مکلارن از ابرخودروی Senna رونمایی کرد
کمپانی بریتانیایی مکلارن در طول دهه های اخیر به ساختن اتومبیل هایی بسیار خاص مشهور بوده است. آنها در کارنامه درخشان خود سابقه تولید ابرخودروهای بی نظیری مانند مکلارن F۱ با یک سرنشین و طراحی شبیه به ماشین های مسابقه ای و همچنین مکلارن P۱ را داشته اند که می توان آن را به نوعی پرچم دار تغییر و استفاده از تکنولوژی های الکتریکی جدید در ماشین ها دانست.
ابرخودروی جدید مکلارن "سنا" نام دارد که برگرفته از اسم آیرتون سنا، قهرمان و اسطوره مسابقات فرمول یک است. به گفته اندی پالمر مدیر تولید مکلارن، سنا سریعترین خودروی ساخته شده توسط این کمپانی است که با وجود همه تغییرات و افزایش قدرت باز هم امکان استفاده از آن در جاده های استاندارد وجود دارد. اما مکلارن تاکید می کند که سنا قرار نیست جایگزینی برای P۱ باشد و تولید نسل بعدی این ابرخودرو به صورت جداگانه در دستور کار کمپانی است.
درباره مشخصات فنی سنا باید گفت این خودرو بر خلاف P۱ یک مدل هیبریدی نیست و در آن اثری از باتری ها یا پیشرانه های الکتریکی نخواهید دید. در عوض یک موتور ۴ لیتری با آرایش V۸ که به دو توربو مجهز شده با توانایی تولید ۷۸۹ اسب بخار قدرت در قلب Senna قرار گرفته است. شاید در نگاه اول به نظر برسد در حالی که ماشین هایی با قدرت های فوق العاده بیشتر در جهان وجود دارند مکلارن نتواند نام خود را سر زبان ها بیندازد اما اگر این اعداد و ارقام را با دقت فوق العاده بالای مهندسین این شرکت برای مدیریت وزن و نیروی رو به پایین ترکیب کنید آن وقت تفاوت ها رقم خواهند خورد.
وزن Senna تنها ۱۱۹۸ کیلوگرم است که حتی از ماشین های سدان کوچک موجود در بازار هم سبک تر به حساب می آید. برای مقایسه می توان گفت مکلارن ۷۲۰s نسبت قدرت به وزنی معادل ۵۵۳ اسب بخار به ازای هر تن داشت و سنا ۶۵۰ اسب بخار به ازای هر تن و حتی P۱ هم با پیشرانه ۹۰۳ اسب بخاری خود دارای نسبت ۶۴۷ اسب بخار به ازای هر تن بود. در نتیجه می توان پیش بینی کرد شتاب صفر تا صد این خودرو در حدود ۲.۸ ثانیه (مشابه P۱) و یا حتی اندکی کمتر از آن باشد. با این حال مکلارن جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده و باید تا عرضه نهایی خودرو برای ثبت رکوردها منتظر ماند.
مکلارن برای سیستم ترمز از دیسک های سرامیک کربنی خاصی با عنوان CCM-R استفاده کرده است که چهار برابر بهره وری گرمایی بهتری نسبت به دیسک های سرامیک کربنی فعلی دارند و در عین حال کوچکتر و سبک تر نیز هستند. شاسی اختصاصی RaceActive مکلارن و سیستن فنربندی هیدرولیکی Chassis Control II نیز از دیگر امکانات فنی Senna به حساب می آیند.
تنها با نگاه کردن به نمای پشتی خودرو می توان نتیجه گرفت بال عقب بسیار بزرگ طراحی شده برای آن می توان رکوردهای Downforce مربوط به P۱ GTR را نیز بشکند. این بال عقب به صورت اکتیو عمل می کند و در سرعت های مختلف، در زمان ترمز گیری، شتاب گیری و چرخش فرمان حالت های متفاوتی دارد. طراحی بدنه نیز مشخصا به صورتی انجام شده که هوا را به سمت این بال هدایت کند.در بخش طراحی داخلی نیز شاهد به کارگیری از کربن برای صندلی ها هستیم که توسط پدهایی از جنس آلکانتارا (مشابه آنچه مایکروسافت برای کیبوردهای سرفیس پرو از آن استفاده می کند) پوشانده شده اند.
به گفته مکلارن، Senna از نیمه دوم سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد و در فاز اول برنامه ریزی برای تولید ۵۰۰ عدد از آنها انجام شده. قیمت هر خودرو نیز ۷۵۰۰۰۰ دلار تعیین شده است که نسبت به ماشین های میلیون دلاری بسیار ارزان به حساب می آید!
نظر کاربران
میخوام
میخری انشاالله