چند درصد ایرانیها کالای چینی مصرف میکنند؟
یک کارشناس اقتصادی گفت: کالاهای چینی در سبد مصرف حدود ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی قرار دارد که اگر بتوان محصولات مشابه داخلی را جایگزین آن کرد سطح رفاه نیروی کار ایرانی در بازه زمانی کوتاه افزایش مییابد و اقتصاد کشور یکباره رشد میکند.
خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس اقتصادی گفت: کالاهای چینی در سبد مصرف حدود ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی قرار دارد که اگر بتوان محصولات مشابه داخلی را جایگزین آن کرد سطح رفاه نیروی کار ایرانی در بازه زمانی کوتاه افزایش مییابد و اقتصاد کشور یکباره رشد میکند.
مرتضی دلخوش درباره نام گذاری سال ۱۳۹۷ با نام " حمایت از کالای ایرانی"، اظهار کرد:در حال حاضر مصرفکنندگان داخلی به دو گروه تقسیم میشوند. یک گروه حدود ۲۰ درصد طبقات مرفه هستند که بیشتر از کالاهای با کیفیت اروپایی و آمریکایی استفاده میکنند. گروه دیگر که ۸۰ درصد جامعه را شامل میشود طبقات متوسط و پایین را در بر میگیرد که کالاهای چینی و بعضا ایرانی خریداری میکنند. اما باید بدانیم کنار زدن چین به راحتی امکانپذیر نیست؛ زیرا تولیدات چین از دو مزیت قیمت تمام شده پایین و ارایه کالاهای جدید و بهروز برخوردار هستند.
وی افزود: چین کشوری است که ۱۶ تیلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد و قیمت تمام شده محصولاتش بسیار پایین است. بنابراین به راحتی از گردونه رقابت خارج نمیشود. پس لازم است که کارآفرینیان ایرانی، تولید انبوه، با کیفیت، ارزان و ایجاد خلاقیت را در برنامههای خود در نظر بگیرند. تولیدکننده داخلی نباید دنبال سود ۱۰۰ درصد باشد. برای پیدا کردن بازار حتی میتواند در نقطه سر به سر حرکت کند، بعد به حاشیه سود ۲ تا ۳ درصد ماهیانه دست پیدا کند. در این صورت با گردش کالا سالیانه ۲۴ درصد سود عاید فعالان اقتصادی میشود.
به گفته دلخوش، ما سالانه از چین، ترکیه و امارات بیش از ۱۸ میلیارد دلار واردات داریم که رقم بسیار بالایی است.اما موضوع این است که برای جایگزینی کالاهای ایرانی به جای محصولات مشابه باید کیفیت ارتقا پیدا کند. در این خصوص سازمان ملی استاندارد باید سختگیری بیشتری در ارتقای سطح کیفی محصولات داشته باشد تا مصرفکنندگان داخلی این اطمینان را پیدا کنند که با خرید کالاهای ایرانی پشیمان نمیشود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تمام تولیدات داخلی باید صادرات محور باشند گفت: اگر این نگاه حاکم شود قطعا کیفیت ارتقاء مییابد. در حال حاضر کیفیت دو برند تولید آبگرمکن و پکیج در کشور ما به قدری بالاست که به اروپا صادر میشود و بیش از ۹۰ درصد بازار داخلی را نیز در اختیار دارد. به اعتقاد من تمام تولیدکنندگان باید چنین روندی را در مجموعه خود ایجاد کنند. مصرفکنندگان نیز باید کالای ایرانی خریداری کنند. حمایت از کالای ایرانی یک تفکر هوشمندانه است و اگر بتوانیم این پتانسیل را در داخل تقویت کنیم سطح رفاه نیروی کار ایرانی به سرعت بالا میرود و تولید ناخالص داخلی افزایش مییابد.
دلخوش، نقش رسانهها از جمله رسانه ملی را در فرهنگسازی برای مصرف کالاهای ایرانی، تعیینکننده دانست و گفت: برای نهادینه کردن این رویکرد سه اقدام همزمان تولید با کیفیت و انبوه و تبلیغات گسترده باید لحاظ شود. استفاده از کالای ایرانی در مهار بحرانهای اجتماعی تاثیرگذار است و فاصلهی فقیر و غنی را کاهش میدهد.
نظر کاربران
متاسفانه لامپ گرفتم چینی بود جمع کنید هرچی خارجیه قیمتها سربه فلکبه قیمت10هزار تومان حالااین بگیربرس تاچیزای دیگه
خدا کنه شر اجناس چینی، از سر مردم، کم بشه
چون کالاهای مرغوب از اروپا و امریکا و ژاپن وارد نمی شود مردم مجبورند از کالا های نا مرغوب چینی استفاده کنند.
اینا همش حرف هست .هیچ جایگزینی برای کالای چینی عملا وجود ندارد.ایشان همه چی رو خیلی فانتزی ترسیم میکنن .یک بار دیگه فکر کنند می بینن فقط شعار دادن با رنگ و لعاب خوشبختی و رفاه خانواده ایرانی
ما محکومیم به مصرف کالای چینی تنها کار مفید اینه که از ورود کالای بی کیفیت جلوگیری کنیم و حداقل جنس چینی درجه یک وارد کنیم .و دریک پروسه چندین ساله اثرات مثبت اون خیلی ملموس تر خواهد بود.یک کارگروه در گمرکات تشکیل بشود و یکسری استاندارد تدوین بشه .هزینه اولیه دارد ولیکن در تابع زمان بازخورد بالایی دارد.ما نمی تونیم به بهای حمایت از کالای ایرانی از دیگر کارکرد های اقتصادی نوین صرف نظر کنیم
پاسخ ها
ازامریکاواردکنید!
بخدا اگر جنس چینی نبود ملت توانایی هیچ خریدی نداشتند
جنس چینی توی بازار ایران زباله و بنجل چینی هست که دولتمردان رشید وارد میکنند
خیانت شاخ و دم ندارد
باافتخارجنس چینی مصرف میکنیم دلیل دارچرا کارگرایرانی بیکاروفقیرولی کارگرافغانی مشغول کارباش کالای ایرانی باکارگرایرانی نه افغانی ۱۶ملیون افغانی چه توجیحی داره
برید از اونایی بپرسید که هفته ای صد کانتینر جنس از چین وارد میکنند،اگر خودم نمی دیدم باورم نمیشد