توليد پرايد متوقف شد
"سايپا ديگر پرايد توليد نميكند". اين جمله قائم مقام گروه خودروسازي سايپاست.
پرايد همان مزدا ۱۲۱ است كه ابتدادر دهه ۱۹۸۰ در ژاپن توليد ميشد. ارتباط كاري فشرده مزدا و فورد باعث شد كه طي چند ماه مزدا ۱۲۱ با نام فورد فستيوا در آمريكاي شمالي توليد شود. در آن زمان آمريكاي شمالي، استراليا و ژاپن بازارهاي اصلي اين خودرو ارزانقيمت دانشجويي بودند.
فورد فستيوا در سال ۱۹۸۶ در آمريكا توليد ميشد، ولي با وجود استقبال زياد به دليل ايراد سازمان امنيت بزرگراههاي آمريكا جلو توليد آن گرفته شد. در آن سال اين خودرو ناامنترين خودرو آمريكا شناخته شد. توليد اين خودرو از سال ۱۹۸۷ از آمريكا به كياموتورز رسيد و در كره ادامه پيدا كرد. در حالي كه تازه كياموتورز شروع به توليد خودرو كرده بود، مزدا ۱۲۱ چهره جديدي به خود گرفت تا كمي انتقاد ايمن نبودن از اين مدل برداشته شود. توليد مزدا با اين كد در سه مدل ديگر و تا سال ۲۰۰۲ ادامه يافت.
مدتي گذشت و بزرگترين معامله كياموتورز در آن سال ها انجام شد. پرايد در اوايل دهه ۱۳۷۰ شمسي از كره به ايران آمد و ظرف مدت ۲۰ سال كاملا داخلي شد. پس از آنكه توليد پرايد در كره و در سال ۲۰۰۰ ميلادي پايان يافت و ليسانس اين محصول هم كاملا به سايپا رسيد.
حالا سعيد فلاحي - قائم مقام گروه خودروسازي سايپا، ميگويد كه توليد اين محصول در سايپا متوقف شده است. سايپا از اسفند پارسال موفق شده با تغيراتي در پلت فرم پرايد و تغيير نام آن به پلت فرم ايكس۱۰۰ آن طور كه فلاحي ميگويد اين محصول را كاملا متعلق به خودش كند. حالا ديگر كيا موتورز به جز در مواردي مانند گرفتن خدمات مهندسي در برخي از بخشها كه ظاهرا سودهاي ميليوني و ميلياردي براي اين شركت به دنبال دارد، كاري با اين محصول دهه هشتادي ندارد.
در حال حاضر چهار نوع پرايد، يا آن طور كه مديران سايپا اصرار دارند، چهار نوع محصول سايپا به نامهاي ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ توليد ميشود كه هر كدام با امكانات متفاوت به بازار ميآيند.
مدل ST اين خودرو فرمان هيدروليك، ترمز ضد قفل و كيسه ايمني هوا ندارد و در بازار هم پيدا نميشود چون صادراتي است. مدل ديگر صرفا صادراتي پرايد هم LX است كه فقط فرمان هيدروليك دارد و با توجه به محدويت هاي قانوني در بازار داخلي عرضه نمي شود.
اما سه مدل خودروي سايپا كه در داخل عرضه مي شوند، با نام هاي اختصاري SL ، SX و EX در بازار شناخته شدهاند.
مدل SL اين خودروها مجهز به ترمز ضد قفل است و ارزان ترين محصول هر گروه از خودروهاي سايپا هم هست.
مدل SX علاوه بر ترمز ضد قفل فرمان هيدروليك هم دارد و به اصطلاح مدل نيمه فول خودروهاي سايپاست.
مدل فول آپشن هم با دو حرف EX متمايز شده است كه هم ترمز ضد قفل دارد، هم فرمان هيدروليك و هم كيسه هوا و مشخص است كه گران ترين نوع اين محصولات هم هست.
منبع: جهان
فورد فستيوا در سال ۱۹۸۶ در آمريكا توليد ميشد، ولي با وجود استقبال زياد به دليل ايراد سازمان امنيت بزرگراههاي آمريكا جلو توليد آن گرفته شد. در آن سال اين خودرو ناامنترين خودرو آمريكا شناخته شد. توليد اين خودرو از سال ۱۹۸۷ از آمريكا به كياموتورز رسيد و در كره ادامه پيدا كرد. در حالي كه تازه كياموتورز شروع به توليد خودرو كرده بود، مزدا ۱۲۱ چهره جديدي به خود گرفت تا كمي انتقاد ايمن نبودن از اين مدل برداشته شود. توليد مزدا با اين كد در سه مدل ديگر و تا سال ۲۰۰۲ ادامه يافت.
مدتي گذشت و بزرگترين معامله كياموتورز در آن سال ها انجام شد. پرايد در اوايل دهه ۱۳۷۰ شمسي از كره به ايران آمد و ظرف مدت ۲۰ سال كاملا داخلي شد. پس از آنكه توليد پرايد در كره و در سال ۲۰۰۰ ميلادي پايان يافت و ليسانس اين محصول هم كاملا به سايپا رسيد.
حالا سعيد فلاحي - قائم مقام گروه خودروسازي سايپا، ميگويد كه توليد اين محصول در سايپا متوقف شده است. سايپا از اسفند پارسال موفق شده با تغيراتي در پلت فرم پرايد و تغيير نام آن به پلت فرم ايكس۱۰۰ آن طور كه فلاحي ميگويد اين محصول را كاملا متعلق به خودش كند. حالا ديگر كيا موتورز به جز در مواردي مانند گرفتن خدمات مهندسي در برخي از بخشها كه ظاهرا سودهاي ميليوني و ميلياردي براي اين شركت به دنبال دارد، كاري با اين محصول دهه هشتادي ندارد.
در حال حاضر چهار نوع پرايد، يا آن طور كه مديران سايپا اصرار دارند، چهار نوع محصول سايپا به نامهاي ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ توليد ميشود كه هر كدام با امكانات متفاوت به بازار ميآيند.
مدل ST اين خودرو فرمان هيدروليك، ترمز ضد قفل و كيسه ايمني هوا ندارد و در بازار هم پيدا نميشود چون صادراتي است. مدل ديگر صرفا صادراتي پرايد هم LX است كه فقط فرمان هيدروليك دارد و با توجه به محدويت هاي قانوني در بازار داخلي عرضه نمي شود.
اما سه مدل خودروي سايپا كه در داخل عرضه مي شوند، با نام هاي اختصاري SL ، SX و EX در بازار شناخته شدهاند.
مدل SL اين خودروها مجهز به ترمز ضد قفل است و ارزان ترين محصول هر گروه از خودروهاي سايپا هم هست.
مدل SX علاوه بر ترمز ضد قفل فرمان هيدروليك هم دارد و به اصطلاح مدل نيمه فول خودروهاي سايپاست.
مدل فول آپشن هم با دو حرف EX متمايز شده است كه هم ترمز ضد قفل دارد، هم فرمان هيدروليك و هم كيسه هوا و مشخص است كه گران ترين نوع اين محصولات هم هست.
منبع: جهان
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
پ
نظر کاربران
خدا ميدونه تا كي بايد آشغالهاي كشورهاي ديگه رو سوار بشيم و تنها چيزي هم كه هيچ وقت برامون ارزش نداشته ايمني و جان سرنشين خودرو بوده .
البته تا وقتي هم كه ما اين اسباب بازي ها رو ميخريم نبايد هم توقع داشته باشيم كه چيزي تغيير بكنه