۷۲۳۲۶
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

بخشش لازم نیست ،اعدامش کنید!

حدود یک هفته قبل بود که ماجرای اعدام یکی از زندانیان زندان بجنورد خبرساز شد. اتفاقی که در تاریخ اجرای احکام کم سابقه بود و همه را شگفت زده کرد. اعدامی، یک روز بعد از مرگش زنده شد!

مجله مهر: حدود یک هفته قبل بود که ماجرای اعدام یکی از زندانیان زندان بجنورد خبرساز شد. اتفاقی که در تاریخ اجرای احکام کم سابقه بود و همه را شگفت زده کرد. اعدامی، یک روز بعد از مرگش زنده شد!

مجرم، مرد ۳۷ ساله ای به نام علیرضا- م بود که ۳سال قبل به جرم حمل یک کیلوگرم مخدر شیشه به اعدام محکوم شده و تا چهارشنبه هفته قبل در زندان بجنورد بود. او سحرگاه چهارشنبه اعدام شد و ۱۲ دقیقه بالای دار بود تا در نهایت با تایید پزشک، به سردخانه منتقل شد. اما یک روز بعد، کارگر سردخانه متوجه شد کاور پلاستیکی یکی از جسدها بخار گرفته و این یعنی جنازه نفس می کشد.

با اطلاع مسئولان پزشکی قانونی مجرم بلافاصله به بیمارستان امام علی(ع) بجنورد منتقل شد تا اقدامات درمانی روی او انجام گیرد. اما این پایان ماجرا نبود. بر اساس قانون، علیرضا-م بعد از بهبودی باید دوباره پای چوبه دار برود و اعدام شود.

اعدام دوباره علیرضا این روزها بهانه گمانه زنی های زیادی در فضای مجازی شده است. عده ای از کاربران معتقدند اجرای حکم متهم باید متوقف شود و عده ای دیگر خواستار عفو متهم هستند.

با این حال، یکی از قضات سابق اجرای احکام در این باره می گوید: «بر اساس قانون مجازات اسلامی حد لازم الاجرا است و وقتی حکم اعدام یا قصاص صادر می شود، به معنی سلب حیات از مجرم است که باید در هر صورت اجرا شود.»

او ادامه می دهد: «در مواردی که گفته می شود ۲بار یا ۳بار قصاص برای یک مجرم حکم داده شده، به معنی این نیست که اگر از یک قصاص جان سالم به در برد باید یک یا دو بار دیگر قصاص شود. چنین حکمی در مواردی داده می شود که عمل مجرمانه مستحق ۳قصاص است. مثلا ۳نفر را کشته. ۳بار قصاص به معنی در نظر گرفتن حق اولیای دم است و تنها در صورتی که اولیای دم از قصاص صرف نظر کنند، حکم بخشیده می شود.»

این قاضی قدیمی اجرای احکام می گوید: «هیچ قانونی وجود ندارد که بر اساس آن اگر فرد مجرم بعد از قصاص یا اجرای حکم اعدام زنده بماند، بخشیده شود یا گفته شود مجازاتش اجرا شده. بلکه فرد، بعد از زنده ماندن و بهبود وضعیت جسمی اش دوباره باید برای اجرای حکم آماده شود.»
او البته به یک استثنا درباره اجرای حد اشاره می کند و می گوید: «فقط درباره سنگسار در صورتی که فرد در حین اجرای حکم از گودال فرارا کند، می تواند زنده بماند که البته حکم سنگسار در حال حاضر در کشور ما اجرا نمی شود.»

استثنای دیگر، به آیین نامه اجرایی مجازات مصوب سال 1382 مربوط می شود که بر اساس آن اگر بیماری فرد در حدی باشد که مانع انجام تشریفات اجرای حکم شود(مثل بیهوشی یا کما) اجرای حکم تا رفع مانع به تأخیر می افتد. در زمان بارداری و نفاس زن هم حکم اعدام به تعویق می افتد و پس از زایمان اگر پزشکی قانونی تشخیص دهند که قطع شیر به واسطه اجرای حکم برای نوزاد ضرر دارد، با دستور قاضی، اعدام تا سن 2 سالگی نوزاد متوقف می شود.

استفتائات علما

زنده ماندن مجرم بعد از اجرای حکم، از علمای عظام هم در استفتائات پرسیده شده است. در کتاب استفتائات آیت الله بهجت، چاپ 1428 قم آمده است: «اگر پس از اعدام و حلق‌ آویز کردن مُجرم، کشف شود که وى زنده است، باید دوباره اعدام شود.»

در جلد دوم جامع الاحکام هم از آیت الله صافی گلپایگانی نقل شده است: «در صورتى که بعد از اعدام و قبل از دفن در سردخانه یا پزشکى قانونى و ... در مجرم علائمى حیاتى دیده شود و با مداوا سلامت خود را بازیابد، ظاهراً حکم اجراى حد و قصاص به قوت خود باقى است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی نامردید ... دارید رو حرف خدا ، پا میذارید ... تقدیر الهی این بوده که زنده بمونه ... شاید اصلاح شد و برای کشوری مفید واقع شد ... شما چه میدونید ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما از کجا میدونید حرف خدا چیه؟؟
        پیامبر هستید؟؟

    • اکسیژن

      حتما حکمتی در زنده موندن این شخص بوده..با توجه به اینکه طرف شاکی خصوصی نداره و دولت طرف حساب این شخص هست و همچنین با توجه به نزدیک بودن عید قربان..ای کاش میشد این شخص رو به خونوادش هدیه داد چون مطمئنم که الان پشیمونه..

    • آي كيو

      چقدر سنگدل !!! چه قوانين بد و به دور از انسانيتي ! قبول دارم قاچاق اون هم از نوع مواد مخدر خيلي كار بد و ناپسنديه ولي حالا كه خدا دوباره بهش عمر دوباره داده و فرصتي براي جبران اشتباهاتش چرا دوباره اعدام ؟؟؟حداقل به حبس ابد محكوم بشه ، در ضمن ميتونه ماجراي مردن و زنده شدنش رو براي مجله روزهاي زندگي بفرسته

    • sima

      خدا زندگی دوباره بهش بخشیده شما مرگ دوباره!

    • جمیله

      بخدا نامردیه

    • زهره

      یعنی قضات ما از خدا بالا ترن؟
      وقتی خدا بهش فرصت دوباره میده بنده ی خدا چیکاره ست؟

    • بدون نام

      اگر شیشه مورد نظر کشف نشده بود و یکی از بستگان شما رو که خیلی هم عزیز بود خدای ناکرده آلوده میکرد و دست به جرائمی میزد که هرروز توی روزنامه ها میخونیم از جمله قتل عام خانوادگی خدایش بازهم هز این حرفا میزدید
      چرا نمیگید کوتاهی پزشکانی که اون رو معاینه کردن باعث این اتفاق شده و مانند اینها

    • مكانيك

      اگر دوباره إعدامش كنن باور كنيد تمام مردم دنيا به اين قانون من دراوردى ما ميخندن‼️⁉️

    • تیشه

      اخه این بنده خدا که کسی رو نکشته که اولیای دم داشته باشه. قبلا باید مورد عفو قرار می گرفت که نگرفته. الان هم که مورد عفو ورحمت خدا قرارگرفته شما مانع رحمت خدا هم میشید؟؟ الله اعلم است حتما در زنده ماندن این بنده ی خدا حکمتی هست به خاطر زن وفرزندانش. نمی دانم این رافت اسلامی پس کجاست؟ کی باید ان را ببینیم؟؟

    • چرچيل

      تمام مواد فروشها رو بايد اعدام كنن تا ديگه كسي به خودش جرات نده مواد رو بين مردم پخش كنه اين آقا باعث نابودي خيلي از جوانهاي بيگناه شده و نفرين خيلي از مادرها پشت سرش هست نه يكبار بلكه هزاران بار بايد اعدام بشه احساساتي نظر نديد خدا از حق خودش ميگذره ولي از حق اون مادري كه دسته گلش به دست اين آقا پرپر شد نمي گذره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج