دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار داخلی
مدیرعامل اسبق سایپا با اعلام اینکه به دلیل بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملاً کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد، دلایل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو را تشریح کرد.
خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل اسبق سایپا با اعلام اینکه به دلیل بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملاً کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد، دلایل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو را تشریح کرد.
سعید مدنی با تأکید بر تغییرات منطقی قیمت توسط خودروسازان، اظهار داشت: نظام قیمت گذاری در عین حال که ضربات سنگینی بر پیکره صنعت خودروسازی وارد کرده موجب افزایش غیر منطقی قیمت ها نیز شده است.
این کارشناس صنعت خودرو کنترل قیمت ها در این حوزه را بدون نتیجه دانست و گفت: کنترل قیمت هرگز موجب کاهش قیمت نخواهد شد. طی سال های گذشته و بر اساس برخی سیاست ها قیمت خودرو پایین نگاه داشته شده که این امر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه نقدینگی مورد نیاز برای تولید محصول نیز کاهش یافته وخودروسازان برای تامین مالی مجبور به استفاده از تسهیلات بانکی شده اند که این مسئله هزینه های سربار را افزایش داده و بعد از مدتی به صورت انفجاری بر قیمت خودرو تاثیر گذاشته است.
پراید 35میلیون تومانی هم زیان ده است
وی افزود: بر اساس یک گزارش رسمی اگر از سال ۸۰ به صورت متوسط سالی ۶.۵ درصد افزایش قیمت در مقایسه با تورمهای ۲۵ تا ۳۵ درصدی سالهای اخیر در حوزه خودروسازان اعمال می شد، امروز خودرویی مانند پراید بدون هرگونه تنش و با سودی مناسب با قیمت ۲۳ الی ۲۴ میلیون تومان به فروش می رسید، در صورتی که اگر قیمت همین خودرو را امروز به ۳۵ میلیون تومان برسانیم باز هم احتمال زیان دهی در سایپا وجود دارد.
مدنی افزایش ۶.۵ درصدی قیمت خودرو در صورت اجرا را عامل جذب نقدینگی در حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان توسط خودروسازان در هر سال دانست و گفت: در صورت اجرای این فرمول از سال ۸۰ تا امروز مشتریان پولهای سرگردان خود را در این حوزه سرمایه گذاری میکردند و قادر بودند بر اساس پیش بینی افزایش قیمت سالیانه خریدهای خود را بدون دغدغه انجام دهند و در کنار آن دو خودروساز داخلی ما نیز میتوانستند به اندازه تسهیلاتی که از بانکها دریافت کرده بودند جذب نقدینگی داشته باشند.
مدیرعامل اسبق سایپا افزود: متأسفانه با توجه به ثابت نگاه داشته شدن قیمت خودرو به مدت طولانی، مردم نیز به امید آنکه قیمتها افزایش نخواهد یافت خریدی انجام نمیدهند و زمانی اقدام به خرید می کنند که قیمت ها در حال افزایش است. نظام قیمت گذاری نیز موجب شده خودرویی که می توانست در بازار با قیمت ۲۴ میلیون تومان به فروش برسد و موجب سود دهی خودروسازان شود امروز با قیمت ۳۵ میلیون تومان در بازار آزاد معامله شود، که قطعا خودروسازان در این فرآیند در حاشیه زیان خواهند بود.
پراید 100 درصد داخلی است؟
این کارشناس صنعت خودرو بر ضرورت تلاش فوری دولت در تعدیل نرخ ارز تاکید کرد و گفت: خودروسازان امروز قطعات مورد نیاز خود را به جای دلار ۳۰۰۰ تومانی با ارز ۹۰۰۰ تومانی خریداری میکنند و یک خودرویی مانند پراید که مدعی هستیم صد در صد داخلی سازی شده است با توجه به عدم ضرورت داخلی سازی کردن برخی قطعات، چیزی در حدود ۱۵۰۰ دلار برای سایپا ارزبری دارد. با یک حساب سرانگشتی خودروسازان جدا از سایر هزینه نهادههای تولید، مبلغ ۹ میلیون تومان بابت هزینه ارزبری پرداخت میکنند و می توان گفت که در شرایط فعلی خودروسازان قطعات خود را به ۳ برابر قیمت خریداری می کنند.
مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: ابتدا باید مسئله قیمت ریشه ای حل شود و به نظر بنده بهترین راه حل رفتن قیمت خودرو به حاشیه بازار است که اگر این کار صورت پذیرد خود به خود قیمت خودرو بالانس خواهد شد. حاشیه بازار اگر خیلی بالا باشد هرکسی قادر به خرید نخواهد بود و خودروساز نمی تواند ظرفیت خود را کاهش داده و می بایست با همان ظرفیت به تولید خود ادامه دهد و ملزم به کاهش قیمت خواهد بود.
کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن وجود ندارد
مدنی افزود: هیچ کجای دنیا با افزایش بهره وری نتوانسته اند قیمت تمام شده را بیشتر از ۳ تا ۴ درصد پایین بیاورند. براساس تحقیقات صورت پذیرفته با توجه به بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملا کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد و چنانچه خودروسازان بخواهند کاهش قیمت داشته باشند می بایست در انتظار ایجاد ثبات اقتصادی مناسب باشند. اما چنانچه خودروسازان نخواهند از راه حاشیه بازار وارد شوند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان می تواند در دوره های سه ماهه و شش ماهه قیمت ها را آنالیز کرده و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود مناسب برای خودروسازان موجبات ادامه حیات آنها را مهیا سازد.
وی با اشاره به تحریم های مجدد آمریکا بر علیه صنعت خودرو و لزوم تلاش شبانه روزی در جهت خروج از بحران گفت: بهترین راه حل برای پیشبرد اهداف خودروسازان تمرکز بر ساخت پلتفرم های داخلی در جهت کاستن وابستگی به خارج است. زیرا تولید خودرو با پلتفرم های ساخت داخل مانند SP۱۰۰، کوئیک یا ساینا در گروه سایپا موجب شده که بتوانیم به سهولت با هر قطعه سازی در دنیا ارتباط کاری برقرار کنیم. لذا باید در این شرایط بحرانی صرفا به سمت قطعه سازانی برویم که منافع کمتری در امریکا دارند و کمتر هم تحت فشار تحریم قرار می گیرند که از این طریق قادر خواهیم بود ضربه پذیری تولید خودرو را کاهش دهیم.
نظر کاربران
رفتید از بقال سر کوچه پرسیدید ماستت ترشه یا شیرین؟؟؟؟؟؟؟معلومه میگه پراید ۵۰میلیون میرزه.....
رفتید از بقال سر کوچه پرسیدید ماستت ترشه یا شیرین؟؟؟؟؟؟ خواهشا این اخبار را پخش نکید.... برید از یه کارشناس بپرسید نه کارشناس نما
به نظر تمام اقتصاددانانی که عقلانی و علمی تحلیل میکنند بهترین راه مبارزه با گرانی خودرو تعطیل کردن کارخانه های داخلیست هیچ اتفاقی نمی افتد ،نگران بیکاری کارگرانشان هم نباشند مگر خون آنها از خون دیگر کارگران رنگین تر است ؟ولی چون دولتمردان این دولت سهم بسزایی از این کارخانه ها دارند نخواهند گذاشت تعطیل شود و به هر نحو ممکن از بیت المال و از جیب مردم هزینه خواهند کرد و ................
بعضی وقتا به بعضی خبرنگارا باید بگی چند گرفتی تا این خبر رو درج کنی...این هم از اوناست
خخخخ..پراید35میلیون ضرر میکنه...ملت مچل کردین ها
اگر عرضه دارید . صادر کنید .
مملکت پر از خودرو هست .
آشغال چینی شما بره جلو . کی با این قیمت ها خریداره.
پراید ۷ میلیون هم زیادش بود
مگه تا حالا مزد کارگرو با تورم حساب کردید که میگید از سال 80 باید قیمت خودرو 6ونیم درصد اضافه میشد. با شماها میرسه باید بایده به ما که میرسه وا میرسه
خب معلومه ارزونه واسه شماها که کارتون اختلاس و چپاول شده
کسی هم پاسخگو نیس
انشاالله که ایران خودرو وسایپا هردو آتش بگیرند وبسوزند که این جور به مردم بد بخت ظلم میکنند انقدر نمی خورند وزجر میکشند تا یک ماشین آشغال بخرند میبینند باز ماشین گران شد باز نا امید برای داشتن یه ابو غراضه مرفهان که اصلا اینها را فرغون هم حساب نمکنند
مثل همه مصوبات هر کسی که قشنگتر (نه اینکه علمی و یا منطقی باشد) صحبت کند برنده میشود.
راحت بکنیدش 100ت تا خیالشون راحت بشه اگه دوباره گریه نمیکنن پراید 13تومنی .....
هوووووووی،چ خبره این قیمت هاااا،
برید،گمشید لعنتی هااااا،دست از سر مردم بردارید،
پاسخ ها
تکببر
این گروه خودروسازها علاوه بر اینکه خود دلال خودرو هستند، از آن طرف هم سودی به جیب میزنند، یعنی همان مثل قدیمی که میگفتند هم از آخور هم از توبره، کسی را هم یارای مقابله با این مافیا نیست،
ما نمی خریم این اشغال خودروها را بااین قیمت خودرو سازان به مملکت خیانت کردند
شما برید پرایدو ۱۲۰میلیون بدید سوریه.ولی راه واردات خودرو خارجی رو به ایران باز کنید.اون موقع میفهمید خودرو شما چقدر ترزش داره.
خجلت نمی کشید که میگید قیمت خودرو باید گرون بشه دلالهاتون داخل کارخونن بای حق حساب ارگان های وابسته روتر جیب خالی مردم بدید چرا نمی دارید بخش خصوصی خودرو تولید کنه چون منافعتون از بین میره خجالت بکشید امیدوارم جوانانی که برای این مملکت شهید شدند قصاص ماروازشما شارلاتان ها بگیرن
اخه لامصب چندتا تیتر خبر از کاهش قیمت دلار گذاشتین تو کانال بعد با گذاشتن افزایش قیمت خودرو گند زدی به دروغای قبلی .یکم فکر کن اینو بزار واسه فردا تا تناقض نیاره