اکرمی: از سیاسیکاری در تریبونها ضرر میکنیم
در مقاطع کنونی بیش از هر زمانی به وحدت نیازمندیم و نیاز است اقشار مختلف جامعه به ویژه گرایشهای سیاسی پایبندی خود را به مصالح ملی با حساسیت ویژهای به نمایش بگذارند. در روزهایی که خیل عظیم عزاداران حسینی به هیئات و مساجد میروند، این مسئله میتواند فرصت بزرگی برای تقویت هرچه بیشتر وحدت، انسجام و همگرایی ملی باشد.
خبرآنلاین: در مقاطع کنونی بیش از هر زمانی به وحدت نیازمندیم و نیاز است اقشار مختلف جامعه به ویژه گرایشهای سیاسی پایبندی خود را به مصالح ملی با حساسیت ویژهای به نمایش بگذارند. در روزهایی که خیل عظیم عزاداران حسینی به هیئات و مساجد میروند، این مسئله میتواند فرصت بزرگی برای تقویت هرچه بیشتر وحدت، انسجام و همگرایی ملی باشد.
ایام سوگواری و عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) ظرفیتی برای سوق دادن جامعه به سمت و سوی وحدت و یکپارچگی است. جامعه در این ایام بهترین پذیرندگی را برای امر به معروف و نهی از منکر دارد بنابراین اگر با ادبیات مناسب خطبا و مداحان مردم را به آثار مثبت پیمایش مسیر الهی، استغفار از گناه و معصیت، ادای واجبات و پرهیز از محرمات در زندگی های شخصی و جمعی توجه بدهند، قطعا نتایجش در رشد و تعالی کشور مشخص می شود.
البته در منابر و تریبون های مذهبی برای آگاهی بخشی عمومی می توان به مسائل روز نیز پرداخت اما اگر جهت گیری اصلی و غالب سخنرانی ها و مداحی ها معطوف به مسائل سیاسی محل اختلاف باشد، در این صورت فضای معنوی و حالت انابه و تضرع از مردم گرفته و رابطه مستمع با گوینده قطع می شود بنابراین همواره علما و مراجع، تریبون داران این ایام را به تقویت وحدت و اخلاقمداری در جامعه توصیه کردند.
ایامی همچون محرّم و رمضان ظرفیتهاییاند که عموم جامعه را به "یکجهت شدن" دعوت میکنند و اشتراکات را در آنان برجسته میسازند؛ صیانت از چنین سرمایههای عظیم و گراسنگ وظیفه مبرم همه اندیشمندان و متولیان فرهنگی است.
نباید فراموش کرد که جامعه بخشی از بنمایه اعتقادی و مذهبیاش را از طریق فرهنگ و تاریخ دریافت میکند و بخش دیگرش را به واسطه تعاملات روزآمد. وجود خیل مخاطبان مشتاق در این ایام برای تکریم از بزرگپرچمدار آزادگی ایجاب میکند مداحان و سخنرانان ضمن مراقبت از ورودنکردن خرافه و تحریفات به نوحه سرایی ها و رعایت شیوه صحیح عزاداری، از طرح مباحث اختلاف برانگیز و جناحی بپرهیزند.
بر همین اساس حجت الاسلام سیدرضا اکرمی گفت: عاشور در تاریخ یک واقعه استثنایی بود که در انقلاب اسلامی نیز ثمرات و دستاوردهایش را دیدیم. ما باید عاشورا را دانشگاه و پژوهشگاه بدانیم و از آن درس استقلال، آزادی، انسانیت، اخلاق، غیرت، حُریت، همیّت و مساوات بگیریم. معتقدم ما باید در این وادی به یکدیگر کمک کنیم تا انشاءالله جامعه ای دور از مفاسد، بدی ها و زشتی ها و مالامال از انسانیت و شرافت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید از ایام عزاداری های محرم به عنوان یک سرمایه استفاده کرد، افزود: برخی از واقعه عاشورا فقط یک خاطره و تاریخش را نقل می کنند اما عاشورا دانشگاهی است که به ما یاد می دهد که باید فقط به خودمان توکل کنیم و متکی باشیم و دیگران را در مسیر انسانیت و آزادگی بیاوریم تا زندگی دلپذیر شود.
عضو جامعه روحانیت مبارز تهران اظهار کرد: ما دو نوع زندگی داریم یک زندگی که فقط روز و شب با آن سپری می شود که آن را باید روزمرگی بگوییم. یک زندگی نیز آن است که درش رشد، تکامل، تعالی، ترقی و هر روز انسان بهتر از روز گذشته از نظر انسانیت و معنویت باشد.
وی درباره نحوه طرح مباحث سیاسی در منابر عزاداری امام حسین (ع)، گفت: سیاست را باید معنا کنیم، اگر سیاست به معنای تدبیر و برنامه ریزی برای بهروزی باشد، حتما باید مطرح شود. دو سوم آیات قرآن تاریخ و سرگذشت انبیا و زمامداران و ملت ها و حکومت هاست، منتها در هر جایی می گوید لعلهم یتفکرون، لعلهم یتذکرون، لعلهم یرشدون یعنی ما باید با این خاطره ها، تاریخ ها و سیاست ها به رشد و تنبه و توجه برسیم والا صرف نقل کردن قصه وقت گرفتن و عمر تلف کردن است.
وی تأکید کرد: اگر سیاست را به معنای تدبیر، دقت و تطبیق ببینیم حتما طرح آن در منابر و تریبون های مذهبی لازم است اما اگر به معنای سیاسی کاری، سیاه نمایی یا سیاه بازی باشد قطعا کار ناپسند و ناشایستی است.
وی درباره اثر طرح دعواهای سیاسی و جناحی از تریبون های سخنرانی و مداحی ایام عزاداری محرم یادآور شد: از هر کار خلافی ضرر و زیان می بینیم حالا می خواهد جناح بازی و سیاه کاری و سیاه نمایی در منبر باشد یا در دیگر تریبون های عمومی و فضای مجازی.
اکرمی تأکید کرد: ما در هر جایی با هر وسیله ای کار خلاف انجام دهیم یقینا کار ناپسند، گناه و حرام است و نتیجه زشتی دارد. می گویند کوچه گناه بن بست است در کوچه گناه کسی به نتیجه ای نمی رسد بنابراین با اخلاق، انصاف و تدبیر عمل کنیم تا به نتیجه برسیم.
ارسال نظر