ورود نخستین قطار باری روسیه به ایران
با تکمیل عملیات ریل گذاری خط آهن آستارا-آستارا، نخستین قطار باری روسیه در نوزدهمین روز بهمن ۱۳۹۶ به بارانداز آستارا در استان گیلان وارد شد.
فرماندار آستارا روز پنجشنبه در حاشیه ورود قطار باری روسی به بارانداز راه آهن این شهرستان گفت: این قطار حامل ۶ واگن تخته نراد و ام دی اف با ظرفیت حمل ۵۵ تن بار در هر واگن از مسیر ریلی جمهوری آذربایجان وارد ایران شده است.
یونس رنجکش افزود: بار قطار در بارانداز تخلیه و با کامیون ها به مقاصد خود در ایران منتقل خواهد شد و راه آهن آستارا-آستارا برای کشورهای منطقه اهمیت تجاری زیادی دارد و موجب رونق اقتصاد منطقه خواهد شد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: توسعه و تجهیز بارانداز راه آهن آستارا پیگیری می شود و تاجران ایرانی باید از موقعیت و ظرفیت این خط ریلی، برای سرمایه گذاری و رونق کسب و کار استفاده کنند.
ولی داداشی افزود: با اتصال راه آهن آستارا به راه آهن رشت-قزوین، در اقتصاد منطقه توسعه همه جانبه روی خواهد داد و در مرحله نخست، سالانه یک میلیون تن کالا به صورت ریلی و زمینی حمل و نقل خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا شد و در آینده با اتصال به خط آهن رشت-قزوین، کریدور ریلی شمال-جنوب ایران فعال خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵ کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.
نظر کاربران
چی سوقات اورده
خوب،خدا روشکر،به سلامتی،یعنی ازین به بعد،به جای جنسهای بنجل چینی! میتونیم از جنسهای باکیفیت روسی هم استفاده کنیم،به به شد!!!!!
در واقع رخداد بسیار بزرگ اقتصادی وسیاسی است.وبه همه مسئولان ودست اندر کاران این طرح باید خسته نباشید گفت.بنده شاهد بودم که خیلی سریع این پروژه پیشرفت کرده وبه بهره برداری رسید فقط در عجبم که چرا پروژه های دیگر در این کشور مثل این یکی سریع نیست.