بهروز افخمی: بیشتر از ۳۰ ثانیه وقت ندارید
بهروز افخمی نویسنده و کارگردان تاکید کرد اصلی ترین شیوه زنده نگه داشتن یک اثر فن قصهگویی است.
فن زنده ماندن قصه را بیاموزید
وی افزود: گاهی ممکن است فیلمنامه نویس هدفش پول یا شهرت باشد اما برای رسیدن به هدفش باید مخاطب را پای فیلم نگه دارد پس باید خوب قصه بگوید یعنی «بعد چه شد» را در قصهاش لحاظ کند. اگر شما فن زنده ماندن قصه را بلد نباشید دیگر فرقی نمیکند هدف شما بیان یک ایده ذهنی باشد یا به تصویر کشیدن حقیقت چون در هر صورت شما به هدف تان نخواهید رسید.
افخمی اظهار کرد: ایجاد سوال «بعد چه شد» تنها قاعده حفظ مخاطب است ولی اصلا کار ساده ای نیست، چون ممکن است برخی از مخاطبان علاقهای به شنیدن ادامه داستان شما نداشته باشند. روزانه میلیونها مخاطب در جهان در انتظار خوراک هستند و بیشتر از ۳۰ ثانیه به شما وقت نمی دهند چون کنترل تلویزیون دستشان است و اگر قصه آنها را جذب نکند خیلی راحت شبکه را عوض می کنند.
کارگردان فیلم «روباه» افزود: خلق لحظه ای که در آن مخاطب طوری گرفتار شود که هم نتواند از خیرش بگذرد و هم نتواند آن را حدس بزند سخت است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی راحت تری برای جلب مخاطب وجود دارد. فضای مجازی یکی از بسترهایی است که این امکان را برای شما فراهم می کند اما به همان میزان نگه داشتن مخاطب سخت تر شده است؛ چرا که او گزینههای متعددی برای انتخاب دارد و خیلی راحت می تواند شما را کنار بگذارد.
مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست دادهاند
وی به شرایط سهل الوصول و در عین حال سخت و دشوار برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: امروزه مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده اند. زمان ما حجم کتاب ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود از یک قفسه با ۱۰ ردیف کتاب بیشتر نمی شد اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصرا در دست مدارس نیست. اگر زبان بلد باشید که کار برایتان خیلی راحت است اگر هم بلد نباشید با همین زبان فارسی ۱۰۰ برابر اطلاعاتی که زمان ما بود می توانید به دست بیاورید.
افخمی با اشاره تسهیل شدن شرایط ساخت برای همگان بیان کرد: از نظر امکانات شرایط برای ساخت مهیاتر از قبل شده، برای همین هر کس می تواند فیلم بسازد و هر کسی می تواند از طریقی که خودش کشف کرده است مخاطب شما را بدزدد.
وی افزود: شما یا می توانید فیلم بسازید یا نمی توانید اما آن کسی که بلد نیست با انواع و اقسام شیوه ها توجیه می کند مثلا می گوید فیلم من را ۲۰ سال دیگر می فهمند یا می گویند تماشاچی ها مبتذل شده اند و فیلم مبتذل می بینند.
نیاز به حرف تازه در سینما
کارگردان «شوکران» درباره شیوه های تمرین و کسب مهارت گفت: هر چیزی که به صورت الگو درآمده باشد دیگر به درد نخواهد خورد چون ما در سینما به حرف تازه نیاز داریم. شما هیچ الگویی را نمی توانید تعقیب کنید چون شخصیت تازه ای هستید و با میلیون ها آدم دیگر فرق می کنید اگر در این زمینه حرف تازه ای داشته باشید معلوم می شود که این کاره هستید یا نیستید.
ارسال نظر