مقصر سقوط پرواز تهران - یاسوج
سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.
خبرگزاری تسنیم: سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.
در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸ تاکید کرده است:
خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند 8984 ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای 60 سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.
نامبرده در سال 88 تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از 9ماه منع پروازی داشته و بعد از از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ 24 خرداد 89 با محدودیت های زیر مجلس به پرواز شده است؛
1- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد
2- همراه یک خلبان یا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند
3-در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید
این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیت ها توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ 《کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان می بایست در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد. 》
در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال 1993 میلادی و کارکرد آن 28857 ساعت پروازی و 28497 سیکل پروازی بوده است.
بخش هایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه می آید؛
در بخش آرایش فنی 0170-2009; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.
خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر 15000 پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.
پرواز برای کاهش ارتفاع به 17000 پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع 15000 پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع 14000 پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند.
سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.
کرو در ساعت 9:31:14 هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه 117 نات و گشتاور موتورها روی 67 درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.
خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدیدگردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است.
ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده ، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت.
همچنین در بخش از این گزارش شایعات مربوط به آتش سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.
نظر کاربران
الان چی شد؟!
پاسخ ها
خلبان مجاز به پرواز نبوده و اشتباه خلبان باعث شده!!!!!!ظاهرا اینجوره
هیچی پیچ پیچی..
نتیجه بررسی جعبه سیاه چی شد؟؟
چطور به این نتیجه رسیدید که خلبان مقصر بوده؟؟
جعبه سیاه سانچی چی شد؟؟؟
کی بود می گفت همین خلبان نمی دونم چند روز قبل همین هواپیما رو که مشکل داشته برگشته و در یاسوج نشونده!!
مگه خودتون نمی گفتید ایشون خیلی خبره بوده و ...
وقتی از خلبان چک سفید امضا و تعهد کتبی میگیرن که هر جور اونا گفتن رفتار کنه خوب اون بدبخت مجبوره بره به استقبال مرگ.البته بدون رادار بودن فرودگاه هم بی تاثیر نیست. خلبان باید مانند راننده های اتوبوس از پنجره نگاه کنه کجاست و کجا باید فرود بیاد
هیچی مقصر اون شده که الان نیست و این یعنی نه محاکمه ای در کار هست و نه کسی از مسئولی میتونه شاکی بشه و اگر شکایتی دارن از خلبان باید شاکی بشن.و قضیه منتفی میباشد.کسی هم حرف نزنه!!!!
بازم خلبان مقصر شد؟؟؟ بنده خدا هم نیست که از خودش دفاع کنه. واقعا آدم میمونه چی بگه
پاسخ ها
بهترین مقصر ، مقصر مرده ست
من نمیدونم چرا شما فکر میکنین همه سعی دارن یک چیزی رو مخفی کنن بابا وقتی خلبان به جای ارتفاع ایمن خودش رفته پایین تر مقصره دیگه؛ اگه مشکل از نقص فنی بود خلبان درخواست فرود اضطراری میکرد !!!همون روزای اول هم میگفتن که هواپیما توی مه مستقیم خورده به کوه والا ،حالا شما میخوای باور بکن میخوای باور نکن
کاربر حمید
شما خیلی زود باور هستین ...
خلبان، استاد خلبان و ماهر و باتجربه بوده. خیلی ظلمه که مقصر شناخته بشه. عمل قلب سال 88 چه ربطی به سال 96 داره
علت کاهش ارتفاع چی بوده؟ مگر خلبان باتجربه اون منطقه از شرایط آگاهی نداره ؟
بهتر در مورد مسائلی که آگاهی نداریم. اینطور با قاطعیت نظر ندیم !!
اگه غر زدن برای بدن آدمیزاد ضرر داشت نصف جمعیت ایران الان از سرطانِ غر مرده بودند !!!
حالا گیریم علت کاهش ارتفاع از اشتباه برج مراقبت بوده . بالاخره یک یا چند نفر این وسط مقصر بودند دیگه ...
فرانسویا از تو جعبه سیاه فهمیدن خلبان سال 88 قلبشو عمل کرده نباید پرواز میکرده؟؟؟
باریکلا فرانسویا کف بینی و فال هم بلد شدن بگیرن!
و باز هم خلبان مقصر شد
اگر عمل قلب انجام داده چرا تا الان اجازه پرواز داشته و الان که سقوط کرده گذاشتید به حساب ان مرحوم؟
ضمنا چطور به این زودی به نتیجه رسیدید و مگه جعبه سیاه نگفتید تا 3 ماه طول می کشد رمز گشایی شود؟
چه چیزی را دارید پنهان می کنید و از ان خلبان مرحوم برای توجیه هزینه می کنید؟
پاسخ ها
یعنی اسرائیل هواپیما رو ساقط کرده؟ یا خودشون همچین کردند؟! ماجرا چیه یعنی؟! اصلش من متعجبم که این ملت که همه اش دارند غر می زنند بخاطر بی پولی و گرفتاری چطور باز وقت دارند بشینن این همه داستان درست کنند!
خوب شد گشتین تو سابقه پزشکی بنده خدا یه چیزی پیدا کردید... روح همشون شاد...
دیواری کوتاه تر از اون مرحوم نبوده که گناه و اشتباهشون رو بندازن گردنش. خجالت هم.خوب چیزیه
مثل همیشه خلبان مقصر شناخته شده،جالبه سن خلبان و مشکل پزشکی و کم بودن تعداد کرو که دیگه احتیاجی به جعبه سیاه نداشته،ازاول همینو میگفتید.
خوبه کوه مقصر نبود:))))))
سلام پس تقصیر خلبان بوده هواپیما. مشکل نداشته .
دیواری کوتاهتر از دیوار خلبان بیچاره که حالا دستش از دنیا کوتاه شده و هیچ راهی برای دفاع از خودش نداره پیدا نشد ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! جمع کنید بابا گرفتین ملت رو ها ؟!!
نظارت سازمان کجاست فقط بخشنامه وزدوبند وبه امان خدا....یک مشت بیسواد در راس کار سازمان
پاسخ ها
یه مقصر دیگه رو یادتون رفت بگید!!!!!باباکوه دنارا از قلم انداختید .چطور یادتون رفت .؟!!!!نکند شما هم خدا نکرده مثل خلبان مرحوم کوه را ندیدید!!!!!
بیچاره خلبان وکوه دنا
گذاشتنش گردن خلبان بیچاره . نمیگن هواپیماشون درب داغون بوده
پاسخ ها
بالاخره تقصیر تحریم ها بوده تقصیر اسرائیل بوده تقصیر خودشون بوده؟ من نفهمیدم
مقصر کوه بود .دیگه وقتتون را هدر ندید
هم خلبان تخلف کرده هم شرکت مربوطه و هواپیمایشان سالم بوده
خلاصه فرمودند که ناوگان هوایی ایران خیلی هم کارش درسته و فرسوده و کهنه و منقرض نیست و اینکه کلا تقصیر کوه بوده که حواصش به هواپیما نبوده و کوه مقصر میبوده است و خلبانها هم قرص زیر زبونی به همراه داشته باشند همگی!!!!
پاسخ ها
نخیر یک دانشمندی اون بالا گفته یک چیز بزرگی رو دارند پنهان می کنند .فرسوده بودن ناوگان هوایی که چیز پنهانی نیست
درسته عمل قلب داشته ولی در ان لحظه چه ارتباط معنا داری قلب او با خطاهای متعدد داشته شاید هواپیما یخ زده شاید اینگونه هوا پیما مناسب ش رایط اقلیمی ایران نباشه اصلا قلب او چه نقشی داشته ؟عوام فریبی بس است قلب عمل شده با گفته بخور به کوه؟باز میگفتید مغزش کار نکرده منطقی تر بود
تقصیرو گردن می که دستش از دنیا کوتاهه انداختن واستون راحتتره
....
خلبانی که سالها این مسیر رو رفته با کمک خلبانی که ماه ها این مسیر رو رفته اشتباه کردن هردو در یک زمان. ضمنا سازمان هواپیمایی ایران و مهندسین جوانش توانستن به فناوری خواندن جعبه سیاه از راه دور دست پیدا کنن! (جعبه سیاه ۳ ماه بعد خوانده میشه)
اگر خلبان عمل قلب بازداشته مسئولین اجازه پرواز نمی دادند وازسال ۸۸تاحالا چند بار این خلبان پرواز داشته اگر قراربود سقوط کنه همان سالها این کارمیشد این همه دروغ نگید بنده خدا خودش هم فوت کرده یعنی دوست داشت خانواده اش بی سرپرست بشه
همه سازمانها وارگانها گویا عادت دارند از بار مسولیت وبی کفایتی شانه خالی کنند بنده خدا خلبان گفته نمیشه پرواز کرد ولی این مسول اسمان انقدر پررو تشریف دارند که چک وسفته گرفته است ان بنده خدا چه کند اینجا قانون هم هواشناسی را وهم اسمان را مقصر دانسته تورا خدا سابقه یک خلبان را که با هر پروازی خودش استرس دارد را خراب نکنید دختر من مدیر یک اژانس هواپیمایست دیشب که سوال کردم گفت به شایعه ها توجه نکید اصلا بحث سیاسی نبوده جعبه سیاه گویا حقیقت بوده خلبان گفته اوضاع جوی فوق العاده خراب د و دقیقه مانده تا باند چرا شایعه درست میکنید چرا بی جهت انسانی را متهم میکنید بروید در ان شرکت اسمان را گل بگیرید که با جان انسانهای بیگناه این طوری بازی کرد دیگه چک وسفته چه صیغه ای است مگر میخواستی مغازه بخری فقط یک نفر با مراجعه به سایت با مشاهده بدی اب وهوا کنسل کرده
من شنيدم هواپيماهاي اسمام براي صرفه جويي در بنزين و كوتاه شدن مسير روي حداقل ارتفاع مجاز پرواز ميكنند و در اين حالت اين ريسك ايجاد ميشه كه با خرابي هوا و يخ زدگي ارتفاع از حد مجاز پايين تر بياد و دقيقا همين اتفاق براي همين هواپيما افتاده
پاسخ ها
اتفاقا برعکس شنیده های شما مصرف سوخت در ارتفاعات بالا کمتره و تعیین ارتفاع تابع یک سری قواعد وفرمول های خاصیه. و دست شرکت آسمان نیست که به خلبان بگه تو چه ارتفاعی پرواز کنه.
همه داستانهای عوامانه با عبارت " من شنیدم" آغاز میشه .
این را همه میدونند همیشه یا خلبان مقصره یا مهماندار یا کوه یا پرندگان...وگرنه هواپیماهای ما اخرین مدل روز اروپاه هستند..
بس است دیگر اینقدز خودتان را ضایع نکنید با این حرفها
بی شعوری هم حدی داره...با این مقصر معرفی کردنتون...
من را مقصر اعلام کنید ..راحت بدون هزینه....خودتان را بیشتر ضایع و منفور نکنید..
گنه کرد در بلخ اهنگری...به شوشتر زدن گردن مسگری...
علاوه بر الودگی هوا دیگر در هوایی که شماها دروغگو و کذاب زندگی میکنید هم هوا کشیدن مسموم و حرام است
ضمنا اين را هم بگيد كه اين نوع هواپيما مخصوص مناطق ساحلي و مسطح است و براي پرواز در مناطق كوهستاني ساخته نشده و از موتور ضعيفي براي اوج گرفتن برخورداره
جون آدما مهم نیست که
اینی که مهمه سود شرکت هواپیمایی و اینکه تحریم بشیم هم مهم نیست
چرا دارید پشت سر مرده حرف میزنید
بنده شخصا به ترتيب مقصر را اعلام ميكنم
مقصر اصلي
1- شركت هواپيمايي آسمان و وزير مربوطه
بعلت اين كه اين هواپيما براي مناطق ساحلي و ارتفاع كم ساخته شده در حالي كه داشته در مناطق كوهستاني پرواز ميكرده
2- شركت آسمان و وزير مربوطه
به علت اين كه يه حداكثر ارتفاع مجاز داريم يه حداقل ارتفاع مجاز اين هواپيما بخاطر صرفه جويي در سوخت و كوتاه شدن مسير داشته روي حداقل ارتفاع مجاز پرواز ميكرده كه بنا بر خط مشي شركت اسمان بوده و ريسك كاهش ارتفاع از حد مجاز در شرايط بدي اب و هوا بالاتر رفته
پاسخ ها
اخه چرا اینقدر الکی و بدون علم و دانش نظر میدین شما هااااا
بااین گزارش خودتون خنده تون نمیگیره
خداییش یه بار بادقت گزارشتون بخونید
بدي اب و هوا باعث سقوط هواپيما نميشه . خلبانم سكته نزده كه گفتيد قبلا عمل قلب كرده .
تنها علت سقوط پرواز در ارتفاع كم بوده حالا بريد ببينيد چرا اين خلبان با تجربه روي حداقل ارتفاع پرواز ميكرده ......
ظاهرا 2 تا علت ميتونه داشته باشه يكي نوع هواپيما كه مخصوص پرواز در ارتفاع كم ميباشد
دوم اين كه شركت هواپيماي بهشون گفتن تو اين ارتفاع پرواز كنيد .
پاسخ ها
استاااااد....
ارتفاع پرواز را برج مراقبت معلوم میکنه نه شرکت...
تا یاد دارم هروقت هواپیمایی سقوط کرده گفتن خلبان مقصر بوده
خدایی خیلی رو دارید از اول هم مشخص بود مقصر کسی میشه که وجود خارجی نداشته باشه آقای آخوندی چقدر خرج کردی ؟؟؟؟
خلبان مجاز به ارتفاع 17000 پا بوده حالا چرا به 14000 پا ارتفاع کم کرده ...شاید اونوقت به کوه برخورد نمیکرد ..خدا عالم است.
این حرفارونزنید گناه داره
حد ارتفاع مجاز 17000 و 14000 بوده عمده خلبان ها روي حداكثر ارتفاع پرواز ميكنند وقتي اتفاق يخ زدگي ايجاد ميشه بايد ارتفاع كم كنند كه ميرسن به حداقل ارتفاع يعني 14000 پا وقتي خلباني روي 14000 پا پرواز ميكنه و اتفاق يخ زدگي ايجاد ميشه نميتونه ارتفاع كم كنه و اگر ارتفاع كم كنه ريسك خطر بالا ميره ....
ضمنا ارتفاع پرواز هم شركت هوايي تعيين ميكنه
ببخشید این اطلاعات جعبه سیاه هستش یا سیاه نمایی مسئولین تو جعبه سیاه از عمل قلب باز و غیر استاندارد های دیگر صحبت شده است
چیزی که من متوجه شدم اینه که ارتفاع مجاز 320 متر بالاتر از ارتفاعی بوده که هواپیما میرفته و چون ابر بوده متوجه کوه نشدن
مسخره ها
مقصر کوهها بودن یا ابرها یا شهر یاسوج که رفته پشت دنا
هرروز یک بهانه ؛عدم اعلام وضعیت جوی ؛ از رده خارج بودن این هواپیما ؛ خاموش بودن موتور برق رادار یاسوج ارتفاع پایین هواپیما و.........حالا وضعیت جسمانی این خلبان ماهر وباسابقه دروغ تاکی
اگه خلبان مقصر باشه ، در حقیقت شرکت آسمان مقصره که به چنین خلبانی با شرایطی که مشخص بوده اجازه پرواز به این شکل داده.
مسلما خلبان لحظه ی سقوط نگفته من عمل قلب باز انجام دادم! از مکالمات جعبه ی سیاه چه چیزی متوجه شدید؟؟
حالا هواپیما مشکل داشته، طبیعیه
همه جای دنیا ناوگان هواییشون مشکل پیدا میکنه، مگه قراره یه تیکه فلز اصلا مشکل فنی پیدا نکنه!
مقصر خود هواپیما است
مقصر سقوط محمد ثلاثه و اعتراف کرده!
یعنی خجالت نمیکشین؟؟
واییییییی هیچ ربطی نداره اصلا قبل از پرواز مرده بودن که اینو بررسی کنن
من از فنی پرواز واینا سر در نمیارم وقضاوت نمیکنم..اما برای من جای سواله.که آیا مگه بار اول پرواز این خلبان مرحوم بوده،لابد مرحوم قبلااا شاید بارهااا همین مسیر رو طی کرده،پس سقف پرواز و17000پایا14000پا چی هست؟؟
مگه اولین باره که این مسیر برای پرواز انتخاب شده؟؟
از بین دنا و خلبان پس خلبان مادر مرده مقصر شد
چقدر زود به جواب رسیدین..
بی وجدانین.
چه قشنگ همه رو انداختن گردن خلبان . خلبان بیچاره مگه کار یه روز و دو روز بوده ؟ خلبان با سابقه بوده.همیشه این مسیر ها رو میرفت و می اومد. خون خلبان و خون همه ی مسافرا پایمال شد .خدا همه ی اونا رو بیامرزد .وبانی این حوادث نابود بشه.انشالله
شاید خلبان و برج مراقبت یادشون رفته بود اونجا یه کوه هست،بلاخره انسان جائزالخطاست.
خوب خداروشکر
مقصرو پیدا کردن
فقط حیف که دست کسی بهش نمیرسه
واقعا مسخره ست