بررسی حذف طرح زوج و فرد در شورای عالی ترافیک
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: طرح زوج و فرد به صورت مقطعی و موقت مفید بوده و در طولانی مدت سبب افزایش آلودگی هوا میشود.
خبرگزاری ایلنا: محسن پورسیدآقایی در جلسه این هفته ارتباط مستقیم سامانه ۱۸۸۸، درباره این سامانه شهرداری تهران گفت: سامانه ۱۸۸۸ به طور مستمر به شکایات و انتقادات شهروندان تهرانی رسیدگی می کند و معمولاً جلسات ارتباط مستقیم این سامانه دو بار در سال مختص معاونت حمل و نقل و ترافیک می باشد.
وی اجرای طرح زوج و فرد به روش فعلی را نادرست و غیرکارشناسی دانست و با بیان اینکه این طرح قرار بود به صورت مقطعی و فقط در مواقع اضطرار اجرا شود، اظهار داشت: سال گذشته شهرداری مطالعاتی را درباره آثار و چگونگی اصلاح طرح زوج و فرد انجام داد و نتایج حاکی از آن است که این طرح سبب آلودگی هوای شهر شده و افراد مبادرت به تهیه دو خودرو با پلاکهای مختلف میکنند که این روند افزایش ترافیک و آلودگی هوا را در پی داشته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: طبق بررسی بانک جهانی، مشخص شد کشورهایی که محدودیت پلاک گذاشته اند شکست خوردهاند و آلودگی هوا نیز افزایش داشته است. این طرح به صورت موقت مفید بوده اما در طولانی مدت آلودگی بیشتر هوا را سبب می شود که در صورت تأیید و تصویب شورای ترافیک این طرح در سال آینده حذف خواهد شد.
پورسیدآقایی درباره عوارض ورود به طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد تصریح کرد: در مصوبه شورای شهر قید شده اشخاصی که وارد این دو محدوده می شوند باید عوارض ورود به طرح پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت، این عوارض به عنوان بدهی آنان تلقی شده که برای اطلاع رسانی به شهروندان این بدهی با درج تاریخ به شهروندان پیامک می شود.
شهرداری مکلف به وصول عوارض این بخش بوده و اشخاصی که در سامانه " تهران من" حساب خود را شارژ نکرده اند این عوارض به عنوان بدهی بر روی پلاک خودرویشان ثبت و زمانی که برای تغییر پلاک یا پرداخت عوارض سالیانه مراجعه می کنند این عوارض ها به صورت یکباره از حسابشان کسر می شود.
وی با بیان اینکه نرخ عوارض به نوع معاینه فنی و ساعت ورود و خروج بستگی دارد، خاطرنشان کرد: این مبلغ از حداقل ۱۳۴۰۰ تومان در روز شروع می شود و برای خودروهایی که معاینه فنی خودور برتر دارند۲۸۰۰۰ تومان و فاقد معاینه فنی برتر نیز ۶۳ هزار تومان می باشد.
معاون شهردار تهران افزود: برای پرداخت این عوارض ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است که در صورت پرداخت به موقع آن مشمول دریافت تخفیف می گردند و این عوارض نیز صرف گسترش وسایل حمل و نقل عمومی برای رفاه حال بیشتر شهروندان می شود.
افتتاح شش مرکز معاینه فنی
سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار خوردو در خارج از شهر تهران معاینه فنی دریافت کردهاند و تنها ۱۰ درصد خودروها فاقد معاینه فنی هستند، ابراز داشت: مراکز معاینه فنی در این روزها خلوت بوده و با تمام ظرفیت به شهروندان خدماتدهی میکنند.
وی اضافه کرد: هفته آینده دو خط سیار و دو مرکز ثابت و جمعاً ۶ خط به خطوط معاینه فنی تهران اضافه خواهد شد که با افتتاح این ۶ خط، تعداد خطوط تهران به ۵۰ عدد خواهد رسید.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران ادامه داد: ۱۵۰۰ خودروی سنگین در اکیپ مشترک پلیس و ستاد معاینه فنی تهران کنترل شده است که متأسفانه ۲۶ درصد خودروها علیرغم داشتن معاینه فنی در تست مجدد مردود شدند.
حسینی منش با اشاره به اینکه بیشتر خودروهای مردود شده در تست معاینه فنی مربوط به خودروهای حمل زباله، نخاله و باربری هستند، بیان کرد: تلاش بر این است تا دقت و نظارت بیشتری اعمال شود و خودروهای دودزا و مشکل ساز از رده خارج گردند. شهروندان نیز در صورت مشاهده اتوبوس و تاکسی های دود زا می توانند آن را به سامانه ۱۸۸۸ اطلاع رسانی نمایند.
۱۰۷ درخواست توسط معاون حمل و نقل و ترافیک پاسخگویی شد
معاون حمل و نقل و ترافیک به درخواست ۱۰۷ شهروند رسیدگی نمود و (موضوعات اتوبوسرانی) ایستگاه اتوبوس، تأخیر اتوبوس، عملکرد اتوبوس و اتوبوس فرسوده (و درخواست های ترافیکی) پل عابر پیاده، یک طرفه کردن خیابان، درخواست علائم ترافیکی و مشکلات طرح ترافیک(در صدر مطالبات شهروندان این حوزه قرار داشت.
در این جلسه علاوه بر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سایر مدیران ارشد این حوزه نیز برای پاسخگویی به شهروندان حضور داشتند و از سایت دریافت پیام سامانه ۱۸۸۸ نیز بازدید کردند.
نظر کاربران
فقط پول و پول و... بقیه حرف مفته. هوا و مردم و... همش بهانه است. دروغ دروغ و... دزدی دزدی و...و فقط جیب مردم رو خالی ...
پاسخ ها
اره بجنبید تا هر روزی میگزره پول ازدست ندید طرح فوری انجام بدید بابا جون
به نظر من طرح زوج و فرد باید هرچه زودتر برداشته شود
این مسخره بازی ها دیگه بسه
آقای( مدیربعدازاین) لطف کنید بادادن چنین طرحی دوباره برای جیب کوچک مردم ندوزین !!!
متاسفانه فقط منفعت شهرداری ودرامد زایی مد نطر است وبس
اینها نه آلودگی هوا ونه سلامتی مردم برشون مهمه فقط به پول وجریمه فکر میکنند چون بسیار کلان پول به جیب میزنند اصلا مردم به حساب نمی آیند
این سیداقایی رو ولش کنی جا داره بگه بابت تنفس هوا در تهران باید پول بدید.....اصلا کلا نافشو با پول بریدن....
درد شما پول است نه به فکر ترافیک هستید نه به فکر آلودگی تا چند وقت آینده تو ایران هر کس نفس بکشد به دولت مالیات و هر کی تو شهرها راه برود به شهرداری باید عوارض بدهد همش کار آمریکا است
با این کار بالا شهر از ترافیک به مرز انفجار میرسه
از ما گفتن
اگر هدف جلوگیری از آلودگی هواست ،اول از اتوبوس ها و خودروهای دولتی شروع کنید و مرحله بعد باید گمرکی و عوارض طرح ترافیک برای خودروهای برقی ، هیبریدی و ... صفر باشد ، در غیر اینصورت گسترش محدوده طرح با اعتراض شدید مردم مواجه خواهد شد .
ای گفتید فقط پول پول پول اگه الودگی شرطه کاتالیزور مجانی بدن چرا ۷۰۰ تومن ۸۰۰ تومنه .اگه الودگی شرطه خودروهارو استاندارد کنن ...اگه الودگیه طرح نفروشن ....اگه الودگیه بیمه ماشینارو به اندازه ۶ ماه حساب کنن نه یه سال تمام که ملت یه روز بیان یه روز کلا نیان ...الان الودگیه عوارضم ۶ماه حساب کنن ...ولی فقط پول پول پول جریمه جریمه جریمه..توف
حداقل طرح زوج و فرد برای همه است و کمی عادلانه است ولی طح ترافیک مرکز شهر کاملا ناعادلانه و غیرشرعی است.
چرا بخش مهمی از شهر فقط برای یک عده که بیشتر مدیران دولتی و ثروتمندان است باز باشد و برای بقیه بسته
اگر برای ترافیک و آلودگی ناشی از آن است که حتی با این طرح ها باز هم ترافیک هست و تازه بسیاری از مردم مجبورند محدوده را دور بزنند که این خودش باعث افزایش ترافیک می شود. راه کار آن بررسی گره های ترافیکی و علت آن و حل آن است.
خدا ازتون نگذره که بجای گره گشایی از کار مردم فقط بفکر پول درآوردن و پرپول کردن جیب خود و شهرداری هستید
عجب نون دونی اه این زوج و فرد و طرح ترافیک