راهکار کاستن از التهابات بازار خودرو
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاستن از التهابات بازار خودرو، قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود و قیمتگذاری سایر خودروها همچون گذشته در بازار آزاد انجام شود.
خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاستن از التهابات بازار خودرو، قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود و قیمتگذاری سایر خودروها همچون گذشته در بازار آزاد انجام شود.
ولی ملکی گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت خودروسازی کشور با آن روبروست ناتوانی از عمل به وعده پیشفروش هزاران خودروی پرتیراژی است که به دلیل نداشتن قطعه است.
نماینده مردم مشکینشهر در مجلس ادامه داد: اگر پژو، پراید، تیبا و سمند مشمول نظام قیمتگذاری باقی بمانند و سایر خودروها از این قاعده مستثنی شوند بخش قابل توجهی از مشکلات خودروسازان و قطعهسازان برطرف خواهد شد و نارضایتی مردم به حداقل کاهش خواهد یافت البته با فروش بخشی از دارایی شرکتهای خودروساز که نقدشوندگی خوبی دارد سرمایه در گردش شرکت های خودروساز بهبود قابل توجهی مییابد. پیشبینی میکنم در صورت عمل به این پیشنهاد هم تیراژ تولید قطعهسازان افزایش می یابد و به خودروساز قطعه میدهند، هم تولید خودروسازان افزایش مییابد و به تعهداتشان عمل میکنند و سرمایه در گردششان بهتر میشود و هم التهابات قیمتی بازار فروکش میکند.
وی ادامه داد: آنچه که مشکل ایجاد کرده است خودروهای پرتیراژی است که خودروسازان آنها را در بازاری انحصاری تولید میکنند. به نظر بنده قیمت این چهار خودرو باید به صورت پلکانی در یک دوره مشخص افزایش یابد. این قیمتها باید به گونهای افزایش یابد که هم سود پول مشتریانی که ثبتنام کردهاند لحاظ شود و هم قیمت این خودروها یکباره نزدیک به قیمت بازار آزاد نشود تا این دسته از مشتریان نیز متضرر نشود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از سویی سقف اعتباری خودروسازان و قطعهسازان در نظام بانکی باید بیشتر شود تا بتوانند از تسهیلات بانکی برای تامین کسری سرمایه در گردش اقدام کنند. سرمایه در گردش خودروسازان به دلیل افزایش نرخ ارز و مواد اولیه به شدت کاهش یافته به همین دلیل پولی برای بازپرداخت مطالبات قطعهسازان ندارند به همین دلیل قطعهسازان نیز دچار مشکل شده و نمیتوانند قطعه تولید و در اختیار شرکتهای خودروسازی قرار دهند. این چرخه معیوب باید اصلاح شود.
ملکی یادآور شد: سراتو، پژو ۲۰۰۸، تندر ۹۰، ام وی ام، مزدا و تولیدات کرمان خودرو و خودروهای در این کلاس هیچ وقت توسط شورای رقابت قیمتگذاری نمیشد چرا تولید هر کدام از این خودروها به تنهایی بیش از یک درصد کل تولید بازار نبود اما وضع خودروهای پرتیراژ متفاوت است به همین دلیل این خودروها باید همچنان شامل نظام قیمتگذاری باقی بمانند.
نماینده مردم مشکینشهر در مجلس تاکید کرد: تلاش میکنم که پیشنهادات مذکور را برای مدیران اجرایی جا بیندازم تا در نهایت تصمیم مناسبی برای بازار خودرو اتخاذ شود و از التهابات بازار خودرو کاسته شود.
نظر کاربران
بله ايشون نظر دادن بخونيد سراتو، پژو ۲۰۰۸، تندر ۹۰، ام وی ام، مزدا و تولیدات کرمان خودرو دقيقا خودروهايي که قيمت اينا خيلي بالا رفته هيچ وقت اينا دخالت نميکنند چون هم سودي خوبي براشون داره و هم احتمالا بازارش دست خودشون هست و هم گراني اينا سود براشون داره ديدين چه خوب مشکل رو حل کرد پرايد سمند و تيبا فقط اينا قيمتش بالا هست مردم ناراحت اين هستن فقطبه نظر اين مثلا کارشناس استاد همه ماشين ها با اين 3 تا آشغال همشون خراب بي کيفيت و گران هست
برو بابا شما ها اگر عقل داشتید به جای افزایش قیمت، باید تلاش کنید جلوی مصرف های بی رویه و ریخت پاش های خودرو ساز ها گرفته بشه،خسته شدیم همه ش افزایش قیمت، جمع کنید از این کشور برید گمشید،همه شما مدیون خون شهدا هستید،تف ب شما
زارت بابا ملت و بدبخت کردید
بروباباخجالت بکش هارتوهورت نکن دیگه شماسررشته کارازدستون دررفته وازتون گذشته جمع کنیدبریدوبمیرید
البته اینم پیشنهاد بدی نیست ولی از اون بهتر این نیست که با باز کردن مرزها و دست برداشتن از این رانتخواری کثیف اجازه بدیم صنعت خودرو به خودش بیاد و با تولید خودرو با کیفیت و به قیمت ،مجالی برای رقابت در بازارهای جهانی پیدا کنه چهل ساله که خون مردم تو شیشه کردین فکر نمی کنین دیگه کافیه!