حساس شدن ایالات متحده به شبکههای اجتماعی به نتایج مهمی رسیده است
جعلی بودن ۱۰ درصد کاربران فیسبوک
گویا اتفاقات و حرف و حدیثها درباره استفاده روسیه از شبکههای اجتماعی برای نفوذ و تأثیرگذاری بر انتخابات ایالات متحده آمریکا آرام آرام دارد به نتایج جالبی ختم میشود. اتفاقاتی که تا پیش از این البته برای دیگر کشورها چندان حساسیتبرانگیز نبود و عمده این شرکتها و غولهای تکنولوژیک و ارتباطی از آن به عنوان حقوق اولیه بشری برای جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات یاد میکردند اما حالا گویا شعله این آتش دامن آمریکاییها را هم گرفته است.
گویا اتفاقات و حرف و حدیثها درباره استفاده روسیه از شبکههای اجتماعی برای نفوذ و تأثیرگذاری بر انتخابات ایالات متحده آمریکا آرام آرام دارد به نتایج جالبی ختم میشود. اتفاقاتی که تا پیش از این البته برای دیگر کشورها چندان حساسیتبرانگیز نبود و عمده این شرکتها و غولهای تکنولوژیک و ارتباطی از آن به عنوان حقوق اولیه بشری برای جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات یاد میکردند اما حالا گویا شعله این آتش دامن آمریکاییها را هم گرفته است.
یکی از مسائل اصلی که همواره کشورهای مخالف سیاستهای ایالات متحده به آن اعتراض داشتند، استفاده سازماندهی شده مخالفان حاکمیتی از شبکههای اجتماعی و ارتباطی است. سوءاستفادهای که یکی از مهمترین ابزارهای آن استفاده از کاربران جعلی است که به کمک جریانسازی رسانهای علیه این حاکمیتها آمده است. واقعیتی که البته هیلاری کلینتون، وزیر اسبق امور خارجه آمریکا هم آن را تأیید کرده است. او در کتاب خاطرات خود به نام «انتخابهای سخت» صریحاً اعلام کرده است که وزارت خارجه آمریکا در انتخابات 88 از توییتر درخواست کرده است که تعمیرات و بهسازی خود را به تعویق بیندازد چرا که توییتر یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی مخالفان حکومت ایران است.
دولت و شرکتهای آمریکایی البته هیچگاه زیر بار این اتهام نرفتهاند. حالا شرکت فیسبوک در گزارش ویژه جدید خود اعلام کرده است که بیش از ۲۰۰ میلیون حساب کاربری در این شبکه اجتماعی وجود دارند که حسابهای جعلی یا تکراری محسوب میشوند. بر اساس گزارش ایتنا، فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است و نزدیک به دو میلیارد عضو در اختیار دارد.
با احتساب تعداد کل کاربران این شبکه اجتماعی میتوان اعلام داشت که حدود 10 درصد کاربران این شبکه اجتماعی، کاربران تکراری یا جعلی هستند. با این حال تمامی این اعضاء را نمیتوان اعضای واقعی دانست و بر اساس اعلان رسمی مسوولان این شبکه، بیش از 200 میلیون حساب کاربری تکراری و جعلی در فیسبوک هستند که در واقع، وجود خارجی ندارند.
طبق گزارش فیسبوک، اتباع هند در رأس این آمار قرار دارند. جزئیات این آمار تکان دهنده نشان دهنده آن است که بیشتر این آمار حسابهای کاربری جعلی، متعلق به کشور هندوستان است و کاربران این کشور علاقه خاصی به ساختن چند حساب کاربری یا ساختن حساب کاربری به نام افراد مشهور دارند. همچنین پس از هندوستان نیز کشورهای ویتنام، اندونزی و چند کشور کوچک دیگر در جنوب شرقی آسیا قرار دارند که نشان دهنده محیط فرهنگی عجیب حاکم بر این منطقه است.هر چند طبق گزارشها اعلام شده است که فیسبوک قصد ندارد این حسابهای کاربری را مسدود کند ولی بعداز آن اعلام شده است که وجود این حسابها در این شبکه اجتماعی میتواند به عدم اعتمادپذیری آمارهای ارائه شده توسط آنها منتهی شود. شایان ذکر است که پس از تأثیر زیاد روسیه بر انتخابات آمریکا از طریق شبکههای اجتماعی، حساسیت در این زمینه به اوج خود رسیده است و بعید نیست که بهزودی شاهد قوانین عضویت سختگیرانهتری برای این شبکههای اجتماعی باشیم.
در طی چند ماه گذشته کمیتهای متشکل از تعدادی از نمایندگان کنگره و سنای آمریکا، تحقیقات جدیدی را درباره استفاده روسیه از شبکههای اجتماعی برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا آغاز کردهاند. مسوولان آمریکایی ادعا کردهاند که دولت روسیه از این ابزارها سوءاستفاده و در امور داخلی وسیاسی آمریکا دخالت کرده است. مسوولان آمریکایی همچنین برای اطلاعات بیشتر مسوولان سه شرکت بزرگ ارتباطی فیسبوک، توییتر و گوگل را احضار کرده و از آنها برخی اطلاعات مربوط به کاربرانشان را درخواست کردهاند. درخواستی که تا این مرحله با پاسخ مثبت شرکت توییتر مواجه شده است.
همکاری بعضی از این غولهای تکنولوژی با حاکمیت ایالات متحده تا جایی پیش رفت که توییتر تصمیم گرفته است به ۶۷۷ هزار و ۷۷۵ کاربری که ۵۰ هزار حساب کاربری وابسته به دولت روسیه را فالو کرده یا پستهای منتشر شده آنها را لایک کردهاند، اطلاع بدهد تا بدانند که تحت تأثیر و حمایت دولت روسیه هستند و با چشم باز و آگاهی بیشتری پستهای منتشر شده در فضای مجازی این شبکه اجتماعی را دنبال کنند.
به گزارش ایسنا توییتر از سال ۲۰۱۶ تاکنون همچنان بهدنبال مقابله با جریانسازی در شبکههای اجتماعی و جلوگیری از انتشار و ارسال اخبار کذب و دروغین است و در این راستا تلاشهای بسیاری نیز کرده است. توییتر وب سایت خبرگزاریهای راشا تودی و اسپوتنیک را از تبلیغات بر پلتفرم این شبکه اجتماعی منع کرد چراکه بر این باور بود که این وب سایتها نیز به دولت روسیه و مداخلات مسکو در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وابستهاند.
ارسال نظر