اصلاح پایدار قیمت بنزین امکانپذیر است؟
در ۴۰ سال گذشته بارها برای اصلاح قیمت بنزین تلاش شده است. در این تلاشها، جهشهای قیمتی متفاوتی، از ۲۰ تا ۱۵ درصد، بر قیمت بنزین اعمال شده. اما چرا قیمت بنزین هیچگاه بهصورت اصولی اصلاح نشده است؟ شاید به این علت بوده که هیچگاه فرمول قیمت بنزین را اصلاح نکردیم، بلکه فقط قیمت مطلق را تغییر دادهایم. یک اصلاح قیمت واقعی، باید مبتنی بر یک فرمول پایدار باشد.
در ۴۰ سال گذشته بارها برای اصلاح قیمت بنزین تلاش شده است. در این تلاشها، جهشهای قیمتی متفاوتی، از ۲۰ تا ۱۵ درصد، بر قیمت بنزین اعمال شده. اما چرا قیمت بنزین هیچگاه بهصورت اصولی اصلاح نشده است؟ شاید به این علت بوده که هیچگاه فرمول قیمت بنزین را اصلاح نکردیم، بلکه فقط قیمت مطلق را تغییر دادهایم. یک اصلاح قیمت واقعی، باید مبتنی بر یک فرمول پایدار باشد بهنحویکه نیاز به اصلاح مجدد نداشته باشد.
دلیل ناپایداری اصلاح قیمت طی سالهای گذشته، عدم پذیرش شناورسازی قیمت بنزین بوده است. در حالی که قیمت جهانی بنزین و نرخ دلار هر دو شناور است، ابلاغ نرخ ثابت برای بنزین، مانند ابلاغ نرخ ثابت برای ارز مبادلهای، ناپایدار بوده و از اساس نادرست است. تورم - و برخی دیگر عوامل - موجب افزایش نرخ دلار میشود. دستکم بهخاطر رشد نرخ دلار، هر سطحی از قیمت که برای بنزین تعیین شود، یک روزی قیمت یارانهای خواهد شد.
برای تبیین بهتر راه حل، از یک مثال بهره میبریم. فرض کنید قیمت هر لیتر بنزین در بازارهای بینالمللی - و بر مبنای نرخ دلار در بازار آزاد - در حال حاضر ۲ هزار تومان باشد. با توجه به اینکه قیمت فعلی بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان است، این به معنای وجود یک فاصله ۵۰ درصدی بین قیمت داخلی و قیمت جهانی این فرآورده نفتی است. بهعبارت بهتر، یک یارانه ۵۰ درصدی در قیمت بنزین وجود دارد. حال فرض کنیم دولت بخواهد بنزین را چنان قیمت گذاری کند که درصد یارانه اعطایی در طول سالیان آینده تغییر نکند.
شناورسازی قیمت بنزین باید روزانه باشد نه سالانه. نوسان قیمت روزانه و بینالمللی بنزین عموما زیر یک درصد است، اما نوسان سالانه آن ممکن است بیش از ۲۰ درصد باشد. همینطور نوسان روزانه دلار هم عموما زیر یک درصد است؛ درحالیکه نوسان سالانه بیش از ۳۰ درصد را نیز تجربه کرده است. از این حیث، شناورسازی روزانه منجر به نوسانات نیم درصدی و یک درصدی خواهد شد. تغییر تدریجی قیمت به همه فرصت انطباق میدهد. اما شناورسازی سالانه، مستلزم پذیرش جهشهای گاهی ۴۰ یا ۵۰ درصدی خواهد بود که نه از نظر اقتصادی درست است و نه از نظر سیاسی-اجتماعی شدنی است.
بنزین ۷۰۰ تومانی دی ماه ۱۳۸۹ تقریبا بدون یارانه فروخته میشد. منتها اگر امروز بنزین را لیتری ۷۰۰ تومان میفروختیم، ۶۵ درصد یارانه به آن تعلق میگرفت. به همین دلیل، در این سالها ناگزیر به تغییر قیمت شدیم، اما این تغییر قیمتها هیچگاه به اصلاح قیمتی پایدار نینجامیده، چراکه مبتنی بر راهکاری پایدار نبودهاند. اصلاح صحیح قیمت، و پرداخت دقیق یارانه، در گروی شناورسازی روزانه قیمت بنزین است.
حداقل فایده شناورسازی قیمت بنزین، جلوگیری از جهش قیمتی شدید آن در آینده خواهد بود. اما در هر حال، غیرواقعی بودن قیمت بنزین و وجود یارانه مستتر در آن، قطعا مشکلات مربوط به قاچاق سوخت و آلودگی هوا را حل نخواهد کرد. این یادداشت، بخش اول از یکسری سه قسمتی در مورد اصلاح پایدار قیمت بنزین بود. در این قسمت، بر لزوم شناورسازی قیمت بنزین، بهعنوان مقدمه اصلاح پایدار قیمت پرداخته شد. در بخش بعد به دیگر مولفه مهم اصلاح پایدار قیمت بنزین، یعنی یارانه پرداخته خواهد شد و در قسمت سوم، طرح کامل اصلاح قیمت بنزین با همه جزئیات ارائه خواهد شد.
نظر کاربران
کلا مسئولین بی عرضه ما نمیتونن قیمت ۱ چیزی رو ثابت نگه دارن
مااخرش نفهمیدیم شماچراسازاصلاح سوخت میزنین به جهنم که بها تمیدین حرص مال دنیا گرفته امیدوارم که دیگه نبینم وزنده نباشم بنزین مگه ازخارج میاد تابرسه به دست مردم همه چیزمیخوان اصلاح کنن بلا اصلاح
دولت بتناسب موقعیت و سیر افزایش تورم که بطور خواسته و ناخواسته در اختیار خودش است قیمت سوخت را تغییر میدهد و حتی اگر قیمت واقعی انرا اعلام کنند پس از مدتی زمزمه غیرواقعی بودن ان شروع میشود. کشور ما سوار بر اسب تورم همچنان میتازد و برنده مسابقه جهانی تورم است.