کنایه به حضور نوید محمدزاده و مهناز افشار در تئاتر
رحیم نوروزی بازیگر تئاتر و تلویزیون،از حضور نویدمحمدزاده و مهنازافشار در تئاتر انتقاد کرد و گفت: تماشاگر ما تعدادش زیاد شده اما قطعا سطحش نازل شده است. تماشاگرانی که میآیند نوید محمدزاده را از منظر نشریات زرد ببینند یا به شوخیهای سخیف و جنسی بخندند تماشاگر جدی تئاتر نمیتوانند باشند.
روزنامه جام جم با رحیم نوروزی بازیگر تئاتر و تلویزیون مصاحبه کرده است.
بخشی از این مصاحبه را می خوانید:
میخواھم نظرتان را درمورد حضور ستارههای سینما در تئاتر بپرسم.آن هم بدون هیچ پیشینه تئاتری.
یکی از نتایج بیزینس قلمداد کردن تئاتر، حضور چهرههای سینمایی و سوپراستارهاست. تولید کننده تئاتر برای پر کردن تالار وحدت مجبور است برود سراغ مهناز افشار یا ستارههای دیگر. من خیلی مایل نیستم که قاطعانه موافق یا مخالف این حضور باشم اما اساسا روی موج راه رفتن را مبتذل میدانم. هرچیز که تبدیل به اپیدمی میشود، قطعا یک جای کارش میلنگد و بیماری ویروسی است.
هر چیز خوب را با زیادهروی و زیادهگویی و دنبالهروی همگانی میتوان به ابتذال کشاند و به چیز پوچ و بیمصرفی تبدیل کرد. وقتی تئاتر بازی کردن و تئاتر دیدن هم مد میشود، تئاتر هم تب میکند و بیمار میشود. به تئاتر میآییم که از غافله عقب نمانیم. این حضور با شعور ما کاری نمیکند و فقط بلاهت عمومی را رواج میدهد.
به نظرتان حضور ستارهها، موفق به جذب تماشاگر شده است؟
تئاتر هنر خواص است وقتی شما بخواهید عوام را بکشید توی سالن مجبور هستید کار عوام زده اجرا کنید. الان خیلیها میگویند که تئاتر رونق گرفته و مردم بیش از سینما به تئاتر میآیند. من اصلا این را به معنای رونق نمیدانم. کثرت که به معنای رونق نیست. تماشاگر ما تعدادش زیاد شده اما قطعا سطحش نازل شده است. تماشاگرانی که میآیند نوید محمدزاده را از منظر نشریات زرد ببینند یا به شوخیهای سخیف و جنسی بخندند تماشاگر جدی تئاتر نمیتوانند باشند.
این تماشاگر باید تئاتر آزاد تماشا کند. تئاتر زیاد شده اما جایگاهها هم عوض شده. تئاتر فاخر و اندیشهورز در رقابت با تئاتر آزاد خودش را در هیاهوی بیمایگی و پول گم کرده. خنده گرفتن و گیشه پرکردن به زور شوخیهای جنسی و ابتذال هیچ ارتباطی با تئاتر اندیشه ورز و جدی و فاخر ندارد. تماشاگر جدی تئاتر یک شهروند متفکر است. کسی که میخواهد از تماشای یک نمایش، شعورش تحریک شود. چه اجراکننده این نوع تئاتر و چه تماشاگرش برای تفکر در این نوع تئاتر حضور دارند نه برای سرگرمی و مد!
یک باوری بین اهالی تئاتر هست که بازیگری تئاتر تفاوت زیادی با بازیگری سینما دارد و شما به این تقسیم بندی اعتقاد دارید؟
من بازیگری تئاتر را یک کار فیزیکال میدانم. حرکت و پرفورمنس. تئاتر فیزیکال، تئاتر مورد علاقه من بوده و هست.توی تئاتر، بازیگر همواره با بدنش بازی میکند. منظورم از بدن، صرفا انجام حرکتهای آکروباتیک، ژیمناستیک و خارقالعاده نیست. منظورم سکوت و بیان بدن است. بازیگری تئاتر بازیگری لانگشات ( نمای دور) است. اما بازیگرسینما در نماهای بسته دیده میشود. اگر یک بازیگر سینما را روی سن تئاتر بیاوریم با دست و پایش مشکل خواهد داشت. نمیداند باید با گردن به پایینش چه کار کند. از سکوت و بی کنشی رنج میبرد. بازیگر تئاتر باید با تمام آناتومیاش بازی کند، نه تنها صورت و بیان. اما بازیگر سینما بیشتر روی عضلات صورتش تسلط دارد. برای همین اغلب، حضور یک بازیگر سینما در یک تئاتر جدی، نتیجه مطلوبی را در بر ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
دقیقا.
تو چی میگی بابا
عالی بود ، سوال آخر رو بسیار تخصصی و خوب جواب دادن
احسنت
چقدر حسودی اقا، خوب تو هم برو نقش بیافرین، کی جلوتو گرفته؟!!