این بازی قدیمی است. از وقتی هاشمیرفسنجانی پشت فروشگاههای زنجیرهای را گرفت تا حالا، تصور میرفت این فروشگاهها بهدلیل حذف واسطه بهسرعت پا بگیرند، اما هنوز هم که هنوز است، قدرت واسطهها تا حدی است که هربار، پاپوش جدیدی برای این بخش ایجاد میشود تا نتوان با حذف واسطه، قیمت را بهنفع مشتریان کاهش داد.
شرق: این بازی قدیمی است. از وقتی هاشمیرفسنجانی پشت فروشگاههای زنجیرهای را گرفت تا حالا، تصور میرفت این فروشگاهها بهدلیل حذف واسطه بهسرعت پا بگیرند، اما هنوز هم که هنوز است، قدرت واسطهها تا حدی است که هربار، پاپوش جدیدی برای این بخش ایجاد میشود تا نتوان با حذف واسطه، قیمت را بهنفع مشتریان کاهش داد.
از آن زمان تا امروز، بازاریها (بازار سنتی و اصناف) تا اندازهای نفوذ داشتند که بهسادگی میتوانستند دولتها را مجبور به پذیرش خواستههای خود کنند؛ از تلاش برای عدم پرداخت مالیات گرفته تا درافتادن با بانک مرکزی، طوریکه وقتی موضوع اخذ کارمزد از مغازهداران کلید خورد، جنجالی در شهر بهپا کردند که بانک مرکزی وادار به عقبنشینی شد و با وجود قوانین فراوان در موضوع نصب صندوق مکانیزه فروش این موضوع را هم به دست فراموشی سپردند و هربار با بهانهای آن را هم عملی نکردند و در اولین برخورد ضربتی با موضوع قاچاق نیز مغازههای خود را از اجناس خالی و تعطیل کردند. حالا هم سیستم خردهفروشی مدرن و ایجاد فروشگاههای زنجیرهای را نشانه گرفتهاند و اگرچه از روند مکانیسم تخفیف در فروشگاههای زنجیرهای بهخوبی باخبرند، اما به جهت بهخطرافتادن منافع مالی قابلتوجه بزرگان خود، تلاش میکنند که با اتهامزنی و بدبینکردن افکار عمومی به ارزانفروشی در فروشگاههای زنجیرهای، همچنان بازار را سنتیوار و در ید خود نگه دارند و از سود واسطهگری ارتزاق کنند. ماجرا آنقدر ریشهدار است که برخی از شعب فروشگاههای زنجیرهای در برخی شهرستانها
بدون ادله قانونی و صرفا با اعمال نفوذ روی مقامات مسئول پلمب میشوند.
این ماجرا تا اندازهای داغ شد که محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، در نامهای تند به رحمانیفضلی، وزیر کشور، خواستار هماهنگی استانداران و فرمانداران در زمینه توسعه فروشگاههای زنجیرهای شد. نعمتزاده در این نامه ضمن اشاره به اینکه توسعه فروشگاههای زنجیرهای با رویکرد مدرنسازی توزیع و فروش و حذف واسطههای غیرضرور و حمایت از کالای باکیفیت داخلی و ایجاد فضای رقابتی در دستور کار قرار گرفته است، حمایت جدی استانداران و فرمانداران را خواستار شد. او در این نامه این نکته مهم را متذکر شده بود که نباید صرفا به دلیل برخی واکنشهای محدود ناشی از نگرانی کسبه سنتی و بهجای تلاش برای اصلاح روشهای منسوخ و ورود به صحنه رقابت بیشتر، اقدامات غیرقانونی نظیر پلمب و تعطیلی برخی از این فروشگاهها را در دستور کار قرار داد.
بازار سنتی ایران در تقابل با فروشگاههای بزرگ زنجیرهای
بهمن آرمان، اقتصاددان، درباره چرایی مقابله بازار سنتی و در پس آن حزب مؤتلفه با فروشگاههای زنجیرهای، حرف بهخطرافتادن منافع مالی این جریان سیاسی را به میان میکشد و به «شرق» میگوید: یک جریان سیاسی که ریشه حضور این جریان در بازار سنتی ایران است (حزب مؤتلفه)؛ با سیستم توزیع کالا به صورت مدرن و سرمایهگذاری برای ایجاد فروشگاههای زنجیرهای بزرگ مخالف است و با جنجال علیه فروشگاههای زنجیرهای و زیرسؤالبردن مکانیسم تخفیف، مانع اجرای این مهم میشود، چون جایگاه و منافع مالی این گروه سیاسی در وجودِ سیستم سنتی توزیع کالاست.
فروشگاههای زنجیرهای حاشیه سود ناحق دلالان را حذف کردند
آرمان در ادامه به سود سرشار دلالان اشاره کرده و میافزاید: فروشگاههای زنجیرهای در حجم وسیع و بدون حذف واسطه و دلالان و در مذاکره مستقیم با تولیدکننده و تأمینکنندگان، کالا را خریداری میکنند. اتفاقی که در این میان میافتد، این است که حاشیه سود ناحق دلالان از سوی فروشگاههای بزرگ زنجیرهای حذف میشود و کالاها با قیمت پایینتری به دست مصرفکنندگان میرسد. متأسفانه بخش دلالی در اقتصاد ایران بسیار گسترده و قدرتمند و بانفوذ است و اجازه این تغییرات را که بهنفع مصرفکنندگان است و منافع آنها را به خطر میاندازد، تحت هیچ شرایطی نمیدهد.
هجمه سیاسی علیه فروشگاههای زنجیرهای
به گفته او، هجمهای که در برابر فروشگاههای زنجیرهای به وجود آمده، بدون شک سیاسی است. در اقتصاد ایران عواملی که بهصورت سنتی در ایران بهعنوان دلال از آنها نام میبرند، تاکنون مانع ایجاد فرایند توزیع صنعتی و مدرن کالاهای مصرفی جامعه شدهاند. در حقیقت آغاز روند صنعتیسازی سیستم توزیع کالا توسط زندهیاد هاشمیرفسنجانی شکل گرفت و سعی شد با ایجاد فروشگاههای زنجیرهای بزرگ، بار هزینهای خانوار کاهش پیدا کند که متأسفانه ادامه این روند با موفقیت همراه نبود.
نفوذ سیاسی اجازه حذف دلالان را در فرایند توزیع کالا نمیدهد
آرمان میافزاید: در واقع اگرچه فرایند توزیع کالا به یک صنعت در دنیا تبدیل شده، اما متأسفانه در ایران بنا بر دلایل گوناگون و بهویژه دخالت بازار سنتی و نفوذ سیاسی این جریان در مراکز تصمیمگیری و دارابودن قدرت فراوان، پروژه حذف دلالان در فرایند توزیع کالا پایان نیافته است. او به آمارهای خردهفروشی اشاره کرده و میگوید: براساس آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار ایران که در محافل مالی و بینالمللی هم بازتاب داشته، هزینه خردهفروشی در ایران بین ٢٣ تا ٢٥ درصد است که رقم بالایی است درصورتیکه هزینه خردهفروشی در کشورهای صنعتی که توزیع کالا در آنها به صورت مدرن و با ایجاد فروشگاههای بزرگ زنجیرهای انجام میشود، بسیار اندک است، اما متأسفانه دولت به جای تجمیع سرمایهگذاریها و ایجاد فروشگاههای بزرگ زنجیرهای، به ایجاد واحدهای صنفی کوچک و غیراقتصادی که مالیات و عوارض پرداخت نمیکنند و قاچاق کالا به وفور در آنها یافت میشود، میدان داده و با این روش تلاش کرده است مسئله اشتغال را حل کند درصورتیکه بازتابهای منفی آن وبال گردن دولت شده است. به گفته او، منافع حاصل از این دلالیهای بزرگ موجب شده آنها مخالف ایجاد و گسترش
فروشگاههاي زنجیرهای باشند و ضمن اتهامزنی به این فروشگاهها و زیرسؤالبردن فلسفه اصلی فروشگاههای زنجیرهای در ارزانفروشی، دولت هم نتوانسته است در برابر چنین جریانی ایستادگی کند تا توزیع کالا در ایران به حالت صنعتی تبدیل شود.
حذف واسطههای مخرب
امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای در گفتوگو با «شرق» دراینباره میگوید: اقتصاد مدرن در کشورهای پیشرفته جهان نشانهها و الزاماتی دارد. از جمله این نشانهها میتوان به وجود سامانه شفاف و مولد در حوزه خدمات توزیع کالا اشاره کرد. یکی از نمادهای نوینسازی نظام توزیع کالا، توسعه فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای است چراکه این فروشگاهها بدون صرف هزینه بالا و با برخورداری از دانش تخصصی میتوانند تأثیر مستقیمی بر افزایش ارزشافزوده و بهبود عملکرد سیستم توزیع ایفا کنند. فخریان ادامه میدهد: اکنون فروشگاههای زنجیرهای با حدود سههزارو ٢٠٠ شعبه فعال در کشور، سهمی هشتدرصدی از بازار خردهفروشی دارند. در واقع درحالحاضر ١٢٠ هزار میلیارد تا ١٥٠ هزار میلیارد تومان از تولید ناخالص داخلی کشور از محل توزیع کالاهای «افامسیجی» حاصل میشود که سهم فروشگاههای زنجیرهای از این مقدار هشت درصد است که بر همین اساس GRDI یا شاخص توسعه خردهفروشی جهان نشان میدهد کشور ما تا رسیدن به جایگاه مطلوب در این زمینه فاصله بسیار دارد.
او در زمینه حذف واسطهها نیز میگوید: از آنجا که شفافیت یکی از اولویتهای اقتصاد کشور است، این اولویت در فرایند عرضه از طریق فروشگاههای زنجیرهای بسیار چشمگیر است. فروشگاههای زنجیرهای با حذف واسطههای مخرب و اضافه این امکان را فراهم كردند تا تخفیفهایی که تولیدکنندگان برای محصولات در مقاطع زمانی خاص در نظر میگیرند، برای مصرفکننده نهایی اعمال شود. در واقع حذف دلالان و واسطهها از زنجیره توزیع، خرید کالا به صورت مستقیم از تولیدکننده و در حجم انبوه، مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از روشهای علمی و نوین و در جهت افزایش بهرهوری در فرایندها از جمله لجستیک و انبارداری سه عامل کلیدی است که دست فروشگاههای زنجیرهای را برای ارائه ارزانتر کالا و کاهش بهای تمامشده کالا باز میکند.
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای در پاسخ به این پرسش که برخورد بازار سنتی با این فروشگاهها به چه نحوی است، میگوید: همیشه در مقابل هر تغییری مقاومت صورت میگیرد. فروشگاههای زنجیرهای در اقتصاد ایران سهم ناچیزی دارند و طبق برنامه ششم توسعه این سهم باید به ٢٠ درصد افزایش یابد. در شرایط فعلی بهترین راهکار برای جلوگیری از آسیب به واحدهای صنفی و قدرتمندشدن و حفظ بقای آنها این است که موضوع فروشگاههای زنجیرهای فرانچایز در دستور کار قرار گیرد تا بحث توسعه فروشگاههای زنجیرهای را با کسبه خرد جلو ببریم. با روش فرانچایز، واحدهای صنفی از مزایایی مانند فعالیت تحت پوشش یک برند، افزایش اعتبار در بازار، کاهش ریسک ورشکستگی، بهرهگیری از تجربیات و دانش بینالمللی و بهکارگیری نیروهای متخصص در امر فروش و... بهرهمند خواهند شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
متاسفانه تعداد زیادی از سیاسیون از بازار سنتی و دلالی منافع زیادی کسب میکنند. هم سیاسی و هم مالی
عسل
توی فروشگاههایی که تخفیف میزنن یا حجم محصولات کمتره یا قیمتهای درج شده روی اجناس واقعی نیست
بدون نام
مردم کیلو چند!!!!
هرکی به فکر خویشه
حسین
یکی از دلایل اصلی دلال بازی وگرآنی بنظر میرسد سهم خواهی بعضی از افراد سیاسی باشد ودرواقع یقه سفید ها در بازار همین افراد هستند که ظاهرا"مجاز به هر کاری هستند و کسی هم جلو دا ر آنها نیست وتا دستگاهها ی قانون گذاری ونظارتی دارای نفوذ هستند
عدالت
واقعا اگر از این فروشگاهای زنجیرهای حمایت بشود تخفیفهای خوبی میدهند
شجاعی
اگر به کسبه های کوچک فراخوان داده شود و آنها را شریک و سهام دار فروشگاه کنند هم مغازه های کوچک جمع آوری میشود هم سرمایه های کوچک تبدیل به سرمایه های بزرگ شده و باعث ارزان شدن کالامیشود هم خدمات شهری متعددوهزینه بر برواحدهای کوچک تجاری حذف شده یکجا متمرکز میشود هم.....
مهدی
فروشگاههای زنجیره ائی رو سرمایه داران فقط میتونند تاسیس کنند و این باعث میشه قشر متوسط و ضعیفی که با زدن مغازه های کوچک و سرمایه های کوچک هم روزی حلال در میاورند و هم هر محله ائی به راحتی میتونه به فروشگاه ها راحتی دست رسی و داشته باشه حذف شوند،و این بهاه حذف واسطه باعث حذف قشر متوسط و سرمایه دار شدن اقشار خاص میشه،توی دنیا هم دارند کم کم این فروشگاهها رو حذف میکنند و در انجا هم سر بودن اینا اختلافه،چون قیمتها و تخفیفاشون هم غیر واقعیه،هم انهائی که واقعیه رو دامپینگمیکنند،کلا کار فروشگاههی زنجیره ائی دامپینگه،و بعد چند وقت تمام مغازه دارای کوچک باید برند شاگرد همینا بشند،و بازار در انحصار اینا میفته،و انوقته که جبران ارزان فروشیهاشون و میکنند
مهدی
واسطه بهانست برا زدن فروشگاههای زتجیره ائی،ماجرا از این قرار است که با این کار یقه سفید ها کلفت تر شده و سرمایه دار تر و قشر مغازه دار ضعیف تر،اخه بازاری و کسبه چه نفوز سیاسی دارند،کسبه منم، شمائی ،مردمند،آدمای معمولی،که با زن فروشگاههای زنجیره ائی قراره نابود بشیم،و اسمشم میزاریم مدرنیزه
بدون نام
بخشهای فربه , گنده لاتها, بی خاصیت و صاحب نفوذ اقتصاد کشور عبارتند از دلالها و واسطه گرها , وارد کنندگان ,مونتاژکاران خودرو , بانکها , بانکها , بانکها
نظر کاربران
متاسفانه تعداد زیادی از سیاسیون از بازار سنتی و دلالی منافع زیادی کسب میکنند. هم سیاسی و هم مالی
توی فروشگاههایی که تخفیف میزنن یا حجم محصولات کمتره یا قیمتهای درج شده روی اجناس واقعی نیست
مردم کیلو چند!!!!
هرکی به فکر خویشه
یکی از دلایل اصلی دلال بازی وگرآنی بنظر میرسد سهم خواهی بعضی از افراد سیاسی باشد ودرواقع یقه سفید ها در بازار همین افراد هستند که ظاهرا"مجاز به هر کاری هستند و کسی هم جلو دا ر آنها نیست وتا دستگاهها ی قانون گذاری ونظارتی دارای نفوذ هستند
واقعا اگر از این فروشگاهای زنجیرهای حمایت بشود تخفیفهای خوبی میدهند
اگر به کسبه های کوچک فراخوان داده شود و آنها را شریک و سهام دار فروشگاه کنند هم مغازه های کوچک جمع آوری میشود هم سرمایه های کوچک تبدیل به سرمایه های بزرگ شده و باعث ارزان شدن کالامیشود هم خدمات شهری متعددوهزینه بر برواحدهای کوچک تجاری حذف شده یکجا متمرکز میشود هم.....
فروشگاههای زنجیره ائی رو سرمایه داران فقط میتونند تاسیس کنند و این باعث میشه قشر متوسط و ضعیفی که با زدن مغازه های کوچک و سرمایه های کوچک هم روزی حلال در میاورند و هم هر محله ائی به راحتی میتونه به فروشگاه ها راحتی دست رسی و داشته باشه حذف شوند،و این بهاه حذف واسطه باعث حذف قشر متوسط و سرمایه دار شدن اقشار خاص میشه،توی دنیا هم دارند کم کم این فروشگاهها رو حذف میکنند و در انجا هم سر بودن اینا اختلافه،چون قیمتها و تخفیفاشون هم غیر واقعیه،هم انهائی که واقعیه رو دامپینگمیکنند،کلا کار فروشگاههی زنجیره ائی دامپینگه،و بعد چند وقت تمام مغازه دارای کوچک باید برند شاگرد همینا بشند،و بازار در انحصار اینا میفته،و انوقته که جبران ارزان فروشیهاشون و میکنند
واسطه بهانست برا زدن فروشگاههای زتجیره ائی،ماجرا از این قرار است که با این کار یقه سفید ها کلفت تر شده و سرمایه دار تر و قشر مغازه دار ضعیف تر،اخه بازاری و کسبه چه نفوز سیاسی دارند،کسبه منم، شمائی ،مردمند،آدمای معمولی،که با زن فروشگاههای زنجیره ائی قراره نابود بشیم،و اسمشم میزاریم مدرنیزه
بخشهای فربه , گنده لاتها, بی خاصیت و صاحب نفوذ اقتصاد کشور عبارتند از دلالها و واسطه گرها , وارد کنندگان ,مونتاژکاران خودرو , بانکها , بانکها , بانکها