واکنش وزارت بهداشت به یک تخلف درمانی
مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت نسبت به اخباری مبنی بر ارجاع برخی بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در حوزه بستری واکنش نشان داد.
خبرگزاری ایسنا: مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت نسبت به اخباری مبنی بر ارجاع برخی بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در حوزه بستری واکنش نشان داد.
دکتر علیرضا عسگری درباره اخباری مبنی بر فرستادن بیماران در حوزه بستری به خارج از بیمارستان برای تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: با آغاز طرح تحول نظام سلامت فرستادن بیمار یا همراهش به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان در بیمارستانهای دولتی ممنوع شد.
و آنقدر روی این موضوع حساسیت وجود داشت که حتی اگر تخلفی در این زمینه مشاهده میشد تا پای استعفای مسوول آن مرکز درمانی هم پیش میرفتیم.
وی با بیان اینکه با فراگیر شدن این اقدام در سایر بیمارستانها اعم از خصوصی، عمومی غیر دولتی و...همچنان با همان شدت بر اجرای آن تاکید میکنیم، افزود: البته اخیرا جوی ایجاد شده بود و این شائبه پیش میآمد که از آنجایی که پرداختهای سازمانهای بیمهگر به موقع انجام نمیشود و متعاقب آن مراکز درمانی هم به شرکتهای تجهیزاتی و دارویی بدهی دارند و دچار مشکل میشوند.
برخی میتوانند از این فضای گلآلود استفاده کرده و اجازه دارند که بیماران را برای تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیازشان به خارج از بیمارستان بفرستند.
این درحالیست که این کار تخلف است و این موضوع همچنان مورد تاکید جدی وزارت بهداشت، شخص وزیر بهداشت و سیستم درمان کشور است و به هیچوجه نباید بیمار در حوزه بستری برای تهیه ملزومات و داروهای مورد نیازش به خارج از بیمارستان ارجاع شود.
عسگری با بیان اینکه به صورت پراکنده گزارشهایی از انجام این تخلف توسط برخی مراکز درمانی بویژه در کلانشهرهای کشور داشتهایم، تاکید کرد: البته واقعا این تخلفات محدود و به صورت پراکنده بوده است. وقتی هم به ماجرا ورود میکردیم.
استدلالشان بحث تاخیر بیمهها، مشکلات مالی مرکز درمانی و امکان در اختیار قرار ندادن تجهیزات و داروی مورد نیاز توسط شرکتهای تجهیزاتی و دارویی بود.
در برخورد با این موضوع ورود کرده و در همان مراکز هم از روسای دانشگاههای علوم پزشکی مربوطه خواستیم تا اقدام کنند و مساله حل شد.
مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بارها اعلام کردهایم که سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت آماده دریافت شکایات مردمی است، گفت: مردم هر جا که برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی مورد نیازشان به خارج از بیمارستان هدایت شدند.
حتما به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند تا به صورت آنلاین مساله را پیگیری کنیم. البته اینطور نیست که سامانه ۱۹۰ فقط شکایات مدتدار را شامل شود، بلکه همان لحظه هم اگر بیمار به مشکلی بر بخورد و به کمک نیاز داشته باشد، مجموعه وزرت بهداشت در ۱۹۰ به صورت آنلاین و آنی مساله را پیگیری میکنند.
وی درباره نحوه برخورد با مراکز درمانی متخلفی که بیماران را در حوزه بستری برای تهیه ملزومات پزشکی و دارو به خارج از بیمارستان میفرستند، گفت: در صورت مشاهده این تخلفات در وهله اول جلوی تخلف را میگیریم و بلافاصله بعد از اینکه از تخلف آگاه شویم.
با ورود نظارتی که از طریق دانشگاههای علوم پزشکی داریم، از ادامه تخلف جلوگیری و آن را اصلاح میکنیم. حتی تا پای تعویض مدیر خاطی هم پیش میرویم و اگر هم بیمار پرداختی در این زمینه داشته باشد، به او عودت داده میشود.
ارسال نظر