم سریالهای جم نیست)منکه بعداز سالها دوباره دارم سریال "لاست"میبینم خیلی هم هیجان داره ووسطش با پیامهای مزخرف کسی رو اعصابم نمیره
خداییش به همه چیز تلویزیون ایراد بگیرید!
ماکه تلویزیون تماشا میکنیم برنامه های خوب هم داره سریال خوب هم داره . فقط برنامه های طنز و کمدیش کمه
پاسخ ها
اصلا صداوسیما انقدردروغ میگه دیگه آدم دوست نداره تلویزیون نگاه کنه میریم اینترنت میبینیم اعصابمونم خراب نمیشه
پیامهای بازرگانی صداوسیما دقیقا داره تبلیغ توهم میکنه.میگه آدامس بجو تابیداربمونی که تبلیغ مخدر صنعتیه.یه بچه نشون میده که یاخلبانه یا پلیسه یا مربی فوتباله یا ناخداست که بایه پوشک مثلا مجرم می گیره و یاهرچی.خوب این توهین وحشتناکه .که متاسفانه نادیده گرفته میشه.وخیلی از این دست که عزیزان خواننده خسته میشن بگم.