نوسان قیمت خودروهای داخلی تشدید شد
بعد از اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و خروج زنجیره خودروسازی کشور از لیست دریافتکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نوعی افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد.
دنیای اقتصاد نوشت: بعد از اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و خروج زنجیره خودروسازی کشور از لیست دریافتکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نوعی افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد.
در این بین زنجیره خودروسازی کشور از یکسو برای تامین مواد اولیه و قطعات وارداتی مورد نیاز قادر به دریافت ارز دولتی نیستند و باید برای تامین ارز به سراغ بازار دوم ارزی و نرخ توافقی بروند و از دیگر سو دولت با افزایش قیمت محصولات داخلی مخالفت میکند و همچنان روی قیمتهای اعلام شده توسط شورای رقابت که در خردادماه گذشته اعلام شد، اصرار میورزد.
همین مساله شائبه کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی را قوت بخشیده بهطوریکه بهنظر میرسد این اقدام طی هفته جاری، بازار را متلاطم کرده است. در این بین مسوولان زنجیره خودروسازی کشور برای برونرفت از این چالش، بعد از اعلام بسته جدید ارزی دولت، اقدام به رایزنی با وزارت صنعت کردند تا بتوانند از این طریق مسیر آزادسازی قیمت خودرو را هموار کنند. آنطور که در خبرها آمده وزارتخانه با آزادسازی قیمت خودرو موافق است.
در این ارتباط مشاور وزیر صنعت در بخش خودرو در نشست قطعهسازان طی هفته جاری اعلام کرده بود که وزارتخانه با آزادسازی موافق است و در این ارتباط نامهای از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در اختیار رئیسجمهور قرار گرفته است؛ بهطوریکه در این نامه تقاضای آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده است.
اما آنچه مشخص است با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، باید شخص رئیسجمهور در این ارتباط تصمیمگیری کند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که چنانچه رئیسجمهوری با آزادسازی قیمت خودرو موافقت کند، چالش دیگری که پیشروی زنجیره خودروسازی کشور قرار میگیرد، کاهش تقاضا بهدلیل افزایش قیمت خواهد بود.
در این زمینه برخی دستاندرکاران بازار نیز معتقدند همان طور که در شرایط فعلی برخی مصرفکنندگان عادی بهدلیل افزایش قیمتها توان خرید خودرو ندارند و به نوعی از بازار خارج شدهاند، با توجه به اینکه حاشیه بازار با آزادسازی قیمتها از میان میرود، جذابیت بازار برای سرمایههای سرگردان هم از میان میرود و خودروسازان با بحران مشتری و خریدار روبهرو خواهند شد.
نمودار صعودی قیمت داخلیها
فعالان بازار معتقدند که آنچه طی هفته اخیر سبب نوسانات بازار خودرو شده، عدمتزریق خودرو از سوی خودروسازان به بازار است.
با این وجود اما در هفته جاری، نوسان قیمتی شدیدی بر بازار حاکم بود. بهطوریکه در خانواده پژو، بیشترین افزایش قیمت را ۲۰۷ اتومات به خود اختصاص داد، هفته قبل این خودرو در بازار ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما این هفته قیمت آن در بازار تا ۹۳ میلیون نیز رسید. قیمت این خودرو با گیربکس دستی در بازار ۷۵ میلیون تومان است. پژو پارس اتومات هم با افزایش روبهرو بوده و در حال حاضر قیمت این خودرو به ۷۳ میلیون تومان رسیده است.
در این شرایط پژو پارس با گیربکس معمولی از سوی فروشندگان به قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. پژو ۲۰۶ تیپ۵ هم ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمتش در بازار به ۵۹ میلیون تومان رسید. این در حالی است که پژو ۲۰۶ تیپ۲ در بازار ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله میشود.
همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار در بازار به قیمت۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. پژو ۴۰۵ هم که تا نزدیک ۴۷ میلیون تومان در اواسط هفته جاری قیمت خورده بود در حال حاضر ۴۵ میلیون تومان معامله میشود.
سمند LX هم در هفته جاری قیمت ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد. همچنین دیگر محصول شرکت ایران خودرو یعنی دناپلاس نیز با افزایش قیمت همراه بود بهطوریکه این خودرو که حدود ۱۰ روز پیش با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار معامله میشد، ابتدا افزایش قیمت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و به ۸۳ میلیون تومان رسید، حال آن که در این هفته باز هم با افزایش قیمت روبهرو شد و قیمت ۸۵ میلیون تومان را رقم زد.
اما طی دو هفته گذشته همزمان با اخباری مبنیبر توقف عرضه محصولات رنو، قیمت خودروهای تندر و ساندرو نیز با افزایش قیمت در بازار روبهرو شد؛ بهطوریکه طی هفته جاری قیمت رنو ساندرو استپوی به بالای ۱۰۰ میلیون رسید و در بازار ۱۰۲ میلیون تومان قیمت خورد. رنو ساندرو هم که قیمتش به زیر ۹۰ میلیون رسیده بود با توجه به اتفاقات اخیر بار دیگر به بیش از ۹۰ میلیون رسید و در حال حاضر ۹۲ میلیون تومان دادو ستد میشود.
تندر۹۰ اتومات نیز ۹۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود. اما خودروهای ارزانقیمت بازار هم در هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کردند. بهطوریکه پراید ۱۳۱ که هفته قبل ۲۶ میلیون تومان معامله میشد در هفته جاری با افزایش قیمت ۲ میلیونی روبهرو شد و در بازار ۲۸ میلیون تومان دادوستد شد. پراید ۱۱۱ هم طی هفته جاری قیمت بیش از ۳۰ میلیون را تجربه کرد و در بازار با قیمت ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد. تیبا۲ و ساینا هم از نوسان قیمت بینصیب نماندند.
اما محصولات مونتاژی که در خطوط تولید خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ میشوند نیز طی هفته جاری افزایش قیمت داشتند بهطوریکه پژو ۲۰۰۸، اولین محصول پسابرجامی با قیمت ۱۹۳ میلیون تومان به بازار عرضه شد. خودروی چینی چانگان نیز که در بازار با توجه به رنگ آن قیمتش تعیین میشود طی هفته جاری از این قرار مورد معامله قرار گرفت و رنگ مشکی این خودرو ۱۰۷ میلیون تومان و رنگ سفید آن ۱۰۳ میلیون تومان قیمت خورد.
دو محصول چینی ایران خودرو یعنی هایما۵ و اچ۳۰ کراس نیز به ترتیب ۱۴۵ میلیون و ۷۳ میلیون تومان در بازار معامله شد. در بازار خودروهای وارداتی بر خلاف بازار داخلی ها، خبری از نوسان نیست. اما ثبات بازار هم سبب نمیشود که مشتریان در این بازار حضور داشته باشند. در این بین بسیاری از دستاندرکاران بازار وارداتیها پیشبینی میکنند که با توجه به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز توسط واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند، پیشبینی میشود که محصولات وارداتی افزایش قیمت دیگری را تجربه کنند.
نظر کاربران
علی برکت الله
خوبه
همش بی خودی گران شده نخرن ارزان میشه از قدیم کفتن ......فلان نر به بازاز بیگنده.
پاسخ ها
تو بگو یه دوچرخه بخر.....در توان مردم نیست...حالا میخوام خودرو داخلی بشه ۵۰۰میلیون....منی که توان خرید دوچرخه هم ندارم دیگه برام فرقی نمیکنه..
فقط خجالتش و روسیاهی این فقر و گرانی افسار گسیخته ؛میچسبه رو پیشونی نکبت عاملان و آمران آن و سنگینیش میمونه رو شونه های تاریخ تا به آیندگان بگه ناانسانهایی پر از دروغ و غارتگر بر مردمی نجیب تاختند و بردند و دریدند و آسودند
پله به پله ومرحله به مرحله همه چیزرودارن گرون وگرون وگرونتر می کنن.خدا ازتون نگذره. البته ظاهرا خدا هم باهاتون کاری نداره.
پاسخ ها
تاتمام ایران وهمه پول وشمش طلاو ارزهای داخل باتک مرکزیو نبرن وقارت نکنن دست بردارنیستن اقاجون ،،خدا جوابشونوبده انشالله که آین همه ظلم وستم کردن ب مردم بیچاره وهنوزم دارن میکنن
آخه این چه وضعیه ؟؟
خاک تو سرتون نمیتونین مملکت اداره کنین بمیرین مردم خسته شدن
این لعنتیا تحریم هم که نبودیم مدام قیمتها رو افزایش میدادن.
لعنت، نفرین و نابود باد به ستمگران ملت
پاسخ ها
الهی امین
مبارکه.
حکومت مستضعفین ما هر روز قشرهای ضعیف جامعه را بیچاره تر از گذشته میکنند.
قشرهای ضعیف که امیدشان این بود که در اینده اگه توانستند یک پراید بخرند ولی دیگر باید ارزوهایشان را با خود به گور ببرند
پاسخ ها
یکیشون منم
مردم دارن از فقر می نالن اونوقت خودروساز بجای راه اومدن با مردم به فکر جیب خودشه.
خدا لعنت کنه خودروساز داخلی رو. از بس پول حرام از مردم گرفتن دیگه این چیزا براشون مهم نیست. امام حسین توی کربلا میگفت از بس حرام خوردین، حرفهای من در شما اثر نداره.
پاسخ ها
عزیز کجای کاری؟ همین ا اربعین بیا ببین چه موکبی زدن دارن از مردم ساده دل پذیرایی میکنن
فقط میگم که متاسفم بخاطر این شرایط مسخره.
وقتی دولت خودش در گرانی ها دست داره دیگه این حرف و حدیثها چیه؟؟؟
شرکتهای ایرانخودرو و سایپا و پارس خودرو ... چرا جوابگوی پیش فروش به مردم بدبخت نیستند.
به جرات میگم شرافت نداره اونی که تو این بازار ماشین بخره.چون بانخریدن درست میشه فقط نخریدن
واردات خودرو رو آزاد کنید...اونوقت به هر قیمتی که خواستین میتونین روی لگناتون قیمت بزارین. ولی مطمعن باشین گربه هم دیگه نمینشینه روش!!
چرا وقتی همه قیمتها با دلار و متاثر از قیمت دلار نوسان دارن حقوق ها رو هم بر اساس دلار تعیین نمیکنین ک حقوق ها هم شناور با افزایش قیمت ها نباشن...
اینا نمیتونن مملکت رو اداره کنند پس برای چی بهش رای دادید اون 24 ملیون نفری که بهش رای دادن حالا درک کنن که چه کسی رو میکنن ریس جمهور حالا چرا 24 ملیون نفر که روز انتخابات داشتن میخندیدن الان هم بخندند لطفا کمتر غرغر کنید آقایون من خودم الان 15 ساله دیگه رای نمیدم ....
این همه سال گفتید تولیدداخل دیدیدکه همش الکی بود وبه همین اسم ظلم کردید به ملت که ملتو مجبورکردید این اشغالاروبخرن
ملت نخرن مگه میشه مگه داریم سریع قبل رو یادتون رفته همچین حمله ور شدن برای گرفتن ماشین قسطی بانکها گفتن گوه خوردیم بعد شما میگی ملت نخرن ....
اون مسئول که حقوق میگیره که قیمت هارو کنترل کنه کدوم گوری هست
بخدا ملت درک موقعیت میکنند ولی خودروسازان بیش ازحدسودجویی دارن میکنند