۷۹۰۴۸۷
۱۴ نظر
۵۰۱۳
۱۴ نظر
۵۰۱۳
پ

با جریمه رانندگی که اشتباهی ثبت شده چه کنیم؟

وقتی پرینت برگه تخلفات رانندگی‌اش را دید از تعجب دهانش باز ماند. ۷ مورد ثبت تخلف که سه موردش تسلیمی بود و دو تای دیگر ثبت دوربین در محل‌هایی که هرگز اسم آنجا هم به گوشش نخورده بود. هر چه فکر کرد هم یادش نیامد پلیس جایی او را متوقف کرده و برگه جریمه را به دستش داده باشد.

روزنامه ایران نوشت: وقتی پرینت برگه تخلفات رانندگی‌اش را دید از تعجب دهانش باز ماند. ۷ مورد ثبت تخلف که سه موردش تسلیمی بود و دو تای دیگر ثبت دوربین در محل‌هایی که هرگز اسم آنجا هم به گوشش نخورده بود. هر چه فکر کرد هم یادش نیامد پلیس جایی او را متوقف کرده و برگه جریمه را به دستش داده باشد.

مرد میانسال هر چه بیشتر به تاریخ و ساعت ثبت تخلف‌ها و محل‌هایی که جریمه در آن ثبت شده بود دقت می‌کرد تعجبش بیشتر می‌شد. حتی دو مورد از تخلف‌ها در یک روز و یک ساعت و یک محل ثبت شده بود. حالا دنبال راهی می‌گشت تا این اشتباهات را برای پلیس بازگو کند و مجبور نباشد جریمه‌ای که مرتکب نشده را پرداخت کند.

در سال‌های اخیر بسیاری از رانندگان هنگام دریافت فهرست جرایم رانندگی خود با این مشکلات دست به گریبان هستند اما موضوع این است که مردم نمی‌دانند چگونه باید این تخلف‌ها را پیگیری کنند و تصورشان این است که اعتراض‌شان به جایی نمی‌رسد.

سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا با اشاره به این موضوع می‌گوید: «جرایم رانندگی در ایران با چند روش ثبت و به مالکان خودروها ابلاغ می‌شود از جمله تسلیمی، الصاقی و ثبت با دوربین راهنمایی رانندگی؛ ثبت جریمه تسلیمی به این شیوه است که راننده در محل حضور دارد و مأمور پلیس نیز شاهد تخلف بوده بنابراین تخلف را ثبت و برگه را به‌راننده می‌دهد.

این بهترین روش و در واقع قانونی و صحیح‌ترین راه برای ابلاغ جریمه به رانندگان متخلف است. از طرفی از آنجایی که مأمور موظف است فاکتورهای جریمه را به مقام بالاتر خود ارائه کند تا حد ممکن در ارائه تخلفات دقت می‌کند. در این فاکتور علاوه بر مشخصات هویتی راننده(نه مالک)، نوع تخلف، پلاک و محدوده جغرافیایی محل نیز باید ثبت شود که احتمال خطا در آن بسیار پایین است.»

وی تأکید کرد: «در صورتی که راننده در فهرست تخلفاتش با چنین اشتباهاتی روبه‌رو شد می‌تواند با مراجعه به مرکز اجرائیات موضوع را پیگیری کند. از آنجا که هم مأموری که اعمال قانون کرده هم کسی که آن را وارد سیستم کرده و نیز ته برگ جریمه هر سه در دسترس است می‌توان هرگونه خطایی را مشخص کرد.»

کرمی اسد ادامه داد: «نوع دوم ثبت تخلفات، الصاقی است. در این شرایط، مأمور، نوع تخلف و جغرافیای محل را مشخص می‌کند. اما برای اینکه دقت کار بالا برود مأمور مسئول جریمه باید علاوه بر شماره پلاک خودرو، تاریخ ساخت پلاک که در گوشه پلاک ثبت شده است را نیز بنویسد. بنابراین میزان دقت افزایش یافته و امکان خطا تقریباً به صفر می‌رسد. نوع سوم نیز جریمه‌های دو برگی است.

در این مورد وقتی راننده تخلفی مرتکب می‌شود به او دستور ایست می‌دهند اما اگر راننده خواسته یا ناخواسته توقف نکرد مأمور راهور ارقام پلاک را می‌نویسد اما با توجه به اینکه خودرو در حال حرکت است احتمال خطا وجود دارد. البته این نوع ابلاغ نامش دو برگی است اما برگه جریمه در اختیار مأمور پلیس است. نوع چهارم نیز سامانه هوشمند و ثبت تخلف با دوربین است. در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد تخلفات دوربینی ثبت می‌شود که آن هم فرآیند خاصی دارد.»

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور افزود: «وقتی دوربین، پلاکی را خوانش می‌کند این اطلاعات در سیستم ثبت می‌شود. دوربین با شناسایی راننده متخلف، یک تصویر از محل تخلف و عکسی از پلاک می‌گیرد. شماره پلاک از سامانه شماره‌گیری استعلام می‌شود، سپس کاربری که در مرکز مانیتورینگ حضور دارد اطلاعات خام دوربین را کنترل و تطبیق داده و در صورت نبود خطا، جریمه را صادر می‌کند.»

کرمی اسد درباره میزان خطای این سامانه هوشمند نیز گفت: «گاهی برخی افراد مراجعه کرده و مدعی می‌شوند جریمه دوربینی برایشان ثبت شده در حالی که هرگز در آن مکان نبوده‌اند، این شهروندان می‌توانند با مراجعه به مرکز اجرائیات درخواست بررسی دوباره دوربین‌ها را داشته باشند که در صورت اشتباه مشخص خواهد شد.»

وی درباره شیوه برخورد با مأموران متخلف نیز توضیح داد: «براساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور موظف است ثبت جرایم را با حداکثر دقت انجام دهد. بنابراین در صورتی که وقوع تخلف از سوی مأموران پلیس راهور ثابت شود آن مأمور تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

ما برای به حداقل رساندن اشتباه‌های پلیس به مأمورانی که جریمه می‌کنند و کسانی که مسئول پانچ(وارد کردن جریمه‌ها به سیستم) جریمه‌ها هستند آموزش‌های لازم را داده‌ایم. با این حال در صورتی که هر یک از شهروندان شکایتی درباره جرایم شان دارند می‌توانند با مراجعه به ۲۸۰ واحد رسیدگی به تخلفات اجرائیات در سراسر کشور، پیگیر کارشان شوند تا حقی از کسی ضایع نشود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ؟!

    موردی دیدم که افسر راهنمایی بخاطر دوبله نگه داشتن پلاک ماشین را زیر پاش له میکرد ای کاش فیلمش را پاک نمیکردم تا ببینید بعضی مأمورها چه برخورد زشتی دارن!

  • بدون نام

    خداوکیلی یه کاریت میکنن که پشیمون میشی و میری با التماس و خواهش جریمه رو پرداخت میکنی؟

  • جواد

    برادر عزیز پلیس راهور ماشین خودم چند بار جاهایی که اسمش رو نشنیدم جریمه شده بردم پیگیر هم شدم دستم جایی رو نگرفته چون بعضی ها پلاک ماشین رو دستکاری میکنند یا مامور زمان نوشتن اشتباه شماره رو بر میداره

  • ابراهیم

    یادمه قدیما پلیس راهنمایی و رانندگی داشتیم که در حال حاضر همه در کمین راننده ها هستند و دستگاه بدست در حال کاسبی از مردم بیچاره . حقوق ها رو میخوان زیاد کنن به اروپا و آمریکا نگاه نمی کنن که به چه شکله اما وقتی پای منفعت خودشان باشه به بین الملل و ... نگاه میکنن . روزگاری فقط به سبقت و سرعت منجر به خطر کار داشتند اما امروز اگه ۵ کیلومتر سرعتت زیاد بشه اونم تو جاده ای که هیچکس نیست سریع جریمه میشی . فقط یک سوال ؛ آیا شما از ما بیشتر دلسوز جانمان هستید ؟ کمی تامل خالی از لطف نیست . از جنس مردم باشید و مردمدار .

  • سعید ندایی

    برخی با روشهای مختلف شماره پلاک را دستکاری و روی اعداد آن آدامس سفید و......چسبانده جریمه دوبرگی بنام دیگری ثبت میشه و گاهی پلیس که امام معصوم نیست تشخیص نادرست میده...

    پاسخ ها

    • بی نام

      دخترم تو تهران ساکن هستش جریمه براش اومده بود تو جاده سوسنگرد
      هرچی پیگیری کردم تو راهنمایی اهواز تشکیل پرونده دادیم گفتن جریمه را باید بدی چرا باید جرمی که مرتکب نشده جریمه بده این از نظر شرعی وقانونی حرامه

  • بدون نام

    بری پسگیری کنی یه خرج اضافه رو دستت میزارن

  • بدون نام

    هیچکاری نمبشه کرد و هیچکس هم جوابگو نیست بهترین راکار فرار از جریمه شدنه به انحاء مختلف مثل مخدوش کردن پلاک، ناخوانا کردن پلاک، تغییر دادن زاویه پلاک نسبت به دوربین و هر کار دیگه ای که به نظرتون میرسه، وقتی نمیتونی حرفتو ثابت کنی باید اینجوری مقابله کنی

    پاسخ ها

    • سعید

      اینجوری که یکی دیگه که پلاک مشابهت پیدا کنه بدبخت میشه
      بعضی ها همین کارها رو میکنن
      اگه خلاف کنه یکی دیگه که پلاک مشابهت داره برای همون جریمه صادر میشه واون شخص باید پرداخت کنه

      تو ایران از این کارها زیاد هست که حق بقیه ضایع میشه وکسی هم جوابگو نیست

  • بدون نام

    بدون نام 10:20
    جالب گفتی!!تاحالا بهش فکر نکرده بودم

  • شهرام

    یه پروسه ای گذاشتن که حتی وقتی بهش فکر میکنی قلبت درد میگیره . جالبه . توی مملکت ما مردم سیبل تمام فشارها و سختگیریها و پول درآوردن دولت هستن .

  • بدون نام

    بابا همش دوکون بازاره ، خزینه دولت خالی شده ملت رو میدوشن .... حلال و حروم معنا نداره

  • arash

    لطفآ به ماموران راهور مستقر در جاده ها بفرمایید از متخلفان مبالغ کمتری رو در ازای ننوشتن جریمه بگیرند. چند روز پیش نگهم داشت گفت با هم حلش میکنیم یه دسته پول در آوردم گفت تابلو نکن گرفتم جلوش نامرد ۸۰ تومن برداشت واسه جریمه ۱۲۰ تومنی خو مرد حسابی کمتر بردار ۵۰ برداری گرسنه میمونی ؟

  • محمد

    خدالعنت کند مامورین عقده ای که بی دلیل ویا باغرض مردم بیچاره را جریمه میکنند که متاسفانه دست ماهم به هیج جا بند نیست اینهمه بی عدالتی در هیچ حکومتی نیست از دارایی تا شهرداری تا راهور وووو.....

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج