۷۶۰۷۱
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

حبس در انتظار معلم نجات یافته از قصاص؟

معلم خوزستانی که به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود توسط خانواده مقتول مورد بخشش قرار گرفت، اما شاید این پایان ماجرا نباشد.

خبرگزاری ایسنا: معلم خوزستانی که به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود توسط خانواده مقتول مورد بخشش قرار گرفت، اما شاید این پایان ماجرا نباشد.

این معلم خوزستانی که عصبانیتش در تابستان ۸۶ به کشته شدن دو نفر منجر شده بود، به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده و قرار بود این حکم صبح روز شنبه - ۱۸ آبان ماه - اجرا شود، اما روز گذشته گفته شد که این فرد توسط خانواده مقتول بخشیده شده است.

در این پرونده جنایی، یکی از مقتولان به دلیل اختلافاتی که با مسعود پویان فوق لیسانس جامعه‌شناسی و دبیر خوزستانی ساکن رشت داشته به همراه دو پسرش از طبقه سوم خانه به طبقه دوم آمده و با وی درگیر شده‌اند. این درگیری به داخل خانه پویان کشیده شده است و او برای مقابله با آنها به کارد آشپزخانه پناه برده و دو نفر از آنها، هر کدام یک ضربه خورده‌اند که این ضربه به نقاط حساس یعنی ریه یکی و قلب دیگری اصابت کرده و بلافاصله درگذشته‌اند.

دادگاه، قتل یکی از آنها که جسدش داخل خانه افتاده را از مصادیق دفاع مشروع دانست و قتل دیگری را به دلیل اینکه جسد او در پاگرد ورودی افتاده عمدی و مستوجب قصاص نفس تشخیص داد.

۳۰۰ معلم آموزش و پرورش تهران و رشت روز یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به مقامات رسمی کشور با اشاره به اعدام قریب‌الوقوع دبیر جامعه‌شناسی شاغل در آموزش و پرورش رشت خواستار توقف اجرای حکم برای رسیدگی دقیق‌تر و جلب رضایت ولی دم شده بودند.

با گذشت اولیای دم مقتول از اجرای قصاص نفس، مسعود پویان زندگی دوباره یافت، اما این پایان داستان نیست و به احتمال زیاد او باید از سه تا ده سال را به جهت جنبه عمومی جرم در زندان سپری کند.

به موجب ماده ۶۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی ‌داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت ‌جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به‌ حبس از سه تا ده سال محکوم می‌نماید.»

همچنین هیات عمومی دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه شماره ۶۹۸ - ۲۱/ ۱/ ۱۳۸۶ درباره در رابطه با این ماده مقرر داشته است که:

« تعیین کیفر در حدود مقررات ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی با احراز عمدی بودن قتل به طریق مقتضی و سایر شرایط مذکور در این ماده ملازمه داشته و رسیدگی به آن نیز بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۰ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، از خصایص دادگاه کیفری استان می‌باشد و رای صادر شده از دادگاه کیفری استان نیز ظرف مهلتی که برای تجدیدنظرخواهی مقرر گردیده قابل رسیدگی در دیوان عالی کشور است.

بنا به مراتب به نظر اکثریت اعضای هیأت عمومی دیوان عالی کشور حکم محکومیت به حبس موضوع ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی نیز قابل رسیدگی در دیوان عالی کشور بوده و رای شعبه بیست و هفتم دیوان عالی کشور که با این نظر مطابقت دارد صحیح و قانونی تشخیص می‌گردد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • معلم

      این هم از عاقبت شغل انبیا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج