۷۴۳۳۸
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

گمانه زنی ها درباره افزایش قیمت خودرو

بعد از چراغ سبز سه روز پیش وزیر صنعت به خودروسازان برای افزایش قیمت، گمانه زنی ها در مورد کمیت و کیفیت افزایش قیمت ها شروع شده و مدیران غول های بزرگ خودروسازی ار هم مجبور به پاسخگویی در این مورد کرده است.

مجله اینترنتی برترین ها
روزنامه هفت صبح: بعد از چراغ سبز سه روز پیش وزیر صنعت به خودروسازان برای افزایش قیمت، گمانه زنی ها در مورد کمیت و کیفیت افزایش قیمت ها شروع شده و مدیران غول های بزرگ خودروسازی ار هم مجبور به پاسخگویی در این مورد کرده است. روایت ها از ۴ تا ۳۰ درصد متغیر است اما مدیرعامل سایپا گفته خودروهای پرتیراژ مثل پراید زیاد گران نخواهند شد و مدیرعامل ایران خودرو هم گفته عدد ۳۰ درصد دروغ محض است.

به نظر می رسد برای روشن شدن ابعاد ماجرا چند روز دیگر باید صبر کرد اما هر چه هست افزایش قیمت قطعی خواهد بود. این در حالی است که دیروز رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو از ثبات در بازار قیمت خودرو خبر داده و گفته: «پیش از این مصرف کنندگان به امید کاهش پیشتر نرخ ارز از خرید خودرو خودداری می کردند اما با سخنان رئیس کل بانک مرکزی از کاهش بیشتر نرخ دلار ناامید شده اند. بازار خودرو در حال حاضر در آرامش به سر می برد.»

اظهارات مدیرعامل ایران خودرو

«ما در تلاش هستیم تا قیمت خودرو را ثابت نگه داریم اما اگر افزایش قیمت هم صورت بگیرد، بسیار جزیی خواهد بود.» این بخش اصلی صحبت های هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خورو است که دوشنبه شب به برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو رفته بود. او افزایش قیمت کل محصولات ایران خودرو را منتفی دانست و گفت: «خودروهای ۲۰۶ و ال ۹۰ ممکن است مشمول افزایش سه الی چهار درصدی قیمت شوند.»

یکه زارع در مورد علت افزایش قیمت ها توضیح داد: «مبنای محاسبه قیمت خودرو ارز ۱۲۲۶ تومان بود که به ارز مبادله ای در سال گذشته تبدیل شد اما خودروسازان در شش ماه اول سال ۹۲ اصلا از ارز مبادله ای استفاده نکردند و تنها از ارز آزاد برای مبادلات خود بهره گرفتند. پیش بینی می کنم که خودروهایی که ارزبری بیشتری دارند و البته از جمله خودروهای پر تیراژ ما محسوب نمی شوند با افزایش قیمت ناچیزی مواجه خواهند بود.»

یکه زارع در ادامه گفت: «گفته می شود خودروسازان هزینه های دیگری دارند که باعث بالا رفتن قیمت خودرو می شو.د در حالی که کل هزینه های نیروی انسانی و امثال آن در ایران خودرو هشت درصد است که ما اگر تمام تلاش خود را به کار بگیریم حداکثر می توانیم آن را به هفت درصد برسانیم.»

او با بیان اینکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو را شدیدا تکذیب می کنم گفت: «با بالا رفتن تولید تلاش می کنیم افزایش قیمت نداشته باشیم و اگر با ظرفیت کامل تولید در سال ۹۳ کار کنیم در سال آینده افزایش قیمت نخواهیم داشت اما ممکن است افزایش قیمت اندکی در سال جاری داشته باشیم.»

یکه زارع با بیان اینکه امسال توانستیم پژو پرشیا را به اندازه سال گذشته به بازار عرضه کنیم، گفت: «امسال با توجه به کاهش تولید توانستیم خودروهایی که مردم متقاضی و طرفداران آن هستند را با تیراژ بیشتری به بازار عرضه کنیم. یکی از دلایل افت تولید، تحریم های ناعادلانه و ناروایی است که اعمال می شود، پس باید به سمتی حرکت کنیم که با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در صنعت خودروسازی به سطح قابل توجهی برسیم.»

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه توضیح داد: «بانک ها اکنون همکاری مناسب خود را با خودروسازان ندارند بنابراین قوانین باید به گونه ای باشد که برای خودروساز راهی به جز خودروساز شدن وجود نداشته باشد. ما اگر خوروهایمان را گران کنیم مشتری توانایی خرید نخواهد داشت پس مجبور می شویم تیراژ تولید را کم کنیم، بنابراین وقتی تیراژ پایین آمد کارخانه زیان ده می شود و ما مطمئن هستیم که به این سمت حرکت نخواهیم کرد.»

یکه زارع دیروز هم در گفتگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: «ممکن است تندر ۹۰ حداکثر پنج درصد افزایش قیمت داشته باشد. در شرکت ایرانخودرو ۸۰ تا ۹۰ درصد به صورت داخلی تولید می شود لذا در این موارد احتمال افزایش قیمت خودرو وجود ندارد و می توان گفت در حدود ۹۰ درصد از خودروها با ثبات قیمت عرضه خواهد شد.»

اظهارات مدیرعامل سایپا

بعد از مطرح شدن بحث گرانی قیمت خودروهای تولید داخل یکی از نگرانی های مردم قیمت آینده خودروی پرتیراژی مثل خانواده پراید است. مدیرعامل سایپا در پاسخ به این نگرانی گفته: «با توجه به ارزبری کم خودروهای پرتیراژ سایپا، افزایش قیمت قابل توجهی در این خودروها نخواهیم داشت.»

سعید مدنی درباره سرنوشت قیمت خودروها با ارز آزاد توضیح داده: «با توجه به ارزبری پایین خودروهای پرتیراژ سعی می کنیم با افزایش تولید و بهره وری، بخشی از زیان های تولید را جبران کنیم. قیمت خودروهای با ارزبری بالا نیز متناسب با تفاوت قیمت ارز و با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت و با کسب مجوزهای مربوطه تعیین خواهد شد. البته در خودروهایی مانند مگان تغییر قیمت نخواهیم داشت.»

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکلات خودروسازان درباره کاهش هزینه های تولید و هماهنگی با ارگان های ذیربط و رفع مشکلات پیش رو را پیگیری می کند، گفت: «نتیجه این اقدامات کمک می کند تیراژ تولید محصولات افزایش یافته و به نوعی خودروهای خود را از ضرر خارج کنیم. به این ترتیب در قیمت خودروهای پرتیراژ که عمدتا توسط اقشار ضعیف جامعه استفاده می شوند تغییر قابل توجهی نخواهیم داشت.»

مدنی درباره تاثیرات تحریم بر صنعت خودرو گفته: «تحریم هزینه های مضاعفی را به خودروسازان تحمیل کرده است اما اقدامات دولت تدبیر و امید در رفع مشکلات داخلی باعث شده تا عملکرد بهتری در مقابله با تحریم داشته باشیم.»

تاکید معاون وزیر صنعت بر افزایش قیمت ها

بعد از وزیر صنعت که بر افزایش قیمت ناچیز خودروها تاکید کرده بود این بار معاون او هم گفته: «کاهش قیمت خودرو شدنی نیست البته بسیاری از خودروهای پرتیراژ افزایش قیمت معناداری نخواهند داشت.

محسن صالحی نیا توضیح داده: «بیش از ۹۰ درصد خودروهای ما پر تیراژ است و ارزبری پایینی دارند. قیمت های تعیین شده توسط شورای رقابت برای خودروها براساس همان فرمول مورد نظر است و باید گفت قیمت خودروهای پرتیراژ کماکان همان قیمت های قبلی است، بنابراین افزایش قیمت مسمول خودروهای پرتیراژ نمی شود.»

معاون وزیر صننعت، معدتن و تجارت با اشاره به اینکه افزایش تیراژ خودرو را در شش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال مشاهده خواهیم کرد، گفت: «افزایش هزینه ها را جبران خواهیم کرد با اینحال ممکن است افزایش قیمت به صورت محدود و مختصر در مدل هایی که دارای تیراژ پایینی هستند، صورت بگیرد. باید حداقل ۹۰۰ هزار دستگاه بسازیم هر چند تولید شش ماهه اول سال جاری گویای این مطلب است که رسیدن به این مهم مشکل خواهد بود.»

صالحی نیا در ادامه گفت: «محدودیت های موجود ممکن است هزینه هایی را برای ما تحمیل کند به طوری که این محدودیت ها در صنعت خودروسازی ممحکن است در یک جایی تا ۳۰ یا ۴۰ درصد باشد، بنابراین هزینه های ما برای تامین برخی از قطعات بیشتر می شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ملت

    گرونم نکنید نمیخریم چون نمیتونیم بخریم

  • بدون نام

    انصافا50درصدگران کردین 50درصدهم گرانش کنید کی به کیه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج