۶۸۹۳۴۵
۷۵ نظر
۵۰۱۳
۷۵ نظر
۵۰۱۳
پ

مقصر سقوط پرواز تهران - یاسوج

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.

خبرگزاری تسنیم: سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.

مقصر سقوط پرواز تهران - یاسوج

در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸ تاکید کرده است:

خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند 8984 ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای 60 سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.

نامبرده در سال 88 تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از 9ماه منع پروازی داشته و بعد از از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ 24 خرداد 89 با محدودیت های زیر مجلس به پرواز شده است؛

1- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد

2- همراه یک خلبان یا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند

3-در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید

این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیت ها توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ 《کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان می بایست در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد. 》

در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال 1993 میلادی و کارکرد آن 28857 ساعت پروازی و 28497 سیکل پروازی بوده است.

بخش هایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه می آید؛

در بخش آرایش فنی 0170-2009; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.

خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر 15000 پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.

پرواز برای کاهش ارتفاع به 17000 پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع 15000 پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع 14000 پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند.

سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.

کرو در ساعت 9:31:14 هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه 117 نات و گشتاور موتورها روی 67 درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدیدگردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است.

ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده ، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت.

همچنین در بخش از این گزارش شایعات مربوط به آتش سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • کاربر

    الان چی شد؟!

    پاسخ ها

    • shahrooz

      خلبان مجاز به پرواز نبوده و اشتباه خلبان باعث شده!!!!!!ظاهرا اینجوره

    • فرشاد

      هیچی پیچ پیچی..

    • Sami

      نتیجه بررسی جعبه سیاه چی شد؟؟
      چطور به این نتیجه رسیدید که خلبان مقصر بوده؟؟
      جعبه سیاه سانچی چی شد؟؟؟

    • بدون نام

      کی بود می گفت همین خلبان نمی دونم چند روز قبل همین هواپیما رو که مشکل داشته برگشته و در یاسوج نشونده!!
      مگه خودتون نمی گفتید ایشون خیلی خبره بوده و ...

    • بدون نام

      وقتی از خلبان چک سفید امضا و تعهد کتبی میگیرن که هر جور اونا گفتن رفتار کنه خوب اون بدبخت مجبوره بره به استقبال مرگ.البته بدون رادار بودن فرودگاه هم بی تاثیر نیست. خلبان باید مانند راننده های اتوبوس از پنجره نگاه کنه کجاست و کجا باید فرود بیاد

    • بدون نام

      هیچی مقصر اون شده که الان نیست و این یعنی نه محاکمه ای در کار هست و نه کسی از مسئولی میتونه شاکی بشه و اگر شکایتی دارن از خلبان باید شاکی بشن.و قضیه منتفی میباشد.کسی هم حرف نزنه!!!!

  • کاربر

    بازم خلبان مقصر شد؟؟؟ بنده خدا هم نیست که از خودش دفاع کنه. واقعا آدم میمونه چی بگه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بهترین مقصر ، مقصر مرده ست

    • حمید

      من نمیدونم چرا شما فکر میکنین همه سعی دارن یک چیزی رو مخفی کنن بابا وقتی خلبان به جای ارتفاع ایمن خودش رفته پایین تر مقصره دیگه؛ اگه مشکل از نقص فنی بود خلبان درخواست فرود اضطراری میکرد !!!همون روزای اول هم میگفتن که هواپیما توی مه مستقیم خورده به کوه والا ،حالا شما میخوای باور بکن میخوای باور نکن

    • Sami

      کاربر حمید
      شما خیلی زود باور هستین ...
      خلبان، استاد خلبان و ماهر و باتجربه بوده. خیلی ظلمه که مقصر شناخته بشه. عمل قلب سال 88 چه ربطی به سال 96 داره
      علت کاهش ارتفاع چی بوده؟ مگر خلبان باتجربه اون منطقه از شرایط آگاهی نداره ؟
      بهتر در مورد مسائلی که آگاهی نداریم. اینطور با قاطعیت نظر ندیم !!

    • بدون نام

      اگه غر زدن برای بدن آدمیزاد ضرر داشت نصف جمعیت ایران الان از سرطانِ غر مرده بودند !!!

    • بدون نام

      حالا گیریم علت کاهش ارتفاع از اشتباه برج مراقبت بوده . بالاخره یک یا چند نفر این وسط مقصر بودند دیگه ...

    • ahdi

      فرانسویا از تو جعبه سیاه فهمیدن خلبان سال 88 قلبشو عمل کرده نباید پرواز میکرده؟؟؟
      باریکلا فرانسویا کف بینی و فال هم بلد شدن بگیرن!

  • بدون نام

    و باز هم خلبان مقصر شد

    اگر عمل قلب انجام داده چرا تا الان اجازه پرواز داشته و الان که سقوط کرده گذاشتید به حساب ان مرحوم؟
    ضمنا چطور به این زودی به نتیجه رسیدید و مگه جعبه سیاه نگفتید تا 3 ماه طول می کشد رمز گشایی شود؟
    چه چیزی را دارید پنهان می کنید و از ان خلبان مرحوم برای توجیه هزینه می کنید؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      یعنی اسرائیل هواپیما رو ساقط کرده؟ یا خودشون همچین کردند؟! ماجرا چیه یعنی؟! اصلش من متعجبم که این ملت که همه اش دارند غر می زنند بخاطر بی پولی و گرفتاری چطور باز وقت دارند بشینن این همه داستان درست کنند!

  • بدون نام

    خوب شد گشتین تو سابقه پزشکی بنده خدا یه چیزی پیدا کردید... روح همشون شاد...

  • محسن

    دیواری کوتاه تر از اون مرحوم نبوده که گناه و اشتباهشون رو بندازن گردنش. خجالت هم.خوب چیزیه

  • هادی

    مثل همیشه خلبان مقصر شناخته شده،جالبه سن خلبان و مشکل پزشکی و کم بودن تعداد کرو که دیگه احتیاجی به جعبه سیاه نداشته،ازاول همینو میگفتید.

  • بدون نام

    خوبه کوه مقصر نبود:))))))

  • بدون نام

    سلام پس تقصیر خلبان بوده هواپیما. مشکل نداشته .

  • بدون نام

    دیواری کوتاهتر از دیوار خلبان بیچاره که حالا دستش از دنیا کوتاه شده و هیچ راهی برای دفاع از خودش نداره پیدا نشد ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! جمع کنید بابا گرفتین ملت رو ها ؟!!

  • بدون نام

    نظارت سازمان کجاست فقط بخشنامه وزدوبند وبه امان خدا....یک مشت بیسواد در راس کار سازمان

    پاسخ ها

    • س.م

      یه مقصر دیگه رو یادتون رفت بگید!!!!!باباکوه دنارا از قلم انداختید .چطور یادتون رفت .؟!!!!نکند شما هم خدا نکرده مثل خلبان مرحوم کوه را ندیدید!!!!!
      بیچاره خلبان وکوه دنا

  • بدون نام

    گذاشتنش گردن خلبان بیچاره . نمیگن هواپیماشون درب داغون بوده

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بالاخره تقصیر تحریم ها بوده تقصیر اسرائیل بوده تقصیر خودشون بوده؟ من نفهمیدم

  • هادی

    مقصر کوه بود .دیگه وقتتون را هدر ندید

  • بدون نام

    هم خلبان تخلف کرده هم شرکت مربوطه و هواپیمایشان سالم بوده

  • حسام

    خلاصه فرمودند که ناوگان هوایی ایران خیلی هم کارش درسته و فرسوده و کهنه و منقرض نیست و اینکه کلا تقصیر کوه بوده که حواصش به هواپیما نبوده و کوه مقصر میبوده است و خلبانها هم قرص زیر زبونی به همراه داشته باشند همگی!!!!

    پاسخ ها

    • آمدنیوز

      نخیر یک دانشمندی اون بالا گفته یک چیز بزرگی رو دارند پنهان می کنند .فرسوده بودن ناوگان هوایی که چیز پنهانی نیست

  • بدون نام

    درسته عمل قلب داشته ولی در ان لحظه چه ارتباط معنا داری قلب او با خطاهای متعدد داشته شاید هواپیما یخ زده شاید اینگونه هوا پیما مناسب ش رایط اقلیمی ایران نباشه اصلا قلب او چه نقشی داشته ؟عوام فریبی بس است قلب عمل شده با گفته بخور به کوه؟باز میگفتید مغزش کار نکرده منطقی تر بود

  • بدون نام

    تقصیرو گردن می که دستش از دنیا کوتاهه انداختن واستون راحتتره
    ....

  • سهیل

    خلبانی که سالها این مسیر رو رفته با کمک خلبانی که ماه ها این مسیر رو رفته اشتباه کردن هردو در یک زمان. ضمنا سازمان هواپیمایی ایران و مهندسین جوانش توانستن به فناوری خواندن جعبه سیاه از راه دور دست پیدا کنن! (جعبه سیاه ۳ ماه بعد خوانده میشه)

  • بدون نام

    اگر خلبان عمل قلب بازداشته مسئولین اجازه پرواز نمی دادند وازسال ۸۸تاحالا چند بار این خلبان پرواز داشته اگر قراربود سقوط کنه همان سالها این کارمیشد این همه دروغ نگید بنده خدا خودش هم فوت کرده یعنی دوست داشت خانواده اش بی سرپرست بشه

  • بدون نام

    همه سازمانها وارگانها گویا عادت دارند از بار مسولیت وبی کفایتی شانه خالی کنند بنده خدا خلبان گفته نمیشه پرواز کرد ولی این مسول اسمان انقدر پررو تشریف دارند که چک وسفته گرفته است ان بنده خدا چه کند اینجا قانون هم هواشناسی را وهم اسمان را مقصر دانسته تورا خدا سابقه یک خلبان را که با هر پروازی خودش استرس دارد را خراب نکنید دختر من مدیر یک اژانس هواپیمایست دیشب که سوال کردم گفت به شایعه ها توجه نکید اصلا بحث سیاسی نبوده جعبه سیاه گویا حقیقت بوده خلبان گفته اوضاع جوی فوق العاده خراب د و دقیقه مانده تا باند چرا شایعه درست میکنید چرا بی جهت انسانی را متهم میکنید بروید در ان شرکت اسمان را گل بگیرید که با جان انسانهای بیگناه این طوری بازی کرد دیگه چک وسفته چه صیغه ای است مگر میخواستی مغازه بخری فقط یک نفر با مراجعه به سایت با مشاهده بدی اب وهوا کنسل کرده

  • اصغر

    من شنيدم هواپيماهاي اسمام براي صرفه جويي در بنزين و كوتاه شدن مسير روي حداقل ارتفاع مجاز پرواز ميكنند و در اين حالت اين ريسك ايجاد ميشه كه با خرابي هوا و يخ زدگي ارتفاع از حد مجاز پايين تر بياد و دقيقا همين اتفاق براي همين هواپيما افتاده

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اتفاقا برعکس شنیده های شما مصرف سوخت در ارتفاعات بالا کمتره و تعیین ارتفاع تابع یک سری قواعد وفرمول های خاصیه. و دست شرکت آسمان نیست که به خلبان بگه تو چه ارتفاعی پرواز کنه.

    • بدون نام

      همه داستانهای عوامانه با عبارت " من شنیدم" آغاز میشه .

  • بدون نام

    این را همه میدونند همیشه یا خلبان مقصره یا مهماندار یا کوه یا پرندگان...وگرنه هواپیماهای ما اخرین مدل روز اروپاه هستند..

  • بدون نام

    بس است دیگر اینقدز خودتان را ضایع نکنید با این حرفها

  • بدون نام

    بی شعوری هم حدی داره...با این مقصر معرفی کردنتون...

  • بدون نام

    من را مقصر اعلام کنید ..راحت بدون هزینه....خودتان را بیشتر ضایع و منفور نکنید..

  • بدون نام

    گنه کرد در بلخ اهنگری...به شوشتر زدن گردن مسگری...

  • بدون نام

    علاوه بر الودگی هوا دیگر در هوایی که شماها دروغگو و کذاب زندگی میکنید هم هوا کشیدن مسموم و حرام است

  • علي

    ضمنا اين را هم بگيد كه اين نوع هواپيما مخصوص مناطق ساحلي و مسطح است و براي پرواز در مناطق كوهستاني ساخته نشده و از موتور ضعيفي براي اوج گرفتن برخورداره

  • بدون نام

    جون آدما مهم نیست که
    اینی که مهمه سود شرکت هواپیمایی و اینکه تحریم بشیم هم مهم نیست

  • محمد

    چرا دارید پشت سر مرده حرف میزنید

  • صادق

    بنده شخصا به ترتيب مقصر را اعلام ميكنم
    مقصر اصلي
    1- شركت هواپيمايي آسمان و وزير مربوطه
    بعلت اين كه اين هواپيما براي مناطق ساحلي و ارتفاع كم ساخته شده در حالي كه داشته در مناطق كوهستاني پرواز ميكرده

    2- شركت آسمان و وزير مربوطه
    به علت اين كه يه حداكثر ارتفاع مجاز داريم يه حداقل ارتفاع مجاز اين هواپيما بخاطر صرفه جويي در سوخت و كوتاه شدن مسير داشته روي حداقل ارتفاع مجاز پرواز ميكرده كه بنا بر خط مشي شركت اسمان بوده و ريسك كاهش ارتفاع از حد مجاز در شرايط بدي اب و هوا بالاتر رفته

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اخه چرا اینقدر الکی و بدون علم و دانش نظر میدین شما هااااا

  • سالار

    بااین گزارش خودتون خنده تون نمیگیره
    خداییش یه بار بادقت گزارشتون بخونید

  • علي

    بدي اب و هوا باعث سقوط هواپيما نميشه . خلبانم سكته نزده كه گفتيد قبلا عمل قلب كرده .
    تنها علت سقوط پرواز در ارتفاع كم بوده حالا بريد ببينيد چرا اين خلبان با تجربه روي حداقل ارتفاع پرواز ميكرده ......
    ظاهرا 2 تا علت ميتونه داشته باشه يكي نوع هواپيما كه مخصوص پرواز در ارتفاع كم ميباشد
    دوم اين كه شركت هواپيماي بهشون گفتن تو اين ارتفاع پرواز كنيد .

    پاسخ ها

    • بدون نام

      استاااااد....
      ارتفاع پرواز را برج مراقبت معلوم میکنه نه شرکت...

  • آرش

    تا یاد دارم هروقت هواپیمایی سقوط کرده گفتن خلبان مقصر بوده

  • بدون نام

    خدایی خیلی رو دارید از اول هم مشخص بود مقصر کسی میشه که وجود خارجی نداشته باشه آقای آخوندی چقدر خرج کردی ؟؟؟؟

  • بدون نام

    خلبان مجاز به ارتفاع 17000 پا بوده حالا چرا به 14000 پا ارتفاع کم کرده ...شاید اونوقت به کوه برخورد نمیکرد ..خدا عالم است.

  • بدون نام

    این حرفارونزنید گناه داره

  • بدون نام

    حد ارتفاع مجاز 17000 و 14000 بوده عمده خلبان ها روي حداكثر ارتفاع پرواز ميكنند وقتي اتفاق يخ زدگي ايجاد ميشه بايد ارتفاع كم كنند كه ميرسن به حداقل ارتفاع يعني 14000 پا وقتي خلباني روي 14000 پا پرواز ميكنه و اتفاق يخ زدگي ايجاد ميشه نميتونه ارتفاع كم كنه و اگر ارتفاع كم كنه ريسك خطر بالا ميره ....
    ضمنا ارتفاع پرواز هم شركت هوايي تعيين ميكنه

  • محمدرضا بختیار

    ببخشید این اطلاعات جعبه سیاه هستش یا سیاه نمایی مسئولین تو جعبه سیاه از عمل قلب باز و غیر استاندارد های دیگر صحبت شده است

  • مجتبی

    چیزی که من متوجه شدم اینه که ارتفاع مجاز 320 متر بالاتر از ارتفاعی بوده که هواپیما میرفته و چون ابر بوده متوجه کوه نشدن

  • بابک

    مسخره ها

  • Hisss

    مقصر کوهها بودن یا ابرها یا شهر یاسوج که رفته پشت دنا

  • رضا ماندگار

    هرروز یک بهانه ؛عدم اعلام وضعیت جوی ؛ از رده خارج بودن این هواپیما ؛ خاموش بودن موتور برق رادار یاسوج ارتفاع پایین هواپیما و.........حالا وضعیت جسمانی این خلبان ماهر وباسابقه دروغ تاکی

  • علی

    اگه خلبان مقصر باشه ، در حقیقت شرکت آسمان مقصره که به چنین خلبانی با شرایطی که مشخص بوده اجازه پرواز به این شکل داده.

  • بدون نام

    مسلما خلبان لحظه ی سقوط نگفته من عمل قلب باز انجام دادم! از مکالمات جعبه ی سیاه چه چیزی متوجه شدید؟؟

  • حبیب

    حالا هواپیما مشکل داشته، طبیعیه
    همه جای دنیا ناوگان هواییشون مشکل پیدا میکنه، مگه قراره یه تیکه فلز اصلا مشکل فنی پیدا نکنه!

  • بدون نام

    مقصر خود هواپیما است

  • سهیل

    مقصر سقوط محمد ثلاثه و اعتراف کرده!

  • بدون نام

    یعنی خجالت نمیکشین؟؟

  • Neymar

    واییییییی هیچ ربطی نداره اصلا قبل از پرواز مرده بودن که اینو بررسی کنن

  • عباس نصیری

    من از فنی پرواز واینا سر در نمیارم وقضاوت نمیکنم..اما برای من جای سواله.که آیا مگه بار اول پرواز این خلبان مرحوم بوده،لابد مرحوم قبلااا شاید بارهااا همین مسیر رو طی کرده،پس سقف پرواز و17000پایا14000پا چی هست؟؟
    مگه اولین باره که این مسیر برای پرواز انتخاب شده؟؟

  • بدون نام

    از بین دنا و خلبان پس خلبان مادر مرده مقصر شد

  • بدون نام

    چقدر زود به جواب رسیدین..
    بی وجدانین.

  • parnazerahimi

    چه قشنگ همه رو انداختن گردن خلبان . خلبان بیچاره مگه کار یه روز و دو روز بوده ؟ خلبان با سابقه بوده.همیشه این مسیر ها رو میرفت و می اومد. خون خلبان و خون همه ی مسافرا پایمال شد .خدا همه ی اونا رو بیامرزد .وبانی این حوادث نابود بشه.انشالله

  • محمد زمانی

    شاید خلبان و برج مراقبت یادشون رفته بود اونجا یه کوه هست،بلاخره انسان جائزالخطاست.

  • م م

    خوب خداروشکر
    مقصرو پیدا کردن
    فقط حیف که دست کسی بهش نمیرسه
    واقعا مسخره ست

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج