آرزوی عجیب برای خودروسازان
دکتر خاکسار در پاسخ به این سوال که آیا با به وجود آمدن شرایط رقابت خودروسازان داخلی از گردونه حذف خواهند شد یا نه گفت: «از آنجایی که این دو خودروساز با استفاده از منابع دولتی بدترین محصول را با گرانترین قیمت تحویل مصرفکننده میدهند، نمیتوان اساسا نام تولید را برای آنها به کار برد. بنابراین حذف آنها بزرگترین آرزوی من است.»
فرارو در ادامه نوشت: این در حالی است که خودروسازان پیش از این پیشنهاد تامین ارز مورد نیازشان از بازار آزاد و قیمتگذاری بر اساس این ارز را مطرح کرده بودند. به عقیده کارشناسان مصوبه جلسه اخیر وزیر و خودروسازان میتواند مقدمهای باشد بر آزادسازی قیمت خودرو.
از سوی دیگر با بهبود روابط سیاسی پیشبینی میشود که شرکتهای خودروساز اروپایی بار دیگر در صنعت خودرو فعال شوند. چندی پیش وزیر «صنعت، معدن و تجارت» خواستار حضور و بازگشت دوباره خودروسازان بزرگ دنیا به ایران شد و قرار است نهم آذر ماه امسال از آنها به صورت رسمی دعوت به عمل بیاید.
آزادسازی قیمت خودرو در کنار به وجود آمدن شرایط رقابت میتواند هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت به سود مصرف کننده تمام شود. میزان تحقق این احتمال را با دکتر علی خاکساری استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو بررسی کردهایم.
دکتر خاکساری در گفتگو با فرارو در خصوص بازگشت خودروسازان خارجی به بازار خودرو کشور گفت: «در صورتی که این اتفاق بیافتد یکی از بزرگترین خدمات به مردم و صنعت کشور صورت گرفته است.»
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نحوه ورود خودروسازان خارجی گفت: «این ورود باید به صورت کاملا مستقل از دو خودروساز بزرگ صورت گیرد و همانند تمامی کشورهای دیگر بدون هیچ نوع وابستگی باشد. چرا که در غیر این صورت شرایط بدتر از دو دهه قبل خواهد شد.»
وی در خصوص تبعات آزادسازی قیمتها بر توان خرید مصرفکننده گفت: «درصورتی شرایط رقابت فراهم شود و امتیازات دیگر دولتی صنعت خودرو نیز قطع شود، آزادسازی قیمت خودرو به نحوی پیش خواهد رفت که به نفع مصرفکننده تمام خواهد شد.»
دکتر خاکسار در پاسخ به این سوال که آیا با به وجود آمدن شرایط رقابت خودروسازان داخلی از گردونه حذف خواهند شد یا نه گفت: «از آنجایی که این دو خودروساز با استفاده از منابع دولتی بدترین محصول را با گرانترین قیمت تحویل مصرفکننده میدهند، نمیتوان اساسا نام تولید را برای آنها به کار برد. بنابراین حذف آنها بزرگترین آرزوی من است.»
این استاد دانشگاه با تاکید مجدد بر نحوه بازگشت خودروسازان گفت: «در صورتی که این کار اجرای درستی داشته باشد، به نفع صنعت خودروسازی کشور خواهد بود. چرا که صنعت داخلی نیز مجبور به رقابت خواهد شد و ما شاهد رشد آن خواهیم بود.»
نظر کاربران
«از آنجایی که این دو خودروساز با استفاده از منابع دولتی بدترین محصول را با گرانترین قیمت تحویل مصرفکننده میدهند، نمیتوان اساسا نام تولید را برای آنها به کار برد. بنابراین حذف آنها بزرگترین آرزوی من است.»
يعني با اين جمله جييييييگرم حال اومد. حرف دلمو زد. دمش گرم.
حدود50سال است خودروتولیدمیکنیم تاکنون چندمیلیون تولیدشده است کاربه آن نداریم مهم اینست با وجوداینکه کلیددروازه های رقابت دست دولت است متاسفانه همه دولت هادیدشان نسبت به خودرو ابزاری شده است واین وسیله ازخیلی پیش باسیاست انقباضی ویا به طورمحدودانبساطی مردم راوادارمیکنندتادیدمردم رانسبت به خودرو وسیله تجاری دربیاورندقدیم وقتی یک پیکانی راازکارخانه 60هزارتومن میخریددم کارخانه 220مشتری داشت جه بلایی سرمردم آمدنتیجه اش این شددرهرخانه ای به تعدادافرادیابیشتراتوموبیل نگهداری بکنند خبابانها بهیچ وجه من الوجودجای ماشینها نیست مرگ ومیروحوادث جاده ای درصدرجهان آلودگی محیط زیست تادلت بخواهدصدای زمین راباصدای ماشینها خفه کرده اندجاده 160کیلومتری چالوس 6ساعت راه میشوداتوبانها زمینهای کشاورزی رامیبلعندوهزاران نابهنجاری های دیگرکه اینها درجامعه نهادینه شده اند
قربونت دکتر خاکسار، این آرزوی همه ایرانیهاست. ایشالله که به وقوع بپیونده. تو شرایط سخت اقتصادی حداقل به هیچ آرزویمون نرسیدیم، حداقل این یکیش محقق بشه!!!
چند هفته است دارم دنبال ماشین میگردم پراید مدل 85 ( 7 سال کارکرده) قیمت 10.500 میلیون.
صفر پراید تا چندی پیش 8.5 تومن بود ملت میگفتن کی 8.5 میده برا پراید؟
از ماست که بر ماست.
هر چی سرمون بیاد حقمونه