۶۷۲۱۶۱
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

سقفی برای همه اصولگرایان زیر چتر «جمنا»

چندی‌پیش بود که سیدمحمد حسینی از اعضای «جمنا» به ایلنا گفته بود که این تشکل اصولگرایی به بحث انتخابات مجلس سال ٩٨ وارد خواهد شد؛ اما «محسن کوهکن» عضو دیگر «جمنا» و عضو فراکسیون ولایی مجلس در پاسخ به این سؤال، اول می‌گوید چنین چیزی نشنیده‌ام و بعد از آن توضیحاتی کلی ارائه می‌کند. او همچنین گلایه‌های تیم قالیباف پس از انتخابات ریاست‌جمهوری را عادی می‌داند.

روزنامه شرق: چندی‌پیش بود که سیدمحمد حسینی از اعضای «جمنا» به ایلنا گفته بود که این تشکل اصولگرایی به بحث انتخابات مجلس سال ٩٨ وارد خواهد شد؛ اما «محسن کوهکن» عضو دیگر «جمنا» و عضو فراکسیون ولایی مجلس در پاسخ به این سؤال، اول می‌گوید چنین چیزی نشنیده‌ام و بعد از آن توضیحاتی کلی ارائه می‌کند. او همچنین گلایه‌های تیم قالیباف پس از انتخابات ریاست‌جمهوری را عادی می‌داند.
نماینده «لنجان» در مجلس شورای اسلامی پیش از این در مصاحبه با خبرآنلاین از جمنا انتقاد کرده بود و مأموریت آن را پس از انتخابات ریاست‌جمهوری تمام‌شده تلقی کرده بود. اما او الان معتقد است که همه اصولگرایان دوباره زیر یک سقف جمع خواهند شد؛ البته به قول خودش بحثش روی اسم نیست. «جمنا» یا همان جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی، سال گذشته و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور برخی از تشکل‎ها و افراد شناخته‌شده اصولگرا تشکیل شد؛ اما در این بین برخی طیف‌ها مانند حزب مؤتلفه که به ‌راست سنتی مشهور هستند، با جمنا نتوانستند به جمع‌بندی برسند و از ابتدا زیر سقف آنها نرفتند.
‌شنیده شده که «جمنا» قرار است برای حضور در انتخابات مجلس ٩٨ فعال شود؛ تأیید می‌کنید؟
من نشنیده‌ام؛ اما هر مجموعه سیاسی یقینا نقطه ظهور و بروزش انتخابات است؛ حالا مجلس باشد یا ریاست‌جمهوری. اگر روزی حزبی یا جناحی برنامه‌ای برای انتخابات نداشته باشد، باید به عنوان نکته منفی آنها در نظر گرفت. اما اگر یک حزب یا جناحی بخواهد کار اساسی کند، باید طبق یک تقویم زمان‌بندی‌شده انجام دهد. معمولا کارها تا يك زمانی درون‌تشکیلاتی است و علنی نیست. اگر از الان به سمت داغ‌شدن فضای رسانه‌ای برای انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری پیش برویم، تجربه ثابت کرده که برای مردم هیچ منفعتی ندارد. اما اینکه جناح‌ها از الان بنشینند، عملکرد‌شان را ارزیابی و نقاط ضعف و قوتشان را بررسی کنند و با یک کار درون‌تشکیلاتی، برای انتخابات به برنامه‌ای جامع برسند، کار خوبی است. هر جریان سیاسی باید این کار را انجام دهد و اگر انجام ندهد، نقطه ضعف آن جریان است.
‌اما «جمنا» پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از شکست در آن، از حیز‌ انتفاع افتاده است.
ما روی اسم بحث نداریم. تجربه گذشته نشان می‌دهد که انتخابات تحت عناوین مختلف ٥+٦، ٧+٨، هماهنگی و... بوده و انتخابات را سعی کردند مدیریت کنند؛ حالا یا برنده شده‌اند یا خیر. اینکه هر اقدامی که باید انجام دهند، از طریق خرد جمعی باشد، امری پسندیده است که هم در اصلاح‌طلبان و هم در اصولگرایان به این نتیجه رسیده‌اند. حالا این خرد جمعی هر چقدر میزان جامعیتش از لحاظ حضور افراد حقیقی و حقوقی بیشتر باشد، هم حرف‌شنوی و پذیرش آن بالا می‌رود و هم می‌توانند معقول‌تر عمل کنند.
‌اما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، گلایه‌هایی از طرف تیم آقای قالیباف مطرح شد. احساس می‌شود این موضوع به اجماع اصولگرایان ضربه می‌زند.
بالاخره گلایه همین است دیگر؛ در جریان مقابل هم شما می‌بینید که گلایه کنند. به هر میزان در خرد جمعی بخشی از بدنه و اشخاص وا بمانند و دعوت نشوند، طبیعی است که گلایه مطرح شود.
‌بحث دعوت نیست؛ تیم آقای قالیباف گلایه‌هایی داشت که مثلا اگر به نفع آقای رئیسی کنار نمی‌رفت، اقبال بیشتر بود و از این دست مسائل.
سر انتخابات از این تحلیل‌ها و بحث‌ها مطرح می‌شود و مشکلی نیست.
‌این مسائل باعث انشقاق نمی‌شود تا اصولگرایان نتوانند زیر یک سقف جمع شوند؟
خیر؛ آدم پخته سیاسی وقتی حرفی می‌زند، پسِ حرفش یک برنامه‌ریزی دارد. آن برنامه‌ریزی این است که حرفی را که مطرح کرده، ریشه‌یابی کند، ادله آن را به دست آورد، نقاط ضعف را جبران و نقاط قوت را تقویت کند تا با مشکلات این‌چنینی روبه‌رو نشود.
‌با توجه به این گلایه‌ها ممکن است طیف قالیباف در جمع اصولگرایان حاضر نشوند؟
اگر کسی مبانی اصولگرایی را قبول داشته باشد، آخرش زیر یک سقف جمع می‌شوند؛ آنها هم که مبانی اصلاحات را قبول دارند، همین‌طور.
‌بالاخره مواردی بوده که با یکدیگر تشتت آرا داشتند و نیامدند.
تشتت آرا که همیشه هست؛ اما تجربه به ما می‌گوید شرایط و زمان خاص گاهی باعث می‌شود میزان گذشت افراد بالا برود و دوباره با هم جمع شوند.
‌اما سال ٩٢ چنین چیزی بین اصولگرایان نبود.
بله؛ ولی هر چقدر جلو‌تر آمدیم، بهتر شد.
‌به نظر شما برای سال ٩٨ با توجه به شکست‌هایی که اصولگرایان در چند انتخابات اخیر خوردند، ممکن است همه اصولگرایان زیر یک سقف جمع شوند؟

به نظر من برای سال ٩٨ هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب عاقلانه‌تر و با ‌تدبر بیشتر و خرد جمعی ورود مي‌کنند. دلیل هم تجربه‌ای است که به دست آورده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیر دانا وکار بلد کشور اباد وپیشرفته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج