۷۲۹۳۵
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

مجرم زنده شده نباید دوباره اعدام شود

یک وکیل دادگستری گفت: شاید تجربه کردن مرگ تنبه بزرگی برای این مجرم بوده باشد؛ بنابراین می‌توانیم فرصت مجددی به این رها شده استثنایی از مجازات اعدام دهیم.

خبرگزاری ایسنا: یک وکیل دادگستری گفت: شاید تجربه کردن مرگ تنبه بزرگی برای این مجرم بوده باشد؛ بنابراین می‌توانیم فرصت مجددی به این رها شده استثنایی از مجازات اعدام دهیم.

سعید باقری گفت: در مورد مرد ۳۷ ساله بجنوردی محکوم به اعدام که پس از اجرای حکم قضایی (اعدام از طریق حلق آویز شدن با طناب دار) زنده مانده است؛ مباحث مختلفی از سوی حقوقدانان داخلی و خارجی و نیز سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی مطرح شده است.

وی افزود: عده‌ای موضوع را عاطفی و مرتبط با حقوق بین‌الملل و مستحق عفو دانسته‌اند و گروهی وی را به لحاظ شغل تبهکارانه و خانمان‌برانداز و درآمد کثیف و نامشروع نامبرده که می‌تواند جان هزاران انسان را به مخاطره بیندازد، مستحق اعدام مجدد دانسته‌اند و دسته‌ای دیگر صرفا از نگاه صرف حقوقی به آن پرداخته‌اند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: فارغ از مباحث حقوق شهروندی داخلی و جهانی اگر بخواهیم از منظر مقررات و قوانین موضوعه ایران به موضوع بنگریم مساله کاملاً ساده و روشن است و آن اینکه یک حکم قطعی قضایی صادر شده است و بر اساس آئین‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام و ... موضوع ماده ۲۹۳ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۸۲ باید این حکم به طور کامل اجرا شود، لکن در مانحن فیه، حکم کاملاً اجرا نشده و به دلایل مختلف در نیمه راه معلق مانده است.

باقری افزود: بنابراین مانند سایر احکام مجازات مثل حبس، شلاق، جزای نقدی، نفی بلد و ... که اگر به عللی در یک شرایط خاصی امکان اجرا نیافته‌اند، باید در زمان دیگر اجرا شوند. قانونا اجرای حکم اعدام در خصوص محکوم علیه بجنوردی نیز مجدداً قابل اجرا است و این موضوع نه از مصادیق اجرای مجدد حکم اعدام است و نه برخلاف برخی اظهار نظر ها داخل در شمول قاعده « درء» و یا « تفسیر به نفع متهم است»؛ زیرا قواعد مذکور در مرحله تحقیقات از متهم در جرایم کیفری قابل استفاده است نه در مرحله اجرای حکم قطعی.

وی افزود: در فقه شیعه و قوانین ایران تنها در یک مورد خاص در باب حدود (مجازات رجم) آن هم در صورتی که جرم زنا صرفاً با اقرار اثبات شده باشد و مجرم از گودال سنگسار بگریزد از موارد سقوط مجازات است که این مورد استثناء و حصری است و قابل قیاس و تسری به سایر مجازات‌ها نیست.

باقری خاطرنشان کرد: اینجانب فارغ از دیدگاه حقوقی خود از آنجایی که هدف غایی همه مجازات‌ها اصلاح مجرم است؛ معتقدم شاید تجربه کردن مرگ تنبه بزرگی برای این مجرم بوده باشد. بنابراین می‌توانیم فرصت مجددی به این رها شده استثنایی از مجازات اعدام دهیم شاید توبه کرده و صدماتی که از طریق فروش مواد مخدر به جامعه وارد ساخته است را جبران کند و باعث شود از این حیات مجدد نسبت به گذشته خود تجدیدنظر کند.

وی افزود: از سوی دیگر جلوی سوژه‌سازی بین‌المللی از این جریان گرفته شود زیرا مجازات فرد مذکور از نوع تعزیرات است و راهکارهای قانونی آن نیز مانند «عفو» در قانون پیش‌بینی شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • سلمانی

      اگر انسان را درست بشناسیم و اصل او که روح است و راه بسیار درازی که قرار است برود در مقایسه با راه کوتاه زندگی دنیا را بفهیمیم و این را بدانیم که هر دردی درمانی دارد و هر دردی از مومن کفاره گناهی است و کفاره هر گناهی روش خاص خود را دارد کمااین که خارج کردن هر درد از بدن راه خاص خود رادارد و این را هم بدانیم که درمان روح و دردهایی که قرار است دامان گیر او بشود بسیار پیچیده تر از درمان پوسته و بدن است تمام حرف ها و روی ها را به سوی خدای مهربان می گردانیم تا بدانیم آن مهربان تر از هر مادر برای راحتی و آسایش بنده خود چه صلاح دیده است و آرام می گیریم که او بهتر از ما می داند...به چشمان گنه کار بنده ، پذیرش این حکم عظیم برا ی محکوم (حتی اگر خود بنده نوعی باشد) خیلی بی شباهت به شهیدی که به شوق شهادت به میان رزم می تازد و به لبخند جان می بازد نیست گرچه دو ثواب قابل قیاس نیستند اما نفس موضوع را فهمیدن آن هم در دنیایی که قصابان و بشر کشان درحالی که خون بی گناهان همه جا از دستان کثیفشان می چکد، با پررویی سعی می کنند به احکام اسلامی بتازند به ما کمک می کند از احساسی که شیطان بر جان ما سایه انداخته رها شویم و به دانایی که جهان را بر حکمت و محبت بنیاد نهاده است اعتماد می کنیم.

    • سپیر

      بخشش ، جایز نیست دوباره اعدامش کنید!
      یا
      بخشش جایز نیست ، دوباره اعدامش کنید!!

      اما حقیقت اینه مجازات دنیویش انجام شد ؛ اما خدا اونو عمر دوباره بخشیده، حتما اونو به دخترهای دوقلو و پسرش بخشیده! وقتی خدا با این صراحت میبخشه بنده خدا چکاره است که بخواد دوباره اعدامش کنه!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج