استخدام بنفش چگونه ترند اول شد؟
رباتهای توئیتری یکی از چالشهای موجود در شبکه اجتماعی توئیتر است و برای پالایش توئیتر از این رباتها، گهگاهی اخباری منتشر میشود که توئیتر برخی از اکانتهای مشکوک به ربات بودن را بسته است.
خبرگزاری ایرنا: رباتهای توئیتری یکی از چالشهای موجود در شبکه اجتماعی توئیتر است و برای پالایش توئیتر از این رباتها، گهگاهی اخباری منتشر میشود که توئیتر برخی از اکانتهای مشکوک به ربات بودن را بسته است.
بررسی اکانتهای توئیتری بسته شده توسط شرکت توئیتر، نشان میدهد که این رباتها عمدتا متعلق به مخالفان داخلی یا خارجی دولت هستند. رباتهایی که وظیفه ترویج توئیتهایی را دارند که یا علیه دولت هستند و یا علیه نظام جمهوری اسلامی.
در این میان یکی از هشتگهایی که در روز گذشته با کمک همین رباتهای توئیتری به ترند اول توئیتر فارسی تبدیل شده است، هشتگ #استخدام_بنفش بوده است که از جانب مخالفان داخلی دولت ترند شده است. بررسیهای حاصل از دادهکاوی نشان میدهد در مجموع بیش از ۴۵ هزار توئیت و ریتوئیت با این هشتگ منتشر شده است؛ هشتگی که نه تنها هیچ یک از چهرههای سیاسی مخالفت دولت در آن مشارکت نکردهاند، بلکه سلبریتیهای توئیتری این جریان سیاسی نیز در آن اقدام به انتشار هیچ توئیتی نکردهاند.
در این شرایط نکته عجیب این است که چرا با وجود عدم مشارکت سلبریتیهای توئیتری مخالف دولت، هشتگ #استخدام_بنفش به ترند اول توئیتر فارسی بدل شده است؟
پیش از هر چیز لازم به ذکر این نکته است که ترند شدن یک هشتگ در توئیتر بر اساس تعداد توئیت و ریتوئیتهای حاوی آن هشتگ محاسبه میشود و هر توئیت به طور معمول به ازای هر ۱۲ تا ۱۵ لایک، یک ریتوئیت (بازنشر) دریافت میکند. اگر این نسبت عدد کوچکتری باشد، احتمال سازمانیافته بودن حمایت از آن هشتگ و یا احتمال حمایت رباتها از آن افزایش مییابد.
در همین راستا، بررسیهای حاصل از دادهکاوی نشان میدهد در میان ۵۰۰ توئیت پر لایک اول، به طور میانگین به ازای هر ۱.۳ لایک شاهد یک ریشیر (بازنشر) توئیت هستیم. اما آنچه در این میان عجیبتر است آن است که در ۱۹۲ توئیت از این توئیتها، تعداد ریشیرها از لایکها نیز بیشتر بوده است.
به عبارت دقیقتر، اکانتهای توئیتری هستند که تنها یک توئیتر با هشتگ استخدام بنفش را بازنشر کردهاند، بدون آن که آن را لایک کرده باشند. واضح است که این اکانتها، ربات توئیتری هستند، چرا که کاربران واقعی توئیتر در صورت بازنشر یک توئیت، معمولا آن را لایک هم میکنند.
در این میان آنچه مبهم است، آن است که چرا مخالفان دولت، با اسم و اکانت واقعی خودشان حاضر نیستند تمام مواضعشان را بیان نمایند و برای تخریب دولت، دست به دامن رباتهای توئیتری میشوند.
نظر کاربران
فقط بلدید چرت و پرت بگید هشتکی که سلبریتی ها درموردش ترند نداشته باشند نمیتونه ترند برتر بشه .چیز نو استدلالتون
من فراوان پیش اومده که توئیتی را ریتوئیت کردم ولی لایک نکردم
جفنگ گفتید