دلایل انتقاد بطحائی به رفتار «۲۰:۳۰»
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در یادداشتی در روزنامه ایران دلایل نقد خود به رفتار صداوسیما را در پخش خبر تنبیه یک دانش آموز منتشر کرد.
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در یادداشتی در روزنامه ایران دلایل نقد خود به رفتار صداوسیما را در پخش خبر تنبیه یک دانش آموز منتشر کرد.
وی نوشت: پنجشنبه شب خبر ۲۰:۳۰ صدا و سیما در اقدامی غیرحرفهای، گزارشی از خطای یک معلم در یکی از مدارس استان همدان را با آب و تاب فراوان پخش کرد.
صرفنظر از آنکه این گزارش تقطیع شده و ناقص بود، پخش این خبر از شبکه سراسری رسانه ملی از چند جهت قابل نقد و ایراد است:
۱- اگر چه وجود نازنین کودکان و نوجوانان و روح لطیف و تأثیرپذیر آنان نباید تحت هیچ شرایطی موجب آزار و تنبیه حتی لفظی قرار گیرد، لیکن اگر یک معلم در میان بیش از یک میلیون همکار فرهنگی و در یک کلاس از ۶۰۰ هزار کلاس این مرز و بوم به هر دلیل موجب خطای حرفهای شد، آیا باید آن را به این نحو تخریبی رسانهای کرد؟
این سؤال و پاسخ آن هرگز به معنای تلاش برای نادیده گرفتن و صرف نظر کردن از این خطا نیست بلکه اشاعه این خطاها آن هم از طریق رسانه ملی- که انشاءالله بینندگان پرشماری داشته باشد- کم کم به عادی شدن این گونه خطاها و گسترش آن کمک خواهد کرد.
۲- اعتماد آحاد جامعه و پایگاه اجتماعی نظام آموزش و پرورش، مهمترین عامل برای ارتقای کیفیت این نهاد مهم است. هر عاملی که خواسته یا ناخواسته بر این جایگاه لطمه وارد کند، حتماً و حتماً رشد و تعالی آموزش و پرورش را هدف قرار داده و آن را با مشکل مواجه میسازد. آیا سزاوار است در جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) به کرات از نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگساز جامعه نام میبرند، با بزرگنمایی یک اشتباه یا انعکاس آن با روشی ناصحیح، این نظام را مورد هجمه قرار دهیم و خانوادهها را نسبت به معلمان خدوم و زحمتکش بیاعتماد نماییم؟
تأکید میکنم همه مدیران و مسئولان در آموزش و پرورش قانوناً و اخلاقاً مکلف به رصد مستمر رفتارهای همکاران در مدارس و کلاسها و برخورد منطقی و منطبق بر قانون با متخلفین خواهند بود همچنان که در موارد مشابه گزارش مورد نظر، شخص و اشخاص خاطی با شدیدترین وجه آن مورد توبیخ، تغییر شغل و سایر تنبیهات اداری قرار گرفتهاند. لیکن همان طور که خطای یک قاضی، یک روزنامهنگار، یک پزشک، یک کارمند صدا و سیما و... با جزئیات آن مورد اطلاعرسانی به این نحو قرار نمیگیرد- که نباید هم بگیرد- پخش این گزارش و گزارشهای مشابه در مورد آموزش و پرورش تزریق سمی مهلک در اطمینان و اعتماد عمومی جامعه خواهد بود.
۳- ورود خبرنگار و دوربین به محیط مدرسه و کلاس و بازخواست کردن و یکی به دو کردن با مسئولین مدرسه در منظر دانشآموزان به شکلی که در گزارش مورد نظر مشاهده شد، بسیار ناپسند و به دور از شأن محیط تعلیم و تربیت بوده است. این موضوع را از مدیرانی که اجازه این ورود و ضبط چنین گزارشی را صادر کردهاند، پیگیری خواهم کرد. امیدوارم همکاران صدا و سیما همانند بسیاری از گزارشهای پیشین با کنترل هیجانات خود اجازه دهند این گونه مشکلات و خطاها با روش صحیح و منطقی و با هزینههای کمتر اجتماعی پیگیری و رفع شود.
نظر کاربران
چه انتقاد احمقانه ای؟ مگر بار اول است که این اتفاق می افتد؟ کی باید جلوی این تنبیهات وحشیانه گرفته شود؟
پاسخ ها
واژه ها را بنگرید
احمقانه وحشیانه
بیچاره آموزش و پرورش با طیف بسیار وسیعی از انواع آدمها روبروست که منطق برخی هاشون همین کلمات و رفتارشان تابعی از همین گفتارها است
درود بر تخریب چی های بیست و سی
خوبه
هیشکی نفهمه این کار اگه کشور اروپایی بود معلم را بیست سال زندان میدادن
پاسخ ها
امکانات و حقوق معلم اروپایی رو هم بگو
یه کلام بگو .غلط کردیم،دیگه تکرار نمیشه.خیلی سنگین تری
درود بر رسانه میلی که هر چه را بخواهد وارونه نشان می دهد میزان محبوبیت این رسانه را با افزایش میزان کاسه بشقاب ماهواره ها می توان فهمید
نابود باد رسانه میلی.اختلاف افکن.