آیا باید پیش از استارت خودرو کلاچ بگیریم؟
«قبل از روشن کردن خودرو لازم است تا دنده در حالت خلاص قرار بگیرد.»، این جز اولین جمله هاییست که هنگام آموزش رانندگی می شنوید. در این نوشتار قصد داریم تا دلیل این امر را با جزییات تمام بررسی کنیم و ببینیم خلاص کردن گیربکس و گرفتن کلاچ چه تفاوتی را در استارت زدن خودرو ایجاد میکنند.
فرآیند استارت خودروهای مختلف با هم تفاوت های جزئی دارند اما بطور کلی عملکرد همه آنها بدین صورت است که وقتی استارت زده میشود، استارتر خودرو (که یک موتور الکتریکی با گشتاور راهاندازی بالا است) به واسطه چرخ دندههایی با نسبت زیاد، موتور را اندکی می چرخاند تا موتور راه بیفتد. جعبهدنده خودرو از طریق کلاچ به موتور متصل شده و وقتی دنده در حالت خلاص قرار دارد چرخدندههای هرزگرد و پینیون به صورت آزاد می چرخند. با تغییر وضعیت دسته دنده، ماهک ها جابجا شده و دنده های خودرو درگیر می شوند تا از این طریق نیروی موتور به جعبه دنده و بعد به چرخ ها منتقل میشود.
زمانیکه دنده را درگیر میکنیم تمام وزن خودرو بر موتور سوار شده و مطمئنا در هنگام روشن شدن، موتور با مشکل مواجه می شود که شاید تجربه روشن کردن خودرو در دنده را داشته باشید و بدانید که موتور در این وضعیت به راحتی روشن نخواهد شد. به همین دلیل توصیه می شود تا قبل از روشن شدن خودرو دسته دنده را در حالت خلاص قرار دهید. اما نکته ای که در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که در حالت خلاص هم چرخ دنده های هرزگرد گیربکس که در روغن غلیظ غوطه ور هستند در حال گردش بوده و این خود انرژی موتور را تلف میکند، مخصوصا زمانیکه هوا سرد بوده و روغن غلیظتر میگردد. هرچند انرژی لازم برای اینکار زیاد نیست اما به هر حال باری را به موتور تحمیل میکند و این باعث فشار بیشتر بر موتور استارتر شده و آن را به تدریج ضعیفتر میکند لذا پیشنهاد کالایاب خودرو به شما اینست که پیش از روشن کردن خودروهای دندهای پدال کلاچ را فشار دهید تا موتور کاملا از جعبه دنده خلاص شود. با فشاردادن پدال کلاچ پمپهای هیدرولیکی به کار افتاده و با فشار روغن صفحه خورشیدی را فشار داده و دیسک و صفحه کلاچ از هم جدا میشوند و دیگر چرخش موتور تاثیری بر گیربکس نخواهد داشت.
نظر کاربران
بعد از سلام وارادت خدمت آقای مهندس محمد دهقانی لازم به توضیح درارتباط با موضوع گرفتن کلاج قبل زدن استارت در زمان سردی هوا به صورت مقطعی ایراد ندارد ولی بصورت مستمر. کار. قابل قبولی به نظر نمی رسد چونکه با گرفتن کلاج نیروی انتقالی عمل کرد دیکس بصورت افقی به یاتاق لبه دار. وارد شده وکمتراز. فشار چرخشی متعلقات گیربکس نمی باشد اگر این قانون در بین سرویسکاران جا باز کند روغن وواسگازین طبق کاتالوگ مصرف شود مشگل قابل حل می باشد با تشکر
نه میخوابیم