۷۲۴۸۴
۱۲ نظر
۵۰۰۵
۱۲ نظر
۵۰۰۵
پ

مرد اعدامی نباید دوباره اعدام شود

در مورد مرد اعدامی هم از آنجایی که قانون در مورد او اجرا شده و قوه‌قضاییه حکم را اجرا کرده، تردیدی هم در اجرای حکم و نحوه آن وجود نداشته‌ است، بنابراین نمی‌توان یک‌بار دیگر از این مرد سلب حیات کرد.

خبرگزاری ایسنا: در مورد مرد اعدامی هم از آنجایی که قانون در مورد او اجرا شده و قوه‌قضاییه حکم را اجرا کرده، تردیدی هم در اجرای حکم و نحوه آن وجود نداشته‌ است، بنابراین نمی‌توان یک‌بار دیگر از این مرد سلب حیات کرد.

محمدحسین شاملو، قاضی بازنشسته در روزنامه شرق نوشت: خبر زنده‌شدن مرد اعدامی که چند روز قبل حکم اعدامش در زندان بجنورد اجرا شد، بحث‌های زیادی را بین حقوقدانان به‌وجود آورده و برخی معتقدند این حکم باید دوباره اجرا شود و برخی معتقدند نباید این حکم را بار دیگر اجرا کرد.

من نیز با این گروه موافقم و معتقد هستم این حکم برای‌بار دوم نباید اجرا شود. هرچند قانون صراحتا در مورد این موضوع صحبت نکرده و سکوت کرده ‌است اما بر اساس قاعده در «هرگونه شبهه‌ای اعم از موضوعیه یا مصداقیه در رابطه با حدود و تعزیرات منجر به برداشته‌ شدن حکم حد یا تعزیر می‌شود و قاضی حق اجرای مجازات را ندارد.»

می‌توان گفت که این حکم نباید دوباره اجرا شود. همچنین مطابق قاعده شرعی «احتیاط در نزول دما و فروج» که از مسلمات فقه جزایی اسلام است به موجب آن تمام مواردی که ابهامی در رابطه با حکم موضوعی پیدا می‌شود که مستلزم تعرض به جان یا ناموس اشخاص است باید به‌گونه‌ای عمل شود که کمترین آسیب به جان و ناموس اشخاص وارد شود.

زنده‌شدن این مرد جان دوباره‌ای بوده که خداوند به او بخشیده ‌است. ما درخصوص مجازات سنگسار هم این مساله را می‌بینیم. وقتی فرد سنگساری بتواند خود را نجات دهد دیگر نمی‌توان او را دوباره سنگسار کرد. در مورد اعدام هم می‌توان به همین قانون استناد کرد و با توجه به اینکه سلب حیات در مورد مرد اعدامی انجام گرفته و مدارک پزشکی نیز آن را تایید کرده ‌است بنابراین مجازات یک‌بار برای او انجام گرفته و زندگی دوباره او نمی‌تواند باعث شود تا دوباره حکم اجرا شود.

نکته دیگر اینکه در قانون بازدارنده بودن بسیار مهم است. در مورد مرد اعدامی هم از آنجایی که قانون در مورد او اجرا شده و قوه‌قضاییه حکم را اجرا کرده، تردیدی هم در اجرای حکم و نحوه آن وجود نداشته‌ است، بنابراین نمی‌توان یک‌بار دیگر از این مرد سلب حیات کرد. او مجازاتش را تحمل کرده و حالا به هرنحوی مرگ در مورد او منقضی شده ‌است، بنابراین اجرای دوباره حکم قانونی و شرعی نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نباید اعدام شود خداوند او را بخشیده چرا ما نبخشیم در ضمن قاتل نبوده که این همه مجازات براش باشه نباید با بخششی که خداوند به اون داده ازش بگیریم

      پاسخ ها

      • جابر

        اشهد ان لااله الا الله واشهد ان محمد رسول الله و اشهد ان علی ولی الله ، نباید اعدام شود دوباره
        به خدا قسم او بخشیده شما نبخشید مسلمان نیستید

      • ناشناس

        شما بچه های سوسول و مامانی اگه مثل من و همشهریام از نزدیک و تو کوچه خیابون با این قاچاقچیان محترم برخورد داشتید اینطوری به خاطرش احساساتی نمیشدید . باید اعدام شود اگه دوباره زنده موند باید در کوره سوزانده شود .

    • بدون نام

      این تحلیل خیلی منطقیه. دعا می کنم فرصت زندگی دوباره داده بشه و خود این فرد هم از این تجربه درس بگیره و بنده صالحی باشه. انشاالله.

    • علی

      من هم با قاضی محترم موافقم . این مرد باید زندگی کند. خدا بهتر می داند قضاوت کند و در جای حق نشسته است ، پس بنابراین این مرد باید زنگی کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباهی منفی دادم.

    • داود

      فقط باید مواظب بود که این فرد «قدیس» نشود!

    • ماهان

      مگه حکمش دوبار اعدام بوده که بازم اعدام کنن؟؟؟
      واسه بعضیا حکم میدن که مثلا دو بار اعدام یا سه بار اعدام!پس این حکما بی معنی میشن که!!!

    • ترسو

      مگه همیشه نمیگین زندگی و مرگ دست خداست ؟؟؟؟؟ خوب خدا عمر دوباره به این بنده اش داده!!!! شما چکاره اید ؟!

    • بدون نام

      حبس ابد بهش بدید، خلاص!
      هم زندگیش را کنه هم دیگه نتونه مردم را با مواد آلوده کنه!

      پاسخ ها

      • نا شناس

        اون مجازاتش را کشیده نباید دوباره مجازات بشه.همون طناب که دور سرش افتاد براش بس بود بخاطر اینکه نمیدونی چقدر سخته

    • محمد

      انسانها ظاهرا جانش را گرفتند اما پروردگار رحمن آن را باز گرداند. تو رو خدا اعدامش نکنید بخاطر همون خدایی که نگذاشت بمیره حتما زنده بودنش پیش خدا بهتر از نبودنش بوده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج