ساماندهی اوقات فراغت دانشآموزان در تابستان
سیدمحمد بطحایی در روزنامه ایران نوشت: امسال ساماندهی اوقات فراغت در ۵ محور مهارتهای ارتباطی معرفتی، هویتی و بصیرتی، مهارتهای فرهنگی، هنری و فعالیتهای نشاطآور و شادیبخش، مهارتهای حرفهای، مهارتهای اقتصادی و اشتغالزایی و مهارتهای ورزشی و سلامت تدوین شده است و تعداد آن از ۲۲ هزار پایگاه در سال گذشته، به ۳۲ هزار پایگاه رسیده است.
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در روزنامه ایران نوشت: حجم وسیع و گسترده برنامه درسی رسمی در طول سال تحصیلی همواره موجب گلایه مربیان پرورشی است چرا که مجال اجرای فعالیتهای تربیتی را سلب میکند. در این اثنا، برنامههای فشرده درسی و انبوه امتحانات و... آغاز دوره تابستان و تعطیل شدن کلاسهای درس رسمی بهترین فرصت برای جبران مافات را فراهم میکند.
آغاز فرآیندی جدید از یاددهی و یادگیری که ضرورت آن اگر بیشتر از برنامه رسمی نباشد، کمتر نخواهد بود.
روز شنبه در کانون فرهنگی پرورشی سلمان فارسی در منطقه ۱۰ تهران مراسم افتتاحیه فعالیتهای تابستانی آموزش و پرورش برگزار شد. این مراسم نمادین، فارغ از محل آن که در یک منطقه مرکزی شهر - و نه سالنهای زیبای شمال شهر- برگزار شد، یک نکته مهم و ارزشمند داشت؛ همگرایی تمامی تشکلهای دانشآموزی و جلوگیری از اجرای برنامهها بهصورت جزیرهای و من بسیار خوشحالم که در سال ۹۷ اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزی، بسیج دانشآموزی، جمعیت جوانان هلال احمر، سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار هم و باهم برای سازماندهی این برنامهها فعالیت میکنند.
امسال ساماندهی اوقات فراغت در ۵ محور مهارتهای ارتباطی معرفتی، هویتی و بصیرتی، مهارتهای فرهنگی، هنری و فعالیتهای نشاطآور و شادیبخش، مهارتهای حرفهای، مهارتهای اقتصادی و اشتغالزایی و مهارتهای ورزشی و سلامت تدوین شده است و تعداد آن از ۲۲ هزار پایگاه در سال گذشته، به ۳۲ هزار پایگاه رسیده است.
انس و الفت با مدرسه و همدلی بین دانشآموزان و تمرین مهارت کارگروهی و جمعی از جمله اهداف پرورشی است که فرصت پرداختن مفصل به آن در تابستان است زیرا مدرسه محل زندگی دوم دانشآموز است و باید به سمتی برویم که حضور در مدرسه با احساس شادمانی برای فرزندانمان همراه باشد.
همه ما خوب میدانیم که با رها شدن بچهها در کوچه و خیابان و سرگردانی در پارکها و محیطهای عمومی غیر ایمن در کنار نبود امکانات تفریحی و سرگرمی و دهها عامل دیگر نه تنها حدود ۴ ماه از بهترین ایام عمر کودکان و نوجوانان ما را به بطالت میگذراند بلکه زمینههای بسیار خطرآفرینی را برای ابتلا به آسیبهای اجتماعی فراهم میآورد.
خانوادهها نیز باید با هوشمندی و مسئولیتپذیری برای تعطیلات تابستانی فرزندانشان برنامهریزی کنند اما نه آنچنان پر حجم که لذت بازی و تعطیلات از کودکان گرفته شود و نه بیهدف و بدون برنامه.
تابستان برای وزارت آموزش و پرورش نیز دوران متفاوتی است. دوران برنامهریزی برای سال تحصیلی آینده و بررسی سال تحصیلی گذشته، تلاش برای رفع کاستیها و اجرای برنامههای جدید و حرکت به سمت تحول نظام آموزشی.
در ایام پیش رو سعی میکنم گزارش کاملی از وضعیت سال تحصیلی گذشته و سپس برنامههای سال تحصیلی آتی را از طریق رسانههای جمعی به اطلاع هموطنان عزیزم برسانم.
ارسال نظر