۶۷۵۷۰
۳۳ نظر
۵۰۱۰
۳۳ نظر
۵۰۱۰
پ

ناگفته‌ هایی تکان‌ دهنده از تصادف جاده قم!

«در سال ۲۰۱۳ خنده‌دار است که سیستم تعلیق و ترمز خودرو را به دست یک انسان بسپاریم و تاییدیه او را آن هم از راه دور و صرفا با یک نگاه بگیریم.»

خبرگزاری ایسنا: «در سال ۲۰۱۳ خنده‌دار است که سیستم تعلیق و ترمز خودرو را به دست یک انسان بسپاریم و تاییدیه او را آن هم از راه دور و صرفا با یک نگاه بگیریم.»

وحید نوروزی دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست و بنیانگذار اولین تشکل زیست‌محیطی دانشجویی کشور در وبلاگ خود به نام آوای سبز نوشت: «وقتی از طریق پیامک متوجه شدم بیش از ۴۰ نفر از هموطنانمان در آزادراه تهران قم بر اثر نقص فنی اتوبوس مسافربری جان خود را از دست داده‌اند، دقایقی مات و مبهوت در جای خود میخکوب شدم. هنوز که هنوز است شاید از شوک خارج نشده‌ام و مهم‌ترین نشانه‌اش هم این است که تا امروز نتوانستم کلمه‌ای راجع به این فاجعه بزرگ چیزی بگویم و بنویسم.

یادم می‌آید حدود سه سال قبل و در اواخر مسئولیتم در ستاد معاینه فنی خودروی تهران، مراسم افتتاحیه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در پارک‌سوار آزادی بود. با موافقت دکتر قالیباف و زحمات آقای مهندس تشکری چند مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو سنگین توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده بود و آن روز افتتاحیه یکی از آنها بود. مراکزی که هیچ‌گاه دوستان دولتی اجازه ندادند رونق بگیرد چون توسط شهرداری ساخته شده بود که نامش محمدباقر قالیباف بود. آن موقع تدبیر شهردار محترم تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک ایشان این ایده بود که هر اتوبوس قبل از حرکت، معاینه فنی شود و برای همین یکی از این مراکز را به دستور دکتر قالیباف در پایانه آزادی راه‌اندازی کردیم اما دریغ که دوستان آن موقع دولتی بگذارند عملیاتی شود.

آن روز، آقای دکتر قالیباف، آقای مهندس چمران و خیلی‌های دیگر هم بودند. آنجا در صحبت‌هایم خطاب به شهردار تهران گفتم در حادثه سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران خودتان را با موتورسیکلت رساندید و کمک کردید اما آیا می‌دانید در همین یک ساعتی که اینجا دور هم نشسته‌ایم سه نفر از هموطنانمان بر اثر تصادف کشته شدند. بله، ساعتی سه نفر به همین راحتی در تصادفات کشور می‌میرند.

آن روز در صحبت‌هایم خطاب به جناب دکتر قالیباف گفتم شما خودتان خلبان هستید و خوب می‌دانم اگر هواپیما کوچک‌ترین نقصی داشته باشد اجازه پرواز نمی‌دهید. از ایشان پرسیدم به نظر شما که یک خلبان هستید آیا جان مسافران بی نوایی که وسعشان نمی‌رسد با هواپیما پرواز کنند با جان کسانی که در هواپیما نشسته‌اند فرقی می‌کند؟ آیا خون آنها رنگین‌تر است؟ خوب یادم هست که دکتر قالیباف به هنگام بازدید مرکز معاینه فنی، چقدر تاکید بر بازدید مکانیزه هر اتوبوس قبل از حرکت داشتند و آن را برای سلامتی شهروندان مهم می‌دانستند ولی حیف ...

این مقدمه را به این دلیل بیان کردم که بیش از پنج سال است می‌گویم هر اتوبوسی که از پایانه می‌خواهد خارج شود و مسافر را جابه‌جا کند باید الزاما همانند هواپیما مورد بازرسی دقیق فنی قرار گیرد. ده‌ها بار گفتم آن فردی که نام مدیر فنی را روی خود گذاشته و از اتاقش تاییدیه فنی اتوبوس را امضا می‌کند، چاره کار نیست. در سال ۲۰۱۳ خنده‌دار است که سیستم تعلیق و ترمز خودرو را به دست یک انسان بسپاریم و تاییدیه او را آن هم از راه دور و صرفا با یک نگاه بگیریم.

آنهایی که نسبت به واژه معاینه فنی حساسیت دارند و با شنیدن این واژه کهیر می‌زنند، کجا رفته‌اند؟ آن آقایی که با سوء استفاده از لباس و عنوان خود چشمانش را بر پنج ساله شدن معاینه فنی بست و در حقیقت خودش عامل تصویب شد، شب‌ها خوابش می‌برد؟! آن آقایی که راه سوء استفاده و نان حرام خوردن را در مراکز معاینه فنی برخی شهرستان‌ها هموار کرد کجاست؟ آن آقایی که ۱۰ سال پیش در وزارت کشور با من درگیر شد تا سواد خواندن و نوشتن را برای متقاضیان احداث مراکز معاینه فنی سنگین به تصویب برساند کجاست؟ مگر ما چه می‌گفتیم؟ تنها اصرار من این بود که مهندسی که ۱۶ سال درس خوانده بتواند مجوز بگیرد که با علم خود نگذارد این راه به ناکجاآباد ختم شود.

آنهایی که با بی‌تدبیری و سوء استفاده از اختیارات خویش و نیز از بی‌اطلاعی تصویب‌کنندگان توانستند پای افسران بازنشسته پلیس راهنمایی و رانندگی را که به عنوان کارشناس احراز اصالت در مراکز معاینه فنی خودرو مستقر بودند کوتاه کنند، حرفی برای گفتن ندارند؟

آقایی که همه چیز در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین برون‌شهری را می‌خواست با کدخدامنشی حل کند، کجاست؟ چقدر ما را تحت فشار گذاشتید که چرا سه مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین شهرداری تهران بعضی وقت‌ها اتوبوس‌های برون‌شهری را هم معاینه می‌کند؟ سه مرکز ما را به حالت نیمه‌تعطیل در آوردید. خودتان چه کردید؟ چه جوابی دارید؟

وقتی حکایت پسربچه‌ای را خواندم که سالیان قبل پدرش را از دست داده بود و در این فاجعه مادرش او را به بیرون از اتوبوس پرتاب کرد و خودش در شعله‌های آتش سوخت، جگرم کباب شد. او چه گناهی کرده بود؟ کدامتان می‌دانید که شاید او در آینده یک پروفسور حسابی برای ایران‌زمین نمی‌شد؟ آیا می‌ارزید که با لج و لجبازی نگذاشتید معاینه فنی مکانیزه هر اتوبوس قبل از حرکت در پایانه‌های مسافربری و یا حتی شهر مبداء عملیاتی شود؟

آن آقایانی که می‌گفتند معاینه فنی برای عده‌ای نان‌دانی شده است، کجا هستند؟ خب حالا که زحمت کشیدید و معاینه فنی را نابود کردید و موفق شدید با قدرت تمام جلوی نان‌دانی شدن معاینه فنی را بگیرید، خوشحال هستید؟ آن وقت می‌روید و از صحنه تصادف در آزادراه تهران قم بازدید می‌کنید و با افتخار، نقص فنی و ترکیدگی لاستیک را عامل فاجعه اعلام می‌کنید؟ این‌همه گفتیم آقایان نگویید عامل انسانی اولین عامل تصادفات جاده‌ای و مرگ شهروندان است. طبق کدام پژوهش و تحقیقات این‌گونه سخن می‌گویید؟ عامل جاده و عامل راه را آنقدر بی‌اهمیت جلوه می‌دهید که گویی همه چیز طبق استانداردهای روز دنیاست.

قلبم مالامال از درد است و خداوند را شاهد می‌گیرم که بغض مرا رها نمی‌کند. راه حل‌ها آنقدر ساده هستند که گاهی متعجب می‌شویم که چرا نمی‌گذارند! عجب دنیای سخیفی شده است. بگذارید دیگر در مورد پشت پرده‌های معاینه فنی مکانیزه خودرو و بیراهه رفتن آن و نقش برخی از آقایان در سطح ملی سخن نگویم که این قصه سر دراز دارد! بگذارید به همین چند خط بسنده کنم و از خداوند بزرگ بخواهیم که هر کسی در هر موقعیتی اگر به خداوند و خلق خدا خدمت می‌کند پایدار و پیروز باشد و آنهایی را هم که راهی به جز این می‌روند ان‌شاءالله تلنگری بخورند و به راه راست هدایت شوند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بحیرا

      واقعا تاسف دارد.
      آب در ایران از سرچشمه گل آلود است!
      الهم اجل لولیک الفرج.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجل

      • بحیرا

        ممنون.
        الهم عجل لولیک الفرج.
        یعنی منفی ها برا غلط املایی بوده!

      • کاربر

        ایول بحیراخانوم.باحال گفتی.

      • سربازگمنام امام زمان(عج)

        ((هوالباقی))

        آخه ماجرابرکیگرددبه چندماه قبل ازحادثه غم انگیزقم،که بنده طی گزاراشات متعددبه وزارت اطلاعات،گزارشات مبنی برتخلفات شدیدروسای راهنمایی ورانندگی درسراسرکشور ووجودتلفات شدیددرداخل شهرهاوجاده هارابه آقایان اعلام نمودم.
        ولی متاسفانه به دلیل نفودبرخی سرداران وسرهنگ های گله کنده درراهنمایی ورانندگی هیچ ترتیب اثری به این گزارشات داده نشد.
        خواهشمنداست که این مطلب بنده رادرصورتی که خبرگذاری شمایک خبرگذاری آزادومستقل هست منتشربفرمایید.
        تاانشاالله با همت ماسربازان گمنام امام زمان عج افرادنالایق وناشایست درراهنمای رانندگی وشورای ترافیک شهرهای ایران ازکارخویش برکنارگردند.
        برای دعای فرج آقاامام زمان (عج) یک صلوات بفرستین

    • مه لقا

      اقای وحید نوروزی از دستان شما می بوسیم و از شما بی نهایت قدردان هستیم که حداقل گوشه ای از ناگفته ها را نوشتید و عده ای را آگاه کردید و به شهامت بیان گفتار شما احسنت می گوییم امید که وجدان مسئولان خفته بیدار شود و در نهادها وارگانهای دولتی ضوابط جایگزین روابط شود و حق هیچ مسلمانی ضایع نشود و هزاران نشود دیگر .........

      پاسخ ها

      • فریما

        امین یا رب العالمین

      • بدون نام

        اقای نوروزی حرف شما درست.ولی شما مافیای معاینه فنی را ایجاد کردید.این متن شما برای ابراز هم دردی نیست.بلکه برای درامد زایی مراکز معاینه فنی است.
        دانشجویی دکترایتان هم مبارک .

      • بدون نام

        معاینه فنی هم بی فایده است.چون فقط صحنه سازی فنی میکنن و تاییدیه میگیرن.
        باید خودرو استاندارد باشه

    • بدون نام

      به خدا فایده نداره بی قانونی داره بی داد میکنه کی باید به داد ما برسه خدایا کمکمون بده .

      پاسخ ها

      • مینا

        حسن کلید ساز کمک می کنه

      • بحیرا

        مینا جان این ضرب المثل رو شنیدی ؟
        شتر در خواب بیند پنبه دانه

    • منتظری

      دوست عزیز با خواندن این مطلب بسیار تاسف خوردم جای امیر کبیر خالی تا به بیند چگونه بجه ها و زن ومرد ایران به علت غفلت مسئولین این چنین معصومانه جان می دهند او که برای طفلی معصوم به شدت گریست مطمنا از تلخی این حادثه جان می داد نمی دانم اگر اعتقاد به روز جزا نداشتیم سرنوشت این مملکت چه می شد ای کاش به جای این همه ناصرالدین شاه در مملکت فقط خدا یک امیر کبیر دیگر را به این ملت هدیه می داد به خدا از چاپلوسی های حضرات خسته شدیم زندگی ما همه دروغ شده خدایا تو خود مزد این افرادی که برای اشرفترین مخلوقاتت هیچ ارزشی قائل نیستند بده اللهم عجل لولیک الفرج

    • مرتضی

      جواب تک تک کشته هارو باید بدن این مسؤلین تو اون دنیا....خدا به دادتون برسه واسه اون بچه ای که فقظ یه مادر داشتو هیچکسو به جزمادرش نداشت که اون هم تو تصادف مرده بود....خدا لعنتتون کنه

    • سالیوان

      """قلبم مالامال از درد است و خداوند را شاهد می‌گیرم که بغض مرا رها نمی‌کند. راه حل‌ها آنقدر ساده هستند که گاهی متعجب می‌شویم که چرا نمی‌گذارند!"""

      حالا کجاشو دیدی من از موقعی که چشم باز کردم توی کشورم جز خرابی و ویرانی چیزی ندیدم . درد مشترک همه ی ماهاست.

    • بدون نام

      يكي از اون كي ها خودتي. كمك كنيم به هم به جاي امداد غيبي.....

    • بدون نام

      اقایان مسئولین به این نظرات کارشناسی عمل کنند .

    • فری

      منافع شخصی و حزبی و سیاسی همه چیز رو وارونه میکنه. و جایی برا کار کردن درست نمی گذاره.

      پاسخ ها

      • طُرفه

        بله و خیلی ها فکر میکنند یک قانون را حذف کردن یا یک قانون را استوار کردن پیامدش به اونا برنمیگرده ! اتفاقا مسئولین خیلی وظیفه خطیری دارن! یک بله یا خیرشان سنگینیه دنیایی را به دوششان میگذاره!!! خدا را شکر که کاره ای نشدم!

    • بدون نام

      درود بر شما دكتر وحيد نوروزي كه اينطور دلسوزانه و با شهامت به شرح وقايع تلخ كشتار هموطنانمان در پي بي تدبيري بعضي از مسئولين پرداختي خدمتتان عرض شود خانه از پاي بست ويران است شما آمار كشته هاي جاده اي ايران را با ديگر كشور ها مقايسه كنيد بيشتر مات و مبهوت ميشويد و همه اينها به خاطر تدبير غلط مسئولين است شما ببينيد در كل دنيا همه خودرو سازها يك مركزي دارند به نام مركز آزمون جاده اي خودرو كه تمام خودرو هاي توليدي را تست جاده اي (ترمز . سطح لغزنده . پيمايش. سطح شيب دار . كرش و....) ميكنند بعد ميفروشن ولي تو ايران با اين همه شركت خودرو ساز يك مر كزي به نام مركز ملي آزمون جاده اي خودرو تو اتوبان قم رو بروي فرودگاه امام قرار بود راه اندازي بشه كه متاسفانه فرماندار محترم شهر ري آقاي باقر نژاد به دلايل واهي مانع از راه اندازي اين مركز شده مر كزي كه با حدود 900 هكتار زمين و سطح اشتغال حدود 1000 نفر براي مردم محترم شهر ري و كشور مون افتخار مي آفريد.

    • مهنا

      از بالا خدا کمکمون بکنه از پایین هم آقای روحانی تا دستامون رو جلوی نامحرمان غربی دراز نکنیم .............خدا یا به امید تو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انقدر با غرب چپ افتادن تحریم شدیم جنسا رفت بالا لاستیکای آشغال وارد شد از چین به خاطر فکرای مریضی مثل تو

      • مهنا

        مریض خودتی باادب باش .... بعدشم من گفتم خدایا به امید تو... به خدا ایمان نداری تو اصلا هر کس که منفی داده جاهله با روحانی چی کار دارین شما این دولت دولت سایه است حرفمو بگیر کاربر جان

      • بدون نام

        کاربر جان گل گفتی

    • علی

      خیلی خوبه سخن بگید از ناگفته ها سخن بگید تا راه و روش آدم های بی لیاقت کامل روشن بشه و مردم از ناآگاهی در بیان و بتونن در مقابل افکار و رفتار کوته بعضی از آقایون حرفی برای گفتن داشته باشن... جای جای این خاک شده بی عدالتی و زور از وسایل نقلیه گرفته تا مراکز آموزشی و بیمارستان ها و ..........

    • طاهر

      با سلام بنده راننده کامیون هستم مشکل اصلی ما گرانی اجناس و بی کیفیت است مخصوصاٌ لاستیکها و لاستیکهای ایرانی هم که لاستیک نیست زیر ماشین سنگ است چینی هم این نتیجه اش امیدوارم مورد توجه قرار گیرد

    • محمد

      سلام . همانطور که قاضی از نظر رفاه تامین است برای حفظ جان دونفر باید دولت برای رفاه رانندگان که جان 40 نفر را در دست دارند رفاه وآرامش را برای این قشر زحمتکش را فراهم کند تا کمتر ملت داغدار شوند .

    • محمد عبدالله پور

      شمارابخدا بدادمان برسید. دروغ بسه

    • نرگس

      با درود فراوان به شما اقای وحید نوروزی انسان باوجدان که لااقل الان برای من وامثال من که هنوز بغض این حادثه را نتوانسته ایم فرو دهیم موضوع مشخص تر شد اما دردا که با این چیزهایی که گفتید غممان بیشتر شد .خدایا بدادمان برس

    • محمد ململو

      صحبتها و درددل ها زياده كسي نيست پي اين داستانها را دنبالگيري كنه ولي نبايد فراموش كنيم كه همه پيش خدا مسىوول هستيم در هر لباس و هرپست و مكان

    • سربازآقا

      ((هوالباقی))
      آخه ماجرابرکیگرددبه چندماه قبل ازحادثه غم انگیزقم،که بنده طی گزاراشات متعددبه وزارت اطلاعات،گزارشات مبنی برتخلفات شدیدروسای راهنمایی ورانندگی درسراسرکشور ووجودتلفات شدیددرداخل شهرهاوجاده هارابه آقایان اعلام نمودم.
      ولی متاسفانه به دلیل نفودبرخی سرداران وسرهنگ های گله کنده درراهنمایی ورانندگی هیچ ترتیب اثری به این گزارشات داده نشد.
      خواهشمنداست که این مطلب بنده رادرصورتی که خبرگذاری شمایک خبرگذاری آزادومستقل هست منتشربفرمایید.
      تاانشاالله با همت ماسربازان گمنام امام زمان عج افرادنالایق وناشایست درراهنمای رانندگی وشورای ترافیک شهرهای ایران ازکارخویش برکنارگردند.
      برای دعای فرج آقاامام زمان (عج) یک صلوات بفرستین.

    • بدون نام

      سلام
      تو ایران جون و سلامتی آدما ارزش نداره، این یه دیدگاه عمومیه، از اول تا حالا.

    • فرشته

      وقتی خوندم،گریه ام گرفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج