جزییات حمایت از پیامرسانهای داخلی اعلام شد
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به عزم و اقدام جدی وزارت ارتباطات از پیامرسانهای داخلی گفت: اعتقاد داریم که معضل کنونی پیامرسانهای داخلی بیش از مشکلات فنی، مشکل عدم اقناع کاربران در استفاده از این پیامرسانهاست که وظیفه مشخص و اختصاصی وزارت ارتباطات نیست و دستگاههای دیگر باید ورود کنند.
خبرگزاری ایسنا: حمید فتاحی با اشاره به سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات گفت: مطابق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی در بخش زیرساخت، بیشتر وظایفی که بر عهده وزارت ارتباطات بوده انجام پذیرفته و تاکنون سه فاز از تکالیف وزارت ارتباطات به بهرهبرداری رسیده است و تا یک سال و نیم آینده همه پروژههای لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تکمیل میشود.
وی با اشاره به اینکه خدمات شبکه ملی اطلاعات روی لایه زیرساخت جاری میشود، افزود: لایه خدمات در شبکه ملی اطلاعات شامل پیامرسانها، نقشه، موتور جستوجو، ایمیل و دیگر خدمات است که البته غیر از بخش پیامرسانها، لایه خدمات سند مشخصی ندارد.
فتاحی با بیان اینکه به دلیل توجه حاکمیت به پیامرسانهای بومی در جلسه ۳۶ تا ۴۰ شورای عالی فضای مجازی درباره الزامات حمایت از پیام رسانهای داخلی، سندی آماده و به تصویب رسید، اظهار کرد: اگر این بخش از لایه خدمات را بتوانیم بومیسازی کنیم، آوردههای اقتصادی و اجتماعی فراوانی چون کمک به حل موضوع اشتغال را به همراه دارد. به این ترتیب چند پیام رسان بومی نیز باعث اشتغالزایی و ارزشآفرینی میشوند و منفعت آن در اختیار متخصصان حوزه فناوری اطلاعات کشور قرار گیرد تا در کنار سرویسهای خارجی، زیست بوم داخلی نیز در کشور ساماندهی شود.
فتاحی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی بعد از بررسی، پنج پیامرسان داخلی را در فاز اول و دو پیامرسان بومی دیگر را در فاز دوم برای حمایت به وزارت ارتباطات معرفی کرد، ادامه داد: این پیامرسانها شامل سروش، گپ، آی گپ، بله، بیسفون، ویسپی و ایتا به وزارت ارتباطات معرفی شدهاند.
فتاحی با اشاره به عدم اقدام برخی از پیامرسانها برای دریافت وام گفت: هریک از پیام رسانها بنا بر مصالح و شرایط خود یک یا چند بخش از بستههای حمایتی را دریافت و از برخی دیگر صرف نظر کردهاند.
وی ادامه داد: وام مذکور ابتدا با ضمانت بانکی قابل پرداخت بود ولی بخاطر گلایه پیام رسانها و عدم توانایی تهیه ضمانت آنرا راحتتر کردیم تاجاییکه با امضای سفته مدیران، با همکاری پست بانک وامها پرداخت شد تا به سادهترین شکل حمایت صورت بگیرد.
رییس هیات مدیره شرک زیرساخت با اعلام اینکه تا الان چهار پیامرسان بومی وام پنج میلیارد تومانی را دریافت کردند، ادامه داد: البته دو درخواست نیز در مرحله امور اداری برای دریافت وام قرار دارد و اختصاص بقیه امکانات نیز با ثبت درخواست در حال انجام است و خدمات هم مکانی اجرا شده و با درنظر گرفتن تعرفه ترجیحی، حجم مصرفی کاربران آنها به یک سوم کاهش یافته است.
فتاحی افزود: ضمن اینکه علاوه بر حمایت های مصوب بعضی از نیازمندی های حوزه سخت افزاری را فارغ از تکالیف مصوب و بر اساس نیاز مبرم پیام رسان ها با دستور وزیر محترم در اختیارشان قرار دادیم که یکی از این خدمات شامل ۵۰ سرور است.
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در برنامه دارد که انشاالله حمایتها را از پیام رسانهای بومی ادامه دهد، افزود: هم اکنون همه تکالیف وزارت ارتباطات انجام شده است اما به شدت اعتقاد داریم که معضل پیام رسانها مشکل فنی نیست بلکه مشکل اعتماد و اقبال عمومی کاربران است که وظیفه مشخص و اختصاصی وزارت ارتباطات نیست و دستگاههای دیگر باید ورود کنند و وزارت ارتباطات نیز با اینکه وظیفهاش نبوده اما کوتاه نیامده و محکم ایستاده است که یکی از این اقدامها رونمایی از لایحه حمایت از دادههای شخصی کاربران در فضای مجازی جهت ارایه یک مدل عملیاتی برای صیانت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی است.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه در این مورد هنوز اغنای افکار عمومی انجام نشده است، گفت: مراکز، مراجع و نهادهایی که باید درباره پیام رسانهای داخلی کارهایی را انجام می دادند، بی مسوولیت ماندهاند و بخش بد ماجرا به عمل کردن متصدیان، بدسلیقگی و خلا قانونی و عملیات روانی بر میگردد.
فتاحی با بیان اینکه اگر اعتمادسازی رخ ندهد، بهترین سیستم فنی را هم بیاورید و حتی از سر انحصار و زور کاربر جذب شود، ماندگاری ندارد، اظهار کرد: اگر سرویس خوب، امن با قیمت مناسب باشد کاربر از آن استفاده می کند.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات برنامهریزیهایی را درخصوص فاز دوم حمایت از پیامرسانهای داخلی انجام داده که با هماهنگی مدیران این پیامرسانها در حال پیگیری و اقدام است.
وی با اشاره به جلسات مداوم با مدیران پیامرسانهای داخلی درباره ارایه خدمات دولت الکترونیک، افزود: در نظر داریم با استفاده از امکانات موجود وزارت ارتباطات خدماتی فراتر از مصوبه شورا مثل ارایه سرور و دیتاسنتر بدهیم.
فتاحی به استفاده مردم کشورهایی چون کره جنوبی و ژاپن از پیام رسانهای داخلی خود و ارایه خدمات جامع به کاربران از این طریق اشاره کرد و گفت: در وزارت ارتباطات معتقدیم که تعدد پیام رسان ها هم اکنون بی معنی است و این امر در هیچ کجای جهان تجربه نشده است.
نظر کاربران
یعنی مالیاتی که ما پرداخت میکنیم برای پیامرسانهایی هزینه میشه که دشمن ما هستند.
پاسخ ها
دشمن چیه. فقط اطلاعات لازم از کاربران را در اختیار مسئولان محترم مربوطه قرار میدهند تا در صورت لزوم راحت تر بشود محکومان کرد. خیلی هم کار خوبیه و مردم نباید فکر کنند حالا که در خانه شان نشسته آمد هر غلطی بخواهند میتوانند بکنند. .....