۷۲۱۷۶۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

اعتصاب کامیون‌داران برای شنیدن اعتراض!

روزنامه «قانون» در گفت و گو با رانندگان و ريیس اتحادیه کامیون‌داران، مشکلات آن‌ها را بررسی کرد.

روزنامه «قانون» در گفت و گو با رانندگان و ريیس اتحادیه کامیون‌داران، مشکلات آن‌ها را بررسی کرد.

اعتراض به ثبات كرايه!

اعتراض آن‌ها به بیمه‌ها، عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودرو‌ها، با وجود ثابت‌ماندن کرایه‌ها بود. این در حالی است که کامیون‌داران در ایران با وجود کار سخت نه تنها مشمول بیمه سختی کار نمی شوند بلکه حتی برای دریافت بیمه ها و خدمات اجتماعی هم دچار مشکل هستند. یکی از کامیون‌دارهایی که در اعتصاب شرکت کرده بود، در گفت و گو با «قانون» می‌گوید:«مرگ و زندگی ما در جاده‌های خطرناک این کشور می‌گذرد؛ جاده‌هایی که سالیان دراز است حتی یک بازسازی ساده هم نشده اند و ما باید هر روز خبر مرگ یا ازکارافتادگی یکی از همکاران‌مان را در هنگام کار بشنویم.

هیچ کسی نمی‌داند که خانواده‌های ما از وقتی که در جاده ها شروع به حرکت می‌کنیم تا وقتی که سفرمان تمام می شود و بارها را جا به جا می کنیم، دست به دعا هستند تا خبر سلامت ما را بشنوند. این حرف امروز و دیروز نیست. ما سال هاست که برای بهبود کیفیت جاده های کشور به مسئولان دولت های مختلف هشدار داده ایم اما همچنان جاده‌های ناایمن در کشور جان همکاران‌مان را می گیرد». رانندگان کامیون هایی که در جاده های ایران خاک و سیمان جابه جا می کنند، طبق قوانین باید شب‌ها در جاده ها حرکت کنند و این یعنی اینکه جان‌شان بیشتر از بقیه راننده ها که روزها هم می‌توانند کار کنند در معرض خطر است.

اقدام ناگهانی پلیس براي توقف کامیون‌های دارای اضافه‌بار

رانندگان حمل سوخت در شهر کوار شیراز از جابه‌جایی سوخت به پمپ بنزین های شیراز خودداری کردند و این اتفاق باعث شد تا تعداد زیادی از خودروهای درون شهری در صف های طولانی مقابل جایگاه‌های پمپ بنزین منتظر سوخت بمانند. تعدادی از کامیون‌داران نیز بیانیه ای را در اولین روز اعتصاب در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. مواردی که آن‌ها در این بیاینه به آن پرداخته بودند، به این شرح بود:«نرخ پایین حمل‌ونقل، گرانی قطعات کامیون و وابستگی‌ آن به قیمت دلار، نبود جاده مناسب و استراحتگاه، دلال و دلال‌بازی در گرفتن بار، اخذ مبالغ غیرقانونی توسط بعضی از پایانه‌ها، نبود جایگاه شغلی، متناسب نبودن میزان حقوق و مزایا»!

سید حسن هاشمی، ريیس اتحادیه کامیون‌داران کشور گفت که صبح روز چهارشنبه تعداد زیادی از کامیون‌دارن به دفتر اتحادیه در تهران رفته بودند تا مطالبات‌شان را پیگیری کنند. وي گفت:«چندي قبل نزدیک به ۱۵۰ نفر از راننده های تهرانی در دفتر اتحادیه جمع شده بودند و تا برای مطالبات‌شان چاره‌ای اندیشیده شود. ما در اتحادیه حدود ۱۰ هزار راننده ماشین سنگین داریم که کارهای عمرانی کشور به‌خصوص پایتخت را انجام می دهند».وي یکی از مشکلات رانندگان ماشین سنگین و کامیون ها را اقدام ناگهانی پلیس برای متوقف کردن تریلی هایی اعلام کرد که بار اضافی حمل می کنند.« سالیان سال است که کامیون ها اضافه بار می‌زنند و پلیس ها هم کاری با ما ندارند اما معلوم نیست چند وقت است چه اتفاقی افتاده که نیروی انتظامی راننده ها را جریمه می کند. در کارت ماشین نوشته که یک کامیون ۱۸ چرخ باید نزدیک به ۲۶ تن وزن داشته باشد. ۱۴ تن وزن کامیون است و ۱۲تن هم باید بار بزند که با آن ۲۶ تن می شود. البته مدت ها کامیون ها بار غیرمجاز را جا به جا می کردند و پلیس هم با آن ها کاری نداشت؛ الان مدتی است که ناگهان پلیس برای بار غیرمجاز به کامیون ها اجازه تردد نمی دهد و آن‌ها را در مسیرها متوقف می کند.

ريیس اتحادیه کامیون داران درباره تفاوت خدمات بیمه و تامین اجتماعی در ایران و کشورهای دیگر، تجربه یکی از همکارانش را تعریف می‌کند:« مدتی پیش یکی از اعضای اتحادیه ما به کشور نروژ رفت و بعد از چهار سال کار کردن در یک شرکت باربری به او گفتند که ما می خواهیم شما را بیمه کنیم، باید به ایران بروی و سابقه کارت را بیاوری. او هشت سال سابقه کارش را از اتحادیه گرفت و به نروژ برد و حالا در آنجا هم حقوق بازنشستگی می گیرد و هم سنواتش را به او داده اند. نیرویی که همه جوانی اش را در کشور ایران گذاشته و برای مردم ایران خدمت کرده در سال های میانسالی به نروژ رفته و حالا در آنجا هم از خدمات بیمه بهره مند شده و هم سنواتش را می‌گیرد». او مسئولیت‌پذیری تمام مسئولان دولت و نظام را برای حل مشکلات کامیون‌داران لازم می داند و ادامه می‌دهد:« ما کشوری مسلمان هستیم و باید حق و ناحق کردن حقوق کارگران برای‌مان دغدغه باشد. باید همه نهادها درزمينه از بین بردن مشکلات این قشر ضعیف از جامعه که در برابر کار سنگینی که انجام می دهند هیچ خدماتی نمی گیرند، مسئول باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بی نام

    البته جریمه های نقدی هم یکی از مشکلات کامیون داران است

  • سید

    اخی ...های ..وای ..وای

  • عیوض عابدی

    ای گل گفته اقای راننده واقعا مظلوم واقع شدیم

  • ع

    بفرما اینم مثل هپکو هم طلب میخوان هم اینکه عوارض ازادراه بردین بالا بعدا همینا چه طور میخوان بدن شما که دیگه به گند کشیدین صدای همه ملت در اوردین خیلی سخته

  • ناشناس

    دورد بر این رانندگان زحمتکش شجاع.مسولین دیگه خون مردم رو تو شیشه کردن.

  • بدون نام

    ما خودمون کامیون داریم از 1خرداد همه جا اعتصابه وقتی یک جفت لاستیک تا دومیلیون گرون شده یک جفت باطری 300هزارتومان گرون شده وقتی لنت دستی 100هزار گرون شده وصدتا چیز دیگه وکرایه چند ساله تعقیری نکرده باید چیکار کرد ماشینی تا 250میلیون گرون شده باید چیکار کرد

  • بدون نام

    دمشون گرم درود بر همشون

  • بدون نام

    چرا بعد از یک روز خبر شو پخش کردی سانسورچی؟؟ خجالت کشیدی حالا. بدون شما باز مردم کارشون راه میوفته

  • بدون نام

    ای کاش کارمندان شاغل هم به خاطر حقوق کم اعتراض کنند. چاپ کنید. ممنون

  • کامبیر

    حالا اگه کارمندان یابازنشستگان اعتصاب کرده بودن می گرفتنشان!؟

  • میلاد

    خخخخخ چه خبره.....

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج