نرخهای عجیب در بازار خودرو
روزنامه شرق نوشت: «چند وقتی است بر سر قیمتگذاری خودرو بحثهای زیادی مطرح میشود. دولت زیر بار افزایش قیمت خودرو نمیرود اما این رفتار، هم واحدهای تولیدی را تحت تأثیر قرار داده و آنها را به بنگاههای زیاندهی تبدیل کرده است و هم مصرفکننده با توجه به شکاف زیاد ایجادشده بین قیمت کارخانه و بازار، تورمی را تجربه میکند که در هیچ حساب و کتاب رسمی، محاسبه نمیشود.
روزنامه شرق نوشت: «چند وقتی است بر سر قیمتگذاری خودرو بحثهای زیادی مطرح میشود. دولت زیر بار افزایش قیمت خودرو نمیرود اما این رفتار، هم واحدهای تولیدی را تحت تأثیر قرار داده و آنها را به بنگاههای زیاندهی تبدیل کرده است و هم مصرفکننده با توجه به شکاف زیاد ایجادشده بین قیمت کارخانه و بازار، تورمی را تجربه میکند که در هیچ حساب و کتاب رسمی، محاسبه نمیشود.
اگر چه قیمت خودروهای ساخت داخل در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریبا حدود ۱۰ درصد یا کمتر افزایش یافته است اما بررسی قیمتهای ۱۹ آذر امسال در مقایسه با ۱۹ آذر سال قبل نشان میدهد که تفاوت نرخ خودروهای ساخت داخل در بازار و کارخانه بسیار معنیدار شده است. این اختلاف فاحش، به مفهوم ایجاد حاشیه سود بالا برای دلالان خودرو و زیان مصرفکننده است.
بررسی جداول قیمت منتشرشده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو در تهران نشان میدهد که تفاوت قیمت پراید ۱۵۱ در کارخانه و بازار در ۱۹ آذر سال ۹۶، فقط ۱۱۵ هزار تومان بود اما این تفاوت قیمت دیروز به ۱۲میلیونو ۲۰۰ هزار تومان رسید. خودروی پژو ۲۰۶ تیپ پنج، در سال ۹۶ در کارخانه ۹۳ هزار تومان گرانتر از بازار آزاد عرضه میشد اما امروز این اختلاف قیمت به ۳۰میلیونو ۵۸ هزار تومان، آن هم به نفع دلالان بازار، رسیده است.
تفاوت قیمت سمند EF۷ در بازار در مقایسه با کارخانه در سال گذشته یکمیلیونو ۴۰۸ هزار تومان بود اما این شکاف قیمتی امسال به ۲۷میلیونو ۱۶۱هزارو ۸۰۰ تومان رسیده است. رنو ساندرو اتوماتیک هم که در سال گذشته در بازار با کارخانه فقط سهمیلیونو ۹۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت داشت، امسال تفاوت قیمتی ۶۷میلیونو ۳۵۶ هزار تومانی را تجربه میکند.
این روند به نفع هیچکس نیست اما معلوم نیست چرا نهادهای نظارتی و سازمان تعزیرات یا سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده در قبال شکاف ایجادشده بین قیمت بازار و کارخانه سکوت اختیار کردهاند. از یک سو کارخانههای تولیدکننده خودروی داخلی فریاد میزنند که با ادامه روند ثبات قیمتهای خودرو، ورشکست خواهند شد و از سوی دیگر مصرفکننده هم اگر نخواهد در صف طویل تحویل خودروی خودروسازان داخلی منتظر بماند، باید خودروی گرانی را بخرد که سود آن نصیب دلالان بازار خودرو میشود.
رایزنی برای افزایش قیمت خودرو
نسخهای که کارشناسان خودرو برای حل مشکل تفاوت قیمت بازار و کارخانه تجویز میکنند، این است که قیمتها بر اساس نظام عرضه و تقاضا واقعی شود و منظورشان از این جمله این است که با در نظر گرفتن بهای خودرو در بازار آزاد و لحاظکردن یک اختلاف پنجدرصدی در قیمت، نرخ مدلهای مختلف خودرو در کارخانه مشخص شود. البته صاحبان صنایع خودرو که میگویند صدایشان به جایی نمیرسد، بیکار ننشستهاند و جلسات متعددی با مقامات تصمیمساز دارند.
سه روز پیش شهابالدین بیمقدار، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعهسازی، به مهر گفته بود که خودروسازان در جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی به این تصمیم رسیدهاند که نرخ خودروهایی را که تحت قیمتگذاری شورای رقابت به شمار نمیروند، بر اساس شرایط بازار تغییر دهند. بر اساس این تغییرات قیمت چهار محصول ایرانخودرو نیز کلید خورده است. به گفته بیمقدار بر اساس مصوبات شورای رقابت، خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان عملا از شمول قیمتگذاری خارج بوده و قیمت آنها با توجه به شرایط بازار تعیین میشود.
بهزودی اخبار نحوه قیمتگذاری خودرو منتشر میشود
آن طور که در اخبار آمده است، ایرانخودرو قیمت چهار محصول خود را افزایش داده است اما سعید مدنی، مشاور مدیرعامل سایپا، در گفتوگو با «شرق» هرگونه افزایش قیمت در محصولات سایپا را رد میکند.
او میگوید: درباره مسئله تعیین قیمت خودرو هنوز تصمیمگیری نشده است. بر اساس گفتههای وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروهی روی این بحث کار میکنند. البته ما هم در این کارگروه هستیم و تلاش میکنیم تا به فرمولی برای تعیین قیمت همه خودروها برسیم.
مدنی عنوان میکند: بهزودی اخباری درباره نحوه قیمتگذاری خودروها منتشر خواهد شد.
او درباره دلیل افزایش قیمت چهار مدل از خودروهای تولیدی ایرانخودرو هم بیان میکند: شاید ایرانخودرو مجوزی گرفته باشد. دراینباره خبر ندارم. شنیدهام که این شرکت برخی خودروهای خود را گران کرده است. به احتمال زیاد مجوز گرفته است اما برخی از سازمانها هم میگویند شاید این افزایش قیمتها بدون مجوز بوده باشد. هنوز این مسئله حل نشده است.
نظر کاربران
با تحویل ندادن خودرو خودشون قیمت بالا بردن حالا میگن طبق قیمت بازار که خودمون (غیرمستقیم)تعیین کردیم بیایم ماشین هارو قیمت گذاری کنیم، شرم هم چیز خوبیه. اصلا سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده ای در این کشور وجود داره که به مردم هم فک کنه یا این سازمان فقط به تولید کننده فکر میکنه!!!!!!
پاسخ ها
ملتی که میخرند مقصرند همه دنیا وقتی چیزی گرون شد هماهنگ با هم تحریمش میکنند و نمیخرند اینجا حمله میکنند بخرن که شاید گرونتر بشه .در هیچ جای دنیا ملتی مثل ما وجود نداره وگرنه جای دیگه بود حاضر میشدن یکی دوسال شده دوچرخه بخرن اما محصولات اشغال اینها رو تحریم کنند تا درست بشن
دقیقا همین که فر مودین این نقشه شوم خودرو سازان بود که به عدم ارائه خودرو به بازار باعث گرانی خودرو شدند آب را گل آلود کردن و حالا ماهی میگیرند. مسئولین مفت خور و بی غیرت و بی درد لطفا دیگه هی مردم مردم نگویید که حال مردم بهم میخوره.
نخرین نخرین تا مجبور شن مفت بدن
مسئولان باید فکری به حال این وضعیت بکنند.
پاسخ ها
داداش از خواب خرگوشی بیا بیرون اگه مسئولی تو این کشور بود روزگار مردم این نبود مسئولین عزیز دارن به ریش مردم می خندن
به اسم این آدم که برای مردم نسخه گرانی میپیچه دقت کنید آقای بی مقدار , واقعا چقدر اسمش به رفتارش میاد بی مقدار
پاسخ ها
کاربر 14/35مگه چی شده؟؟؟ اسم بسیار زیاد با مسمایی است،!! آدم لذت میبره از این اسم فامیل که به این زیبایی با صفت و صفات صاحب نام همخوانی دارد، چرا الکی و بیخودی بهانه و ایراد میگیرید، حال که این یک مرتبه خداوند بزرگ کمک کرده و این کلمه به این زیبایی و بامعنی و مسمی را نوشته اند، چوب لای چرخ و سنگ اندازی می کنید، هشتاد میلیون ارزشی ندارد که جناب بی مقدار فرموده اند، مگه همه زندگی پول است، بروید حال شو ببرید و خدا را هم شکر گذار باشید،
معلومه که چرا مسولین ساکت نشستن به قیمت بازار کاری ندارم چون دنبال بهانه هستند قیمت خودرو در کارخانه را بالا ببرند وقتی هم که قیمت کارخانه بالا بره بازم قیمت بازار بالا میره فقط الکی دنبال بهانه هستند برای بالا بردن قیمت .
نمیخواد به خودتون زیاد فشار بیارید اگه راست میگید خودروهایی که انبار کردین وارد بازار کنید همه چیز درست میشه ولی شما به فکر خودتون هستید نه فکر مردم انشاالله که خودتون با ماشینهاتون از بین برید
دزدای بی شرف. اگه دین ندارید آزاده مرد باشید.
پاسخ ها
کاربر 14/42این صفات خوب و حقیقی که گفتید ناراحتی ندارد!!! تازه با فریاد هم بگویید و بنویسید ما که حاشا نداریم، بچه هامون نه هزینه میخوان با این دلار در آن کشورهای کفار بمانند و زندگی کنند، شما ها برای خودتان هیچ غمی ندارید ولی ما گرفتار بچه هامون شده ایم، و از این کشور به آن کشور هزینه بر است، والا بلا بخدا ما از این گرانی ها بجان آمده ایم،!!! خوشا بحال شماها که چشم و هم چشمی ندارید، ولی در جاهای غریب فقط دلار است که کارگشا است، انصاف بدهید، مگر میشود بچه ات برود، نوه ات برود، اما نبیره یا نوه دختری آدم بدون ارز معطل بماند، بپذیرید که مشکل ما ها از شماها بیشتر است،
خواهش می کنم به شعور مردم توهین نکنین،این کار هم ازتون بر نمیاد!!!!!
آقا قیمت را اعلام کنید هم خودتان راحت بشید هم مردم پنج درصد زیر قیمت بازار عادلانه است
پاسخ ها
اقا پنج درصد کجاش عادلانه است ۵۰ درصدم زیاده پراید ۴۰۰۰ تومنی شده ۴۰ تومن اصلا عادلانه نیست و به هیچ وجه پایین نمیاد دیگه
تو از طرف خودرو ساز ها پورسانت می گری کا این قیمتها عادلانه هست
خانه از پای بست ویران است ، خودروسازان درست میگن هر فعالیت اقتصادی حاشیه سود مطمئن میخواد تا ادامه حیات داشته باشه ، مشکل از جایی شروع میشه که سطح درامد کارگر و کارمند واقعا وحشتناک پایینه یعنی شما تو عراق و افغانستان و سوریه کارگری کنید از کارگر ایرانی بیشتر درامد دارید والبته در نظر بگیرید هیچکدام از کشورهای نامبرده صنعت خودرو سازی نداره ، یک تحقیق ساده نشون میده که کارگران هر شرکت خودرو سازی در هرکجای دنیا حتی چین که به کارگر ارزون معروفه با حقوق و مزایایه 3 تا 6 ماه کارش میتونه محصول کارخانه خودشو بخره اما همین امار نشون میده تو ایران باید بالای 20 تا 30 ماه کارگر حقوقش رو دست نزنه تا فقط یه پراید بخره حالا اگه بخواد چیز بهتری بخره باید بالای 100 ماه به حقوق دست نزنه پس نتیجه اینکه مشکل سطح درامد کارگر و کارمند ایرانیه
دو راه حل هست یک میزان حقوق کارگر و کارمند ایرانی به متوسط جهانی برسه و دوم در صنعت خودرو رو گل بگیرن واردات خودرو ازاد باشه بدون گمرکی و عوارض تا مردم تکلیفشون رو بدونن
یک نکته جالب یادم رفت اکثر مدلهای بنز و بی ام دبلیو که 6 یا 7 سال از عمرشون میگذره قیمتشون زیر قیمت حقوق ماهیانه (تقریبا نصف)کارگرای همون شرکته یعنی فکر کن شما با هفتصد هزار تومان بتونی پراید که تازه در مقابل بنز اشغاله بخری
پاسخ ها
خدا از سر تقصیرات شما نگذره. خدا لعنت کند هم ایرانخودرو هم سایپا مردم رو خر حساب کردید الهی. که روی ویلچر سوار بشید وزیر صنایع وبقیه ای که به فکر مردم بیچاره مظلوم نیستند شرم بر شما با این قیمت خودروها
.احسنت
واقعا که
برید گم شید
پاسخ ها
بااینکار همه چیز تمام کردین
واقعا برید بمیرید دلالان دولت
ای کاش امریکا دوتا بمب اتم مینداخت یکی به ایران خودرو یکی به سایپا چون مردم از این دولت و مجلس نا امید شدن البته امید اولمون فقط خداست
پاسخ ها
بندازه ولی کاش زمانی که مردم صف میلیونی برای خرید می کشن بندازه که اول اونها بمیرن
واقعا نظارتی نیس،مرگ بر شما،ننگ کنید،بی شرفا
واقعا نظارتی نیس،مرگ بر شما،ننگ کنید،بی شرفا
ما همون یه مشت خس و خاشاکیم . خودمون نمیدونیم. . مسئولین کارشون رو بلدن. اسکل کردن ما رو . حمایت از مصرف کننده کجا بود. زکی
هرچند مسولین میخوان مردم درسطح پایین بمانند.نیازمندباشند..هرطوری دوست داشته باشندمردم بچرخونند..چرامافیای این دوشرکت رانمیپاشید..مردم اینقدر زجرنکشند.احساس آرامش داشته باشند.شرکت دیگری به تولید خودرو اضافه کنند.این دوشرکت خون مردم خوداند.جونشون گرفتند..چندتااستان اصلی سرمایه داران خارج وداخل شرکتی هم طراز تولید خودرو داشته باشند.اینها شرکتهایی که از روش دامپینگ استفاده کرداند حالا هم حریف ندارن یا هم دستهای پشت پرده است..
قیمت ماشین آزاد بشه ولی در عوض واردات ماشین هم آزاد بشه بدون گمرک و عوارض ببینید چند ماه طول نمیکشه که قیمت فرغون های داخلی به قیمت ده یا پانزده سال قبل برميگرده البته اگر مافیای دولت اجازه بدهد و کارگر و کارمندان را بهانه قرار ندهد...
اینها کلک هست. اگر نرخ جدید رو اعلام کنن باید به کارگران خودروسازی هم پرداخت کنند اما از راه دوستان دلالشان به فکر به جیب زدن سود هستند.
واقعا بریت گم شید بگذاری مردم نفس راحت بکشن.ازشماخیری به ماامیدی نیست..
همش دروغه ملت ما بیچاره شدن دیگه
هول بديد ب مردم كسي دردش نميگيره
فرانسه ي جزيي قيمت بنزين برد بالا ببينين چي شد
فقط راهش ازاد کردن بدون تعرفه واردات خودروست تا این فرصت طلبان نالایق فکری برای خودشون بکنند
آخ خدایابه چه روزگاری ماروانداختند..خودت کاری کن صاحب قدرت
این سناریو از افزایش غیر معقول تعرفه واردات بوجود آمد.
آن زمان حتی برای خودرو هیبرید تعرفه 1000 درصدی قائل شدن. معلوم بود مسئله به بحران کشیدن تولیدات داخلی است نه واردات خودرو.
اختلاف ارزش خودرو داخلی با خارجی را آنچنان بالا بردن که.با هر کیفیت ساخت خودرو داخلی مقرون به صرفه باشد.یعنی توهم خودرو سازان و توجیه ارزانی محصول آنها را بوجود اوردن.
این شیطنت چون خودرو خارجی هم ممنوع الورود شد. به توتطعه کامل رسید.
از سوی دیگر قیمت خودرو مونتاژ هم با مقایسه با تعرفه واردات خودرو دارای سود نجومی شد.
فضا برای دو هدف تامین شد.
اول تولیدات داخلی گران ودر نتیجه غیر رقابتی گردد و به مرور حذف و تولیدات مونتاژ جایگزین گردد.
دوم بازار تولیدات داخلی از دست برود و همه بسمت مونتاژ و واردات هجوم آورند.
نتیجه به مرور بازار تولید خودرو داخلی حذف . مونتاژ و واردات به سود واسطه ها و خارجی ها قبضه گردد.
پس توتطعه با تعرفه واردات خودرو کلید خورد.
،1
نخرید تاازران بشه چرا میخرید
تو تمام کشورها سازندگان خودرو خصوشی بوده و اگه غیراستاندارد و گران فروشی رخ بده جریمه کلان میشه و خودروساز جرات نداره جنس بی کیفیت و گرون برسه دست مردم برای همین خدروسازها از بقیه کارخانه ها عقب نیافتن و خودرو فروش بره با بهترین کیفیت عرضه میکنن ولی متاسفانه کارخانه های خودروسازی ایران در تملک دولت هست و مسولینش دزد بار امدن و بی کیفیت ترین خودرو با کمترین استاندارد به مردم میچپونن ولی اگه تو ایران هم خصوصی بود تا حالا صد دفعه صاحبش یا زندان بود یا ورشکسته میشد. باید مسولین و مدیران دزد رو اعدام کنن یا لااقل دستشون رو قطع کنن
خاک بر سر ما مردم هر طور که میخوان بهشون سوا ی میدیم واقعا لیاقت ما همینه که اینا سوارمون بشن
گرون کردنتون ک مثله بقیه دنیا نیست، اصلا ایران چیش مثله کشورای دیگه بود ک این باشه متاسفم
نمیدونم چطور با جرات مینوسی ۱۰ درصد اختلاف !!!!
اقا خودرو ساز، نه ۷۰ ساله اینا مونتاژ کارن .
سزای گرانفروشی نخریدن است
اتحاد مردم در مقابل خودروسازان
و نخریدن خودرو نو تنبیه بزرگی برای خودروسازان است
واقعا کدوم احمقایی میرن الان ماشین میخرن؟
پاسخ ها
ضاله همان ظلم کنده است مردم راناراضی کرده ظالم درد گاه خداوند جای ندارد ناله نفرین مردم می گیرد شک.نکن خدا نازل اعمال بندگانش است چه وزیرچه وکیل چه انسان معمولی دینای دار مکافات است همین جا جواب پس خواهدداد
ای کاش بجای فرستادن میمون به فضا و ساخت موشک بالستیک یک خودرو ساده درست میکردند که خیلی آسان تر از ساخت موشک و ماهواره است تا محتاج فرانسوی هاو.....نمی شدیم.
اونوقت دلالان این خودروها را از مریخ یا کره ماه وارد بازار کرده اند یا از چین ؟؟؟!!
خودرو سازهای داخلی به خاطر ضعف مدیریت متضرر شدند می خواهند ضررشون از جیب مردم در بیارند
پرای که ۸ میلیون و ۴۰۵ ..... ۱۳ میلیون ارزش داره باقیش اصافی هست
باشعور مردم بازی نکنید اگرخودرو نداریدچطور فروش فوری باقیمت گزای دارید ولی این همه پیش فروش کردید وازمردم پول جمع کردید خودرو ندارید تحویل بدهید خجالت چیز خوبی است اگر بفهمید.
مردم دارن می خرن الکی می گن ندارن والا غیرت داشته باشن وقتی گرونش کردن نخر ن تا رو دستشون بمونه
تف به شرف ایران خودرو و سایپا!!! لعنت به وزارت گاو چران صنایع
عجیبه عجیبه عجیبه،همہ ملت ایران شاید ریا ست جمهوری هم ازاین وضعیت کشورمی نالند ولی درعمل همی چی برعکسه،؟آخہ مردم شریف ایران که ازقیمت خودر مئ نالید پس اونایی مواقع می خرند کیا هستن
ماخیلی بدبختیم .....!!!!