۸۰۲۷۵۲
۲۱ نظر
۵۰۱۰
۲۱ نظر
۵۰۱۰
پ

پارسایی: دلالان، خودِ خودروسازان هستند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به این که رانت‌خوار و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خوار، خودِ خودروساز است، گفت: پیشنهاد خوردوسازان مبنی بر این که قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، تاییدکننده این موضوع است.

تسنیم نوشت: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به این که رانت‌خوار و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خوار، خودِ خودروساز است، گفت: پیشنهاد خوردوسازان مبنی بر این که قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، تاییدکننده این موضوع است.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در برنامه مناظره که با موضوع "آزادسازی قیمت خودرو" شب گذشته برگزار شد، با اشاره به این که خودروسازان باید خود را در مقام پاسخگو قرار داده و به تشریح این موضوع بپردازند که آزادسازی قیمت خودرو باید با چه مکانیسمی انجام شود، گفت: اگر با شرایط فعلی که فضایی کاملا انحصاری است، بخواهیم آزادسازی قیمت‌ها را در بازار خودرو انجام دهیم موضوعی کاملا اشتباه است.

نماینده شیراز در مجلس افزود: بستن مرزهای کشور بر روی واردات خودرو و ایجاد رقابت میان خوروسازان داخلی به معنای وجود رقابت در بازار خودروی کشور نیست؛ چرا که ۸۰ میلیون ایرانی را محکوم می‌کنیم که خودروهای داخلی را به هر قیمتی که خوروسازان می‌گویند باید بخرند. ضمن این که واردات خودرو نیز همواره با تعرفه سنگین همراه بوده است.

وی اضافه کرد: اگر قرار است آزادسازی قیمت در صنعت خودرو وجود داشته باشد، باید اجازه دهیم رقابت در این صنعت بدور از انحصار صورت گیرد، که در این صورت به سمت کاهش قیمت و افزایش کیفیت خواهیم رفت.

پارسایی اذعان داشت: رفتار کنونی خودروسازان در کشور به‌گونه‌ای است که چون خودروسازان احساس رقابت با یکدیگر نمی‌کنند، تا جایی که امکان دارد قیمت خودرو را افزایش می‌دهند و مردم نیز حق انتخابی بجز خرید خودروهای داخلی ندارند.

عدم عرضه خودروسازان، عامل افزایش قیمت‌ها

وی با انتقاد از قیمت دوگانه خودرو در بازار داخلی کشور، در خصوص دلایل بروز چنین مشکلی گفت: در شرایط کنونی به دلیل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم که این موضوع اجحاف کامل در قبال مردم است.

دلالان، خود خودروسازان هستند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین با اشاره به این که رانت‌خوار و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خواد خود خودروساز است تصریح کرد: این رفتار خودروسازان است که موجب می‌شود فضا به این سمت و سو حرکت کند و پیشنهاد خوردوسازان مبنی بر این که قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، تاییدکننده این موضوع و بیانگر این اتفاق است که افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و در پی آن رساندن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد موضوعی است که از قبل توسط خودروسازان برنامه‌ریزی شده است.

وی با تاکید بر این با این شیوه از آزادسازی قیمت خودرو که انحصار در دست خودروسازان است مخالف هستم گفت: این نحوه آزادسازی اجحاف در حق میلیون‌ها ایرانی است، و نباید به بهانه حمایت از تولید داخلی قیمت‌ها را در بازار خودرو افزایش دهیم.

وی با طرح این پرسش که آیا با این شیوه از آزادسازی قیمت خودرو، شاهد افزایش کیفیت خودرو و نیز افزایش رضایتمندی مصرف‌کننده خواهیم بود یا نه؟ گفت: طبیعتا جواب این پرسش‌ها منفی است و حتی طرح این موضوع در شرایط کنونی اشتباه بوده و فریب افکار عمومی برای افزایش قیمت‌ها است.

با روند فعلی، تا یک ماه آینده قطعه‌سازی کشور متوقف می‌شود

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم در این برنامه گفت: در شرایط بسیار نامناسبی در صنعت خودرو قرار داریم و متاسفانه از ابتدای امسال تا کنون ۳۷ درصد نیروهای شاغل در حوزه قطعه‌سازی کشور آن هم به دلیل عدم توانایی در تولید قطعه، تعدیل و از کار بیکار شده‌اند، بنابراین اگر روند کنونی ادامه پیدا کند تا یک ماه آینده صنعت قطعه‌سازی کشور متوقف خواهد شد.

محمدرضا نجفی‌ منش با اشاره به این موضوع که تعطیلی قطعه‌سازان موجب خوشحالی واردکنندگان خواهد شد، در مورد مشکلات عمده قطعه‌سازان گفت: افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، عدم دریافت مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودرویی، مشکلات موجود در تامین مواد اولیه در داخل و خارج کشور و نیز بدهی‌های انباشته شده از جمله این مشکلات است.

وی با بیان این مطلب که ۸۰ درصد قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی در داخل تامین می‌شود و ۲۰ درصد بقیه از خارج کشور وارد می‌گردد، اضافه کرد: برای قطعات وارداتی با مشکلات و سختی‌های فراوانی مواجه هستیم که البته این مشکلات را به ریاست جمهوری و سایر مراجع انعکاس داده‌ایم.

قیمت خودرو باید ۷۰ درصد افزایش پیدا کند

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران هم در این برنامه گفت: در سال حمایت از تولید ملی و در میدان جنگ تمام عیار اقتصادی، در خصوص صنعتی به نام خودرو صحبت می‌کنیم که در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جالب این است که تحریم‌ها نیز این صنعت را نشانه گرفته‌اند و شاهد این موضوع هستیم که اولین تحریم‌ها در مردادماه امسال بر صنعت خودروی کشور تحمیل شد.

امیرحسین کاکایی افزود: وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور هر چه که هست، نتیجه ۴۰ سال قانونگذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان در صنعت کشور است.

موج‌سواری خودروساز بر مشکلات قطعه‌ساز

همچنین یکی از میهمانان این برنامه گفت: خودروسازان در شرایط کنونی در حال موج‌سواری بر مشکلات قطعه‌سازان هستند و این در حالی است که مشکلات کنونی خودروسازان در حال حاضر مشکلات ارزی به معنای شدید نیست، بلکه سوءمدیریت خودروسازان است که موجب بروز این مشکلات شده است.

سود افزایش قیمت‌ خودرو به جیب خودروسازان و دلالان می‌رود

این گزارش می‌افزاید: سوال نظرسنجی این برنامه نیز این موضوع تعیین شده بود که "به نظر شما، سود ایجاد شده از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو بیشتر نصیب کدام گروه می‌شود؟ ۱. خودروسازان ۲. دلالان و رانت‌خواران ۳. مصرف‌کنندگان خودرو".

بر این اساس در پایان این برنامه ۴۸.۱۱ درصد مخاطبات خودروسازان، ۴۸.۹۱ درصد دیگر دلالان و رانت‌خواران و ۲.۹۸ درصد نیز مصرف‌کنندگان خودرو را انتخاب کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    دقيقا خودرو سازها به بهانه حذف دلالان ميخوان خودرو را با قيمت هاي نجومي بفروشند
    وقتي كه خودرو ساز خودروي خود را با فروش هاي انلاين به مصرف كننده نميدهد و سالها تاخير دارد
    از طرفي همان خودرو ها را با قيمت بيشتر به نمايندگي هايش ميدهد و انها با قيمت گزاف وارد بازار ميكنند
    متاسفانه دلال اصلي خودروساز و نمايندگي هاي خودشون ميباشند ...!!!

    پاسخ ها

    • مرادبیگ

      خدا شاهده کوچه و خيابان و محله ایی نیست که خودرو توش موج نزنه اگه قیمتها منطقی نباشن باید خودروساز ها جل و پلاسشان و جمع کنن، تو هر خانه ایی سه تا ماشین هست من خودم یه دویست وشش داشتم دادم پسرم برا خودم از برادرم که سه تا ماشین داشت یه پراید صبا مدل هشتاد گرفتم نه میلیون خیلیم خوب و راضیم چرا برم چهل میلیون بدم پراید صفر یا خودرو صفر دیگه ایی !

    • @

      کاملا درست گفته آقای پارسایی. این خوده خودرو ساز هستش که محصولات خودشو به دلال هاش میده تا در سطح بازار بفروشن

  • بدون نام

    اگه راست میگین اجازه واردات خودرو رو بدون گمرکی بدید تا هر نفر یه ماشین بیاره ببینید کسی خودرو در پیتی شما رو سوار میشه یانه از دنا هم ارزونتر میتونیم بخریم خدا لعنتتون کنه

  • بدون نام

    الان بهترین موقع تغییر وضعیت ساخت خودرو در کشور است.

  • بدون نام

    پس چرا کسی جلو این خائنين نمیگیره؟
    چرا محاکمه نمیشن؟
    چرا جلو فعالیتهاشون و جلو این رانتخواریهاشون گرفته نمیشه؟
    ....

  • ش

    واقع افرین گل گفتی

  • ش

    واقع افرین گل گفتی

  • بدون نام

    خدا به شما خیر دهد.....خودروهای ثبت نامی را تحویل نمیدهند...میگویند نداریم....در صورتیکه جلوی نمایشگاههای خودرو ده ها فروند از همین خودروها چیده شده....اگر نیست این تعداد خودرو از کجا آمده....آقا رسما کلاه برداری میکنند...

  • بدون نام

    درود بر شرفت که حرف راست زدی

  • داریوش

    جناب پارسایی رحمت به پدرت...شیر مادرت حلالت باشه..واقعا گل گفتی کاش مسئولان دیگه هم خودشون به اون راه نزنن...خودروسازان. و دلالان همه یکی هستن مکمل همدیگه. خودروسازان خودشون هم احتکار میکنن هم توسط دیگر عواملشون( دلالان )باز سیاه راه میندازن

  • بدون نام

    آره بخدا.. اجازه واردات بدن هیچکی این حلبی ها رو نمیخره اونوقت کردنش دو برابر ... از ماست که بر ماست ..

  • بدون نام

    عرضه تولید خوردرو ندارید بسپارید به خودرو ساز خارجی.بیخیال بشید.
    کشوری مثل ایسلند با صید ماهی کشورشو میچرخونه و بالاترین سطح رفاه رو دارا هستش.
    شنا هم پسته زعفران فرش خاویار منابع سنگی و گاز و نفت تولید کنید بصورت حرفه ای و استاندارد.
    کاری که وارد نیستید اینقدر لجبازی نکنید

  • بدون نام

    خودروسازی های بزرگ زیر نظر دولت وحکومته اونا ازاین گرونی منفعت می برن چرا ارزون بشه

  • مهدی

    خودروساز نه شبحه خودرو ساز.........

  • بهمن م

    اگه واقعا تعرفه ها رو بردان و واردات آزاد بشه با کمترین قیمت میتونیم بهترین ماشین هارو بخریم دیگه لازم نیست برای پراید چهل میلیون بدیم با ده میلیون میشه بنز و بی ام و و...سوار شد که هم کیفیت بالایی دارن و هم ارزونن خودرو ساز ها ی خائن به ملت هم دیگه نمیتونن خون مردم رو بکنن تو شیشه و همش مردمو با محصولات مزخرفشون تیغ بزنن.هم دولت مقصره که به سایپا و ایرانخوردرو زیادی بها میده و باعث کشتن و معلول شدن مردم تو تصادفات میشه هم خوده مردم مقصرن که تا کمپین نخریدن خوردرو تشکیل میدن با بیست میلیون وام ماشین زپرتی پراید رو دوبرابر از خودرو ساز میخرن از ماست که برماست واقعا ملت بیسوادی هستیم

  • بدون نام

    شک نکید.خود.خودروسازان.عامل اصلی گرانی.ودلال بازی هستن.
    چرا.اداره اطااعات اینهار نمیگیره.

  • بدون نام

    همه چیز۵برابرشدبامدیریت روحانی هیچکسم جواب نمیدا محاکمه‌نتیجش بدبختی ایران وایرانی

  • بدون نام

    چند ماهه ماشین ثبت نام کردم
    بهم نمیدن
    درعوضش تمام نمایشگاه های اتومبیل پر است از ماشین های صفر کیلومتر!!!!!!!!

  • ad

    درود بر شرافت نداشته خودروسازان حلبی ساز داخلی

  • ad

    درود بر شرافت نداشته خودروسازان حلبی ساز داخلی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج