واکنش به خودکشی یک دانش آموز در مدرسه
معاون امور مشاوره و تربیتی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به خودکشی دانشآموز دبیرستانی با سقوط از طبقه سوم مدرسه در زنگ تفریح گفت: وقتی دانشآموز خانه را به عنوان بستری امن و مورد حمایت احساس کند، امکان ندارد در مدرسه یا محیط اجتماعی اقدام به رفتارهای این چنینی کند.
ایلنا نوشت: معاون امور مشاوره و تربیتی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به خودکشی دانشآموز دبیرستانی با سقوط از طبقه سوم مدرسه در زنگ تفریح گفت: وقتی دانشآموز خانه را به عنوان بستری امن و مورد حمایت احساس کند، امکان ندارد در مدرسه یا محیط اجتماعی اقدام به رفتارهای این چنینی کند.
محمد مصطفوی درباره خودکشی اخیر یک دانشآموز در دبیرستانی واقع در منطقه ۶ تهران که خود را از طبقه سوم مدرسه پرتاپ کرده بود، گفت: مساله خودکشی دانش آموز به طور عام یک پیامد چند وجهی است و به سبک زندگی که خانوادهها یا جامعه برای دانشآموزان رقم میزنند، بستگی دارد. در مبانی نظری فردی اقدام به خودکشی میکند، که سبک زندگیاش یک سبک زندگی درگیرانه است و خودکشی را با عنوان عاملی آسیبرسان در نقطه آخر انتخاب میکند.
وی ادامه داد: در حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیبها و به طور خاص رفتارهای پرخطر اقدامات زیادی در آموزش و پرورش انجام شده که نمونهاش رونمایی سامانه "نماد" است. "نماد" یک سامانه منسجم کشوری برای غربالگری دانش آموزان و همچنین کمک به دانش آموزان در معرض خطر است.
مصطفوی اضافه کرد: مدرسه مذکور در منطقه شش تهران اتفاقا مشاور هم داشته است، اما اینگونه رفتارهای پرخطر جدا از تاثیرات محیطی به سبک زندگی افراد نیز مربوط است. این مساله و مشکلات را باید در خانوادهها جستجو کرد. خانههای سلامت شهرداری، وزارت بهداشت و حتی بهزیستی باید سلامت خانواده را یکی از موضوعات اصلی کار خود قرار دهند.
معاون مدیرکل مشاوره در دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: وقتی دانشآموز خانه را به عنوان بستری امن و مورد حمایت احساس کند، امکان ندارد در مدرسه یا محیط اجتماعی اقدام به رفتارهای این چنینی کند. از طرفی این دوران بالاخره دوران هیجان خواهی و بحران بلوغ است که باید همراه با توجه خانواده، نظام آموزشی و محیط اجتماعی باشد. هر دورهای که بچههای ما سپری میکنند، باید آموزشهای لازم را از پیش والدین در خصوص دوره سنی آنها دیده باشند.
معاون مدیرکل مشاوره در دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: امروزه باید مسائل روانشناختی دانشآموزان را به مرکز مشاوره ارجاع دهیم و از نظر روانشناسان استفاده کنیم، اما متاسفانه این کار انجام نشده است. واقعیت این است که آموزش و پرورش هر آنچه که در چنته داشته، مثل اعزام مربی و مشاور به مدارس را انجام داده است.
در حال حاضر نیز ده جلسه آموزش توانمندسازی ِ روانی و اجتماعی مختص دانش آموزان، معلمان و والدین در حال برگزاری است. همچنین آموزش به خانوادهها از طرف انجمن اولیا و مربیان به طور ویژه در حال انجام است. علاوه بر آن سیستم ارجاع درون مدرسهای را هم داریم و به این صورت است که اگر مشاور، موردی در تخصصش نیست،فرد را به مراکز مشاوره دیگر ارجاع میدهد.
نظر کاربران
از کشور یک جامعه بیمار ساختید .
پاسخ ها
دوست عزیز اگر از اخبار خودکشی به این کشف مهم رسیدید لازمه که به اسحضارتون برسونم ژاپن یکی از کشورهایی ایست که آمار بالای خودکشی دارد لازم نیست که در مورد سطح بالای رفاه اجتماعی در ژاپن براتون صحبت کنم همه عادت کردیم در تمام موارد دولت و حکومت رو مقصر بدونیم و جالب اینه که یکبار از خودمون نپرسیدیم خودمون واسه خودمون چیکار کردیم
چاه های نفت زیر پایم
هیزم نانم بر پشت
چشم به کدامین افق بدوزم،
در کشوری که سر هر کوچه اش
صندوقی برای یاری من است،
اما من در فقر میسوزم
پاسخ ها
اگه به جای شعر گفتن بیشتر همت کنیم اوضاعمون بهتر میشه
از امار خودکشی در ژاپن خبر داری؟
چاه نفت را خوب اومدی.............
التماس تفکر
قابل توجه مسئولان به جای توجه به مشکلات مردم خوتان اولویت جاهایی دیگر است
بله اینم اموزش پرورش تقصیر انداخت گردن خانواده و جامعه شما خودتونم مقصر هستید چرا یک روان شناس نباید در مدارس باشد که دانش اموزان بدون ترس و استرس مشکلاتشون با اون در میان بزارن همان کاری که در خیلی از کشورها انجام میشه ولی تو کشور ما همه را متهم میکنیم که صورت مسعله را پاک کنیم
باید در هر مدرسه ای یک روانشناس باشد.
به خصوص دبستان شهید بهشتی متطقه چهار.