این خانه، خانه «نیما» است، هم در عکسها پیداست و هم در نوشتههای «آل احمد» اما دادگاه این حرفها را باور نکرد و گفت اسناد «واجد ارزش» نیستند. تا دیروز کسی خبر نداشت که خانه معروف محله دزاشیب که نویسندگان و شعرا به آن رفت و آمد داشتند، دیگر جایی در فهرست آثار ملی ندارد...
روزنامه شهروند- مهتاب جودکی: این خانه، خانه «نیما» است، هم در عکسها پیداست و هم در نوشتههای «آل احمد» اما دادگاه این حرفها را باور نکرد و گفت اسناد «واجد ارزش» نیستند. تا دیروز کسی خبر نداشت که خانه معروف محله دزاشیب که نویسندگان و شعرا به آن رفت و آمد داشتند، دیگر جایی در فهرست آثار ملی ندارد و مالکان به دیوان عدالت اداری شکایت کردهاند که«هیچ سند و مدرکی درباره اینکه این خانه متعلق به نیما یوشیج است، وجود ندارد» و دادگاه هم به دفاعیات سازمان میراث فرهنگی راضی نشد و ۱۶ سال پس از ثبت آن در فهرست آثار ملی، نمرهاش را از آن گرفت تا تبدیل شود به یکی از برجهای بلند و بیسر و شکل منطقه شمیران.
بیشتر از دو ماه از خروج خانه نیما از فهرست آثار ملی گذشته و مسئولان میراث فرهنگی خبری از خانه ندادند تا دیروز که سپیده سیروسنیا، معاون میراثفرهنگی تهران گفت که اخیرا مالکان خانه نیما، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و گفتهاند که«هیچ سند و مدرکی در خصوص اینکه این خانه متعلق به نیمایوشیج است، وجود ندارد.» دادگاه هم «با وجود دفاعیات سازمان میراث فرهنگی و موارد مندرج در پرونده ثبتی و دیگر اسنادی که نشان میدهد این خانه، عملا خانه نیماست»، به درخواستِ مالکان رأی مثبت داد و در تاریخ ۱۵ آبانماه ۱۳۹۶ این خانه از فهرستِ آثار ملی خارج شد.
نیما با همسرش عالیه خانم، در خانه دزاشیب زندگی میکردند که حالا با آپارتمانهای نوساز اطرافش خیلی فرق دارد. در همسایگی آنها جلال آلاحمد و سیمین دانشور؛ دو نویسنده شهیر ایران خانه داشتند و یکی از اسناد این همسایگی نوشتههای آلاحمد است.
او در نوشتهای با عنوان «پیرمرد چشم ما بود» در سال ۱۳۴۰ در نشریه آرش نوشته: «...ديگر او را نديدم تا به خانة شميران رفتند. شايد در حدود سال ۲۹ و ۳۰. كه يكي دوبار با زنم سراغشان رفتيم. همان نزديكيهاي خانة آنها تكه زميني وقفي از وزارت فرهنگ گرفته بوديم و خيال داشتيم لانهاي بسازيم. راستش اگر او در آن همسايگي نبود آن لانه ساخته نميشد و ما خانة فعلي را نداشتيم. اين رفتوآمد، بود و بود تا خانة ما ساخته شد و معاشرت همسايگانه پيش آمد. محل هنوز بيابان بود و خانهها درست از سينة خاك درآمده بود و در چنان بيغولهاي آشنايي غنيمتي بود. آنهم با نيما.»
فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاي میراث معنوی و طبیعی که سال 79-80 نقشهبرداری این خانه را انجام داده به «شهروند» میگوید: «اگر ذرهای درباره تعلق آن به نیما یوشیج شک وجود داشته باشد، کسانی هستند که به این خانه رفت و آمد داشتهاند و میتوانند تأیید کنند. علاوه بر این صرف نظر از انتساب این خانه به نیما یوشیج، معماری باارزش خانه هم در ثبت آن در فهرست میراث نقش داشته است.»
سپیده سیروسنیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران به «شهروند» میگوید: «در پرونده ثبت، سندی نیست و تنها به مقالاتی ازجمله یکی از نوشتههای جلال آل احمد و تصاویر این خانه استناد شده است. بارها از طرف سیمین دانشور و آل احمد گفته شده که آنها همسایه نیما یوشیج بودهاند. کسانی که پرونده ثبت این خانه را تهیه کردهاند حتما از اینکه نیما آنجا ساکن بوده، مطمئن بودهاند.»
او معتقد است در حالی که میراث فرهنگی اعتبار بسیار محدودی دارد، از توانش خارج است که هر خانهای که از فهرست آثار ملی خارج شد را خریداری کند: «ما نهادی نظارتی هستیم اما اگر شهرداری پیشنهاد داده که از این خانه میتواند حفاظت کند، کمکی برای ماست و خوب است که حتما پیگیری شود.»
مرتضی شکوهی، مدیرکل امور مجلس، معاونت امور مجلس، حقوقی و استانها در سازمان میراث فرهنگی در اينباره به «شهروند» میگوید: «بر اساس آنچه كه در قانون ميراث فرهنگي مصوب سال ۱۳۰۹ است خانهاي بهعنوان بناي ارزشمند تاريخي شناخته ميشود كه زمان آن به پايان دوره زنديه برسد. اما ساختمان منتسب به نيما يوشيج به زمان پهلوي بر ميگردد آن هم در شرايطي كه خانه اصلي اين شاعر ايراني در مازندران قبلا به ثبت ملي رسيده است. بنابراين ساختمان دزاشيب از نظر قانون ميراث فرهنگي، ارزش تاريخي ندارد.»
در حالی که بیم تخریب شبانه این خانه میرود، مدیرکل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی از پيگيريهايی درباره اين موضوع خبر میدهد: «دايره حقوقي سازمان ميراث فرهنگي پيگير اين ماجراست و مدارك و مستندات خود را نيز به مراجع قانوني فرستاده است اما قطعا برگرداندن رأي بسيار مشكل است، چون مستندات قانوني كه بتواند جلوي آن را بگيرد كم است.» به گفته او، سازمان ميراث فرهنگي خانه شهيد بهشتي يا پروفسور حسابي را هم براساس اهميت موضوعي جزو آثار ملي به ثبت رسانده است نه ارزش تاريخي: «در مورد خانه نيما يوشيج هم از همين موضوع استفاده شده بود كه ظاهرا با شكايت وراث، قانونگذار آخرين قانون ميراث فرهنگي را مدنظر قرار داده كه از سال 1309 بهروز نشده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
وای به حال ما ..