روسیه چه هواپیمایی را میخواهد به ما بفروشد؟
سوپرجت ۱۰۰ سوخو، هواپیمایی مسافربری با ظرفیت متغیر، از ۸ مسافر VIP تا ۱۰۸ سرنشین تجاری است که از موتور فرانسوی و طراحی داخلی آمریکایی بهره میبرد. نخستین پرواز این هواپیما بهار ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) انجام شد.
هواپیمای مسافربری «سوخو سوپرجت ۱۰۰» (Сухой Суперджет ۱۰۰) یکی از تازهترین محصولات شرکت هوافضای سوخو متعلق به روسیه است که طراحی آن از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) آغاز شد و پس از صرف ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه به ثمر رسید.
این هواپیما برای رقابت با هواپیماهایی مانند آنتونوف-۱۴۸، ای-جت «Embraer» و بمباردیر-سری C طراحی شده و هر فروند از آن ۳۵ میلیون دلار قیمتگذاری شده است. مهندسان سوخو میگویند هزینههای جاری استفاده از این هواپیما بین ۶ تا ۸ درصد کمتر از دیگر هواپیماهای مشابه است. از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) تاکنون، ۳۷۸ سفارش برای ساخت این هواپیما ثبت شده که از آن میان، ۱۲۱ فروند طی ۷ سال اخیر به مشتریان تحویل داده شده است.
موتور این هواپیما که SaM-۱۴۶ نام دارد، محصول شرکت «PowerJet» است و با همکاری مشترک فرانسه و روسیه طراحی و ساخته شده است. این موتور نخستینبار در زمستان ۲۰۰۸ (۱۳۸۶) با موفقیت آزمایش شد. نخستین پروازهای آزمایشی این هواپیما سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) انجام شد و بهار ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، آزمونهای پروازی آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) را با موفقیت به پایان رساند.
ویژگیهای فنی
در جدول زیر میتوانید برخی از ویژگیهای فنی این هواپیما را ملاحظه کنید.
حوادث
این هواپیما طی ۷ سالی که به خدمت ناوگانهای هوایی در نقاط مختلف جهان در آمده، ۲ حادثه را تجربه کرده است.
حادثه نخست، ۹ می ۲۰۱۲ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱) اتفاق افتاد و هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ با ۳۷ مسافر و ۸ خدمه، حدود ۲۰ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا (اندونزی) به کوه برخورد کرد و منفجر شد. این حادثه هیچ بازماندهای نداشت و بررسیها نشان داد که سیستم پیشگیری از برخورد بهموقع هشدار داده است، اما خلبان در آن زمان مشغول بحث با یکی از مسافران بود و به این هشدار توجهی نکرد.
حادثه دوم، ۲۱ جولای ۲۰۱۳ (۳۰ تیر ۱۳۹۲) اتفاق افتاد، زمانی که یک فروند هواپیمای سوپرجت۱۰۰ هنگام فرود در فرودگاه بینالمللی «Keflavík» ایسلند به باند برخورد کرد و روی آن لیز خورد. این حادثه هنگام ارزیابی سیستم فرود خودکار هواپیما در شرایط پرواز با یک موتور در جهت مخالف باد اتفاق افتاد. بررسیها نشان داد که خلبان هنگام فرود دچار اشتباه شده و قدرت موتور دیگر را تغییر داده است.
نظر کاربران
اینا که همین دو روز پیش مال خودشون سقوط کرد
مرگ بر شوروی
پاسخ ها
داداش اشتباه میزنی .بخدا شوروی چند سال که مرده .
حاجی چند سال عقبی
بچه روسیه و شوروی یکیه ،همون سیاست رو دنبال میکنه یعنی رسیدن به آبهای گرم خلیج فارس
هواپیمایی که خریدار ندارد.
هر کشوری به روسیه اعتماد کند باخته است چون روسیه قابل اعتماد نیست
پاسخ ها
حالا نه اینکه امریکا وانگلیس و....فابل اعتمادنند به دستنشودهاشونم رهم نمی کنند
خواهشن برید هواپیما ی Rt7 ایتالیا را بخرید شرف داره به هواپیمای روسی . هم صدای کمتر از جت دارد هم امنیت بالتر .
ضمنا مردم از سرو صدای هواپیما های فرودگاه مهراباد کمتر بشه . ظله شدیم بخدا . کسی هم بداد مردم منطقه نمی رسه .
پاسخ ها
سلام همسایه فرودگاه مهرآباد .
مرگ بر روسیه.
ما هواپیمای روسی نمیخواهیم وسوار نمیشویم
از میان پنج مدل هواپیما میتونی یکی رو انتخاب کنی ولی , از یک فروند......چند انتخاب داری. ؟ لااقل مشارکتی تولید کنید نه اماده خوری .
توپولوف خوبه خخخخخ
چی شد یکدفعه مرگ بر روسیه تبدیل شد به قربونت برم روسیه ماجرا کمی بوداره
لعنت به روسیه
تعداد کشته هامون کمه رفتن اینارم خریدن .چیزی که مهم نیست جون مردمه