استان رکورددار تلفات رانندگی
سازمان پزشکی قانونی گزارشی از بیشترین محل وقوع تصادفات منجر به مرگ، تفکیک جنسیتی قربانیان، استانهای دارای بیشترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی، بررسی وضعیت سنی قربانیان، مهم ترین علل مرگ در تصادفات در شش ماه امسال پرداخت.
واحد آمار سازمان پزشکی قانونی، هر سه ماه یک بار، گزارشی تحلیلی از جزئیات آمار تلفات و مصدومان تصادفات رانندگی ارائه میکند. گزارش حاضر، تحلیل و بررسی آمار حوادث رانندگی شش ماهه اول سالجاری است که در بخشهای تفکیک جنسیتی قربانیان، بیشترین محل وقوع تصادفات منجر به مرگ، استانهای دارای بیشترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی، بررسی وضعیت سنی قربانیان، مهم ترین علل مرگ در تصادفات و ... ارائه میشود.
مردان ۷۶ درصد قربانیان حوادث رانندگی شش ماهه اول
بررسیهای انجام شده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی نشان میدهد که در نیمه اول سال ۹۲، ۹۹۱۱ تن در حوادث رانندگی کشته شدهاند که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶.۶ درصد کاهش یافته است. این بررسی نشان میدهد که ۷۶.۷ درصد از کشتههای ناشی از تصادفات مرد و ۲۳.۳ درصد زن بودهاند.
۶۴ درصد تلفات حوادث در محورهای برون شهری
از کل حوادث رانندگی منجر به فوت در نیمه اول امسال، ۶۴.۶ درصد مربوط به جادههای برون شهری، ۲۶.۹ درصد در راههای درونشهری، ۸.۱ درصد در جادههای خاکی و روستایی و محل تصادف چهاردهم درصد موارد نامعلوم بود. همچنین بیشترین کاهش در این شش ماه مربوط به تیرماه با ۱۹.۲ درصد بود.
استان فارس در صدر تلفات حوادث رانندگی
بر اساس این گزارش استانهای فارس با ۸۵۸ تن، خراسانرضوی با ۷۶۱ تن و تهران با ۷۰۸ نفر بیشترین و استانهای ایلام با ۸۲ تن و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰۲ تن کمترین تعداد کشتههای ناشی ازحوادث رانندگی را داشتهاند. بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی نیمه اول سال۹۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استانهای خراسانجنوبی با ۴۱.۲ درصد و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲.۵ درصد و بیشترین کاهش مربوط به استانهای کرمان با ۲۶.۹ درصد و یزد با ۲۲.۲ درصد بود.
رانندگان، ۴۰ درصد فوتی های حوادث رانندگی
در زمان وقوع تصادف ۴۰ درصد از افراد راننده وسیلهنقلیه، ۲۱.۶ درصد عابرپیاده و ۳۶.۸ درصد سرنشین یا ترک وسیلهنقلیه بودهاند.
بیشترین تلفات حوادث رانندگی ۳۰ تا ۴۹ سالهاند
از لحاظ سنی ۱۰ درصد افراد ۱۰ سال و کمتر، ۵.۸ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۷.۷ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۲۸.۴ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۲۸ درصد کشتههای تصادفات ۵۰ سال به بالا داشتهاند.
خودروی مورد استفاده ۳۹.۲ درصد از متوفیات حوادث سواری است
نحوه وقوع تصادف ۴۵.۱ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیلهنقلیه، ۲۱.۶ درصد ناشی از برخورد وسیلهنقلیه به عابر متوفی و ۲۴.۵ درصد واژگونی وسیلهنقلیه بود. خودرو مورد استفاده ۳۹.۲ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۳.۶ درصد موتورسیکلت، ۸.۶ درصد وانتبار، ۳.۲ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۷ درصد اتوبوس و مینیبوس بود. خودرو درگیر با خودرو یا عابرپیاده متوفی در ۳۲.۱ درصد موارد خودرو سواری، ۱۵.۹ درصد کامیون، کامیونت و تریلی، ۹.۸ درصد وانتبار، پنج درصد موتورسیکلت و ۲.۷ درصد اتوبوس و مینیبوس بود.
ضربه به سر علت اصلی مرگ در حوادث رانندگی
علت اصلی مرگ ۵۱.۶ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۴ درصد شکستگیهای متعدد، ۸.۲ درصد به دلیل خونریزی و ۱۰ درصد به دلیل علل اشتراکی بود.
نیمی از فوتیهای حوادث رانندگی در محل حادثه کشته میشوند
همچنین محل فوت ۵۰.۹ درصد از افراد در محل حادثه، ۸.۱ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۳۹.۵ درصد از افراد در بیمارستان بود.
ارسال نظر