خرداد سال گذشته بود که علی لاریجانی رئیس اسبق صداوسیما و رئیس فعلی مجلس درباره افزایش بیسر و سامان بودجه جاری کشور به صدا و سیما اشاره کرد و گفت: «کمک کردن به بخشهای فرهنگی در مجلس، کم نبوده است. فرضا به رادیو تلویزیون کم کمک مالی نشد، ولی اینکه درست مصرف شود هم مهم است.
روزنامه آرمان- یاسمین طالقانی: خرداد سال گذشته بود که علی لاریجانی رئیس اسبق صداوسیما و رئیس فعلی مجلس درباره افزایش بیسر و سامان بودجه جاری کشور به صدا و سیما اشاره کرد و گفت: «کمک کردن به بخشهای فرهنگی در مجلس، کم نبوده است. فرضا به رادیو تلویزیون کم کمک مالی نشد، ولی اینکه درست مصرف شود هم مهم است.
حقوقها در رادیو تلویزیون ناگهان افزایش یافت. فکر میکنم مدیریت متناسب با جاهای دیگر صورت نگرفت. یکی از بحرانهای صدا و سیما الان بحران مالی است. منبع برای تولید برنامه کم شد. مدیریت رادیو تلویزیون باید تلاش کند برای بخشهای مختلف پول درست کند ولی همه به جای حقوق و مزایا میرود. گسترش نیروی انسانی نیز موضوع مهمی است. اینکه میشد با ۱۰-۱۲ هزار نفر کار کرد ولی ناگهان تعداد کارکنان این سازمان به ۳۶ هزار نفر رسید مهم است.» اما رئیس امروز صداوسیما نظر دیگری دارد و به هر راهی متوسل میشود تا بودجه صداوسیما افزایش داشته باشد یا حداقل کم نشود. علی عسگری حتی در این مسیر متوسل به مقایسه صداوسیمای کشور با بیبیسی شد! صداوسیما از احتمال کاهش ۹۰۰ تا هزار میلیارد تومانی بودجه خود در سال ۹۷ نگران است.
درآمد جذب آگهی
در حالی علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما و برخی اصولگرایان از کاهش بودجه صداوسیما گلایه دارند که عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما درباره ٨۰۰ میلیارد درآمد صداوسیما از قراردادهای مشارکتی گفته که صداوسیما براساس برآوردی که داشته این رقم را حدود ٢۵۰ تا ٣۰۰میلیارد عنوان کرده است. احسان قاضی زاده مشهدی اظهار داشت: «براساس آن چیزی که به ما گزارش شده است، درآمد آگهیها که بهعنوان بودجه آگهیها از آن یاد میشود ١٢۰۰میلیارد است.» وی ادامه داد: آماری که درباره مبلغ مشارکت سازمانها با صداوسیما مطرح میشود هنوز اثبات شده نیست و باید به وسیله مراجع نظارتی گزارشگیری صورت پذیرد تا مشخص شود که دقیقا دریافت سهم مشارکت صداوسیما چقدر است. قاضیزاده افزود: در بحث قراردادهای مشارکت تا چندسال پیش با تهیهکنندگان قرارداد بسته میشد، اما الان در مشارکتها قرارداد با شبکه است و هزینه آن در یک حساب متمرکز در صداوسیما جمعآوری میشود؛ یعنی الان تهیهکننده نمیتواند خودش فینفسه برود و با یک دستگاه دولتی قرارداد امضا و مستقیما رقمی را دریافت کند.
باید آن دستگاه دولتی یا آن نهاد غیردولتی با شبکه قرارداد امضا و بعد سازمان صداوسیما پول را به تهیهکنندگان منتقل کند. از سوی دیگر برخی رسانهها یادآور شدند «صندوق بازنشستگی صداوسیما» دارای چند شرکت وابسته است که شامل شرکتهای «خدمات مسافرتی و جهانگردی سیماپرواز جامجم»، «کانون آگهی و تبلیغاتی جامجم صبا»، «سرمایهگذاری ساختمانی عمرانپارس جامجم»، «جامجم بازرگان پیشرو» و «شتابگستر جامجم» میشود که این شرکتها هم حتما درآمدهایی برای صداوسیما دارند. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی جامجم یکی از شرکتهای وابسته به صداوسیماست که روزنامه جامجم مهمترین اثر این مؤسسه است. «شرکت صوتی و تصویری سروش» شرکت دیگری از شرکتهای اقماری صداوسیماست که درآمدزایی خوبی برای صداوسیما دارد.
مقایسه بودجه
علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما که اسفند سال گذشته در اعتراض به بودجه این سازمان مقایسهای بین بودجه سازمان خود با شبکه فارسی بیبیسی انجام داد و گفت: «حدود شش هزار میلیارد تومان تنها هزینه اداره شبکه بیبیسی فارسیزبان میشود و باید پرسید چرا باید برای یک شبکه در انگلستان اینگونه هزینه شود و یک سازمان بزرگ با ١۴۵ شبکه در شرایط بسیار سختی اداره شود». برخی پس از اطلاع از این اظهارات شگفتزده شدند و این مقایسه را بیمعنا دانستند چرا که رقم اعتباری بودجه در هر کشوری متفاوت با کشور دیگر است. همچنین مشخص نیست علی عسگری چگونه با اطمینان از بودجه شش هزار میلیارد تومانی بیبیسی فارسی خبر میدهد چرا که طبق گزارشهای منتشر شده «بودجه سالیانه بیبیسی بالغ بر ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند است.
بودجه تمامی بخشها (غیر از بخش جهانی بیبیسی) از هزینه ماهیانهای که هر یک از خانوادههای صاحب تلویزیون در بریتانیا باید بپردازند، تأمین میشود. این هزینه در حال حاضر برای تلویزیونهای رنگی ۵/۱۴۵ پوند در سال و برای تلویزیونهای سیاه و سفید ۴۹ پوند در سال است. بودجه بخش جهانی نیز پس از سال ۲۰۱۴ مشمول تامین از همین درآمد گردیده است. پیش از این، بودجه بخش جهانی توسط وزارت امور خارجه بریتانیا پرداخت میشد.»
بودجه نارضایتی؟
از سوی دیگر اگر قرار به مقایسه اعطای بودجه براساس کارکرد مورد رضایت شبکههای تلویزیونی باشد که با مرور میزان رضایتمندی جامعه از عملکرد جام جم، انتظار افزایش یا عدم کاهش بودجه چندان مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت. عملکرد صداوسیما به نحوی است که حتی علی لاریجانی که خود روزی بر کرسی ریاست آن تکیه زده بود هم از عملکرد آن چندان راضی نیست و چندی قبل اظهار داشت: «صداوسیما توجه لازم را داشته باشد که برجام موضوع ملی است. جا داشت صداوسیما دستاوردهای ارزشمند تیم دیپلماسی و دولت در اجرای رو به جلوی برجام را عادلانه و منصفانه منعکس کند و رفتاری مناسب داشته باشد.» حتی عزتا... ضرغامی هم که پیش از علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما بود انتقاداتی به عملکرداین سازمان وارد میداند و میگوید: « از عملكرد سيما در نقد برنامههاي نمايشي راضي نيستم و معتقدم فلسفه اصلي كه براي نقد نمايشها بعد از اتمام پخش آن در نظر داشتم، كليشهاي شده است؛ يعني كساني كه نقد ميكنند مراقب هستند حرف تند نزنند و بعضا با عنوان نقد، تعريف و تمجيد ميكنند؛ گرچه براي نشان دادن بعضي از ابعاد منفي كار، ميتوان به بخشهاي مثبت آن اشاره كرد.» این انتقادات البته
جدا از نگاه یکسویه سیاسی صداوسیما و حذف مطلق دیدگاه یک جریان سیاسی به نام اصلاحات است که سبب انتقادات زیادی شده است.
نگرانی اصولگرایان
نکته قابل تامل دلسوزی و همنوایی اصولگرایان با صداوسیماست که البته در این موضوع باید آنها را قدرشناس توصیف کرد چرا که برنامههای این رسانه بیش از همه در اختیار این طیف سیاسی قرار دارد و به عبارتی یار دوازدهم اصولگرایان است چنانکه در برخی برنامهها در نقش دلواپس ظاهر شده و به تضعیف اصلاحطلبان میپردازد. به عنوان نمونه حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران با تاکید بر اینکه کاهش بودجه صداوسیما نگران کننده است، اظهار کرد: «صداوسیما در عرصه بینالمللی رقبای جدی دارد و اگر بودجه آن کاهش یابد دیگر چگونه به مقابله با جنگ نرم بپردازد؟ اگر مهمات مورد نظر صداسیما در جنگ نرم دشمنان که همان بودجه این سازمان است را تامین نکنیم در واقع اعلام کردیم که ما در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم تسلیم شدهایم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر