۷۵۶۶۸۴
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

گروکشی برای فروش نفت ایران

خبرهای منتشرشده در این روزها مبنی‌بر مطالبه افزایش هزینه حمل نفت ایران از سوی مالکان نفت‌کش‌ها، موضوعی است که مسئولان نفتی ایران از آن در قالب «شنیده» و «پیشنهاد» یاد می‌کنند؛ پیشنهادی که هنوز رسمی نیست و از سوی مقام‌های ایرانی تأیید نمی‌شود.

روزنامه شرق: خبرهای منتشرشده در این روزها مبنی‌بر مطالبه افزایش هزینه حمل نفت ایران از سوی مالکان نفت‌کش‌ها، موضوعی است که مسئولان نفتی ایران از آن در قالب «شنیده» و «پیشنهاد» یاد می‌کنند؛ پیشنهادی که هنوز رسمی نیست و از سوی مقام‌های ایرانی تأیید نمی‌شود.

درخواست رسمی به وزارت نفت نیامده است

مدیر روابط‌عمومی و سخنگوی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به‌واسطه تحریم‌ها، برخی شرکت‌های بیمه، بیمه نفت‌کش‌ها را برعهده نمی‌گیرند، می‌گوید: محموله‌های نفت‌کش‌ها بسیار گران‌قیمت است، به همین دلیل ریسک حمل‌ونقل نفت ایران افزایش یافته و به همین دلیل یکی از پیشنهادهای طرح‌شده از جانب خطوط کشتی‌رانی خارجی، افزایش هزینه حمل است. محمد ناصری ادامه می‌دهد: این موضوع صرفا در قالب یک پیشنهاد است و هنوز موافقتی با آن صورت نگرفته.

سخنگوی شرکت ملی نفت ایران با رد نهایی‌شدن این پیشنهاد و تبدیل آن به تصمیم خبر می‌دهد: تا این لحظه حتی برای این پیشنهاد رقمی عنوان نشده است. برخی از شرکت‌های کشتی‌رانی اعلام کرده‌اند که برای پوشش ریسک نبود بیمه برای نفت‌کش‌ها، می‌توانند هزینه حمل را افزایش دهند تا با افزایش درآمد، این ریسک را پوشش دهند.

به گفته او، هنوز درخواست رسمی از سوی خطوط کشتی‌رانی مبنی‌بر افزایش هزینه حمل نفت ایران به وزارت نفت اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی شرکت‌ها چنین مطالبه‌ای را طرح کرده‌اند.

در پساتحریم‌ هم حمل نفت را گران کردند

ایمان ناصری، مدیرکل خاورمیانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE ، در این زمینه به «شرق» می‌‌گوید: این مشکل در طول تحریم‌های قبلی نفت ایران و همین‌طور بعد از تحریم‌ها از سوی برخی از صاحبان نفت‌کش طرح شده بود و اجرائی می‌شد، به همین دلیل تا حدود زیادی در موضوع حمل نفت ایران به ‌موضوعی عادی تبدیل شده است.

ناصری با بیان اینکه مالکان نفت‌کش درهرحال ریسک را وارد قیمت خود می‌کنند، ادامه می‌دهد: این موضوع در مورد برخی از شرکت‌ها و البته نه در تمامی سایزهای کشتی طرح شده است. درهرحال به نظر می‌رسد برخی از تانکرها، به‌ویژه تانکرهای حمل LPG برای حمل محموله‌ها و حق بیمه خود، چنین مطالباتی را طرح خواهند کرد.

‌اثرگذاری روی سهم بازار ایران

او با بیان اینکه این افزایش هزینه روی قیمت نفت اثر چندانی نمی‌گذارد، می‌افزاید: این موضوع روی بازاریابی و سهم بازار ایران قطعا اثرگذار خواهد بود.

به گفته خبرگزاری‌ها، برخی از مالکان کشتی در شرایطی که تهدید نقض تحریم‌های آمریکا، باعث شده است رقیبانشان پا پس بکشند، از حمل نفت ایران به اروپا سود کلانی کسب کرده‌اند. در دوران درآمدهای اندک برای شرکت‌های کشتی‌رانی، برخی از آنها از کرایه گران‌تر از حد معمول مسیر ایران به اروپا سود می‌برند، حتی با وجود اینکه صادرات نفت ایران به اروپا رو به کاهش است.

طبق آمار پلاتس، نرخ حمل کشتی‌های سوئزماکس که بین ۱۴۰ هزار تن یا یک‌میلیون بشکه نفت را حمل می‌کنند در یک سفر خاورمیانه به اروپا اخیرا حدود ۶.۹۴ دلار در هر تن بوده است، اما مالکان کشتی که نفت ایران را از پایانه صادراتی جزیره خارک به مقصد مدیترانه بارگیری می‌کنند، نرخ ۱۵ دلار در هر تن را دریافت می‌کنند. حمل محموله‌های نفت ایران به مدیترانه به دلیل شرایط اخیر بین‌المللی گران‌تر شده است.

عمده صادرات نفت خام ایران با نفت‌کش‌های متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران انجام شده و باقی محموله‌هاي صادراتی توسط شماری از شرکت‌های کشتی‌رانی یونانی و ترکیه‌ای بارگیری می‌شود.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند دست‌کم چهار مالک کشتی در اروپا هستند که همچنان سرگرم حمل نفت ایران هستند. برخی از آنها به پلاتس گفته‌اند تا زمانی‌ که موارد توافق‌شده در قراردادهای بیمه‌شان را نقض نکرده‌اند، مشکلی از بابت پوشش بیمه کشتی‌هایشان پیش نخواهد آمد.

‌گروکشی نفتی ایران

صادرات ایران به اروپا در آستانه تحریم‌های آمریکا کاهش یافته، اما پالایشگاه‌های اروپایی همچنان به قراردادهایشان با ایران پایبند هستند. در نتیجه این قراردادها، مالکان کشتی‌ها گفته‌اند که دریافت بیمه کشتی‌رانی برای حمل نفت ایران آسان‌تر است و آنها نگرانی‌ای نسبت به نقض تحریم‌های آمریکا ندارند.

اروپا مقصد مهمی برای نفت ایران است و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌ هزار بشکه یا یک‌سوم از نفت ایران را خریداری کرده است. خریداران مهم نفت ایران شامل ترکیه، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان هستند. جریان صادرات ایران به ترکیه و ایتالیا بالا مانده، اما تقاضا از سوی فرانسه، یونان و اسپانیا رو به کاهش است.

بنا بر ارزیابی پلاتس، صادرات نفت ایران به اروپا در ژوئن و جولای به ۴۰۰ تا ۵۰۰‌ هزار بشکه در روز رسید. ایران سومین صادرکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان‌سعودی و عراق است و حدود ۳.۷۰ تا ۳.۷۴ ‌میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سعید

    ایران چ زیاد چ کم نفت بفروشه مردمش روز ب روز دارن بدبخختر میشند

  • بدون نام

    از این ببعد برای مایحتاج های ابتدایی مردم باید هزینه های گزافی از جیب ملت برای دور زدن تحریم ها پرداخت شود

    پاسخ ها

    • بردیا

      در مورد فروش نفت هم خدا میدونه چقدر باید هزینه های اضافی و پرت پرداخت بشه تا پولی به مراتب خیلی کمتر از حد واقعی وارد ایران بشه
      برای مقامات فهیم ما که اصلا مهم نیست ،چرا که از جیب که نمیدن سرمایه ملی و خدا دادیه ،بعدشم از جیب مبارک اونا که کم نمیشه
      این هزینه ها مستقیم از جیب مردم در میاد ،و مردمی که از هیچی خبر ندارن باید پرداخت کنن
      همین سیاست های خصمانه و ظالمانه هست که امروز مردم ایران تو فقر و فلاکت دارن زندگی میکنن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج