۶۴۳۵۳۳
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

گزارش «ایران» از موافقت و مخالفت کتابفروشان سراسر کشور با طرح حمایتی «پاییزه کتاب»

نوشداروی فصلی برای دخل خالی کتابفروشی

چیزی نمانده که هفتمین طرح حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشان و خوانندگان کتاب هم کم کم به ایستگاه پایانی‌اش برسد...

روزنامه ایران- مریم شهبازی: چیزی نمانده که هفتمین طرح حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشان و خوانندگان کتاب هم کم کم به ایستگاه پایانی‌اش برسد، طرحی که از حدود دو سال قبل با عنوان‌هایی نظیر «عیدانه»، «پاییزه» و «تابستانه» کتاب در حال برگزاری ست و حالا با وجود کسب تجربه‌های متعدد بعد از پشت سر گذاشتن چند دوره، هنوز نقدهایی از سوی کتابفروشان متوجه آن است. با وجود تلاشی که مجیدغلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب مدعی انجام آن برای برطرف کردن نقص‌های برگزاری این طرح است همچنان گلایه‌هایی از سوی کتابفروشان در ارتباط با مواردی از قبیل ضعف در اطلاع‌رسانی شنیده می‌شود. در این گزارش بدون در نظر گرفتن گزینش خاصی به سراغ برخی کتابفروشان شهرها و استان‌های مختلف کشور رفتیم تا از نظر آنان در ارتباط با اثرگذاری این طرح حمایتی باخبر شویم. علی محمدجعفرزاده، مدیر کتابفروشی«ارشاد» از آذرشهر استان آذربایجان‌شرقی از جمله همین افراد است، جعفرزاده با اینکه مسئولیت اتحادیه کتاب و نوشت افزار «آذرشهر» را برعهده دارد از زمان ثبت‌نام این طرح باخبر نشده و تأکید دارد که اطلاعات مختصر فعلی را هم از طریق برخی رسانه‌ها کسب کرده است. با این همه از این قبیل اقدام‌ها حمایت می‌کند و امیدوار است در دوره‌های بعد او و همکارانش هم فرصتی برای عضویت در آنها پیدا کنند.
نوشداروی فصلی برای دخل خالی کتابفروشی

نیاز نشر به حل مشکلات زیربنایی نشر

مجید قندیان، مدیر کتابفروشی«بهارستان» تبریز با اینکه در دوره‌های قبلی این طرح حضور داشته اما در پاییزه ۹۶ عضو نشده و علت آن را هم آسیبی می‌داند که تداوم اعطای تخفیف‌های اینچنینی درپی دارد. به گفته قندیان نباید کاری کرد که مردم منتظر اعطای تخفیف برای خرید کتاب باشند!شاید کتابفروشانی که عضو این طرح می‌شوند درهمان چند روز نخست چند میلیون تومان کتاب بفروشند اما مسأله این جاست که باقی روزها بیکار می‌مانند.
قندیان در گفته‌هایش تأکید کرد بهتر است ارشاد به جای ارائه این تخفیف‌ها به برطرف کردن مشکلات زیربنایی نشر کمک کند و از طرح‌های تخفیفی صرف نظر کند. نکته‌ای که برخی کتابفروشان از آن گلایه دارند این است که ارائه کتاب با تخفیف منجر به ایجاد رکورد و عادت کردن مردم به خرید کتاب با تخفیف می‌شود.
ساموئل بدلی مدیر کتابفروشی«آرمن» ارومیه هم در پاییزه کتاب شرکت نکرده، هرچند که اعضای خانواده‌اش از کتابفروشی‌های عضو این طرح کتاب خریداری کرده‌اند. به نظر او ارومیه آنقدر بزرگ نیست که امیدی به استقبال قابل توجه ساکنانش از پاییزه کتاب باشد. با این همه او می گوید اگر در دوره‌های بعدی اطلاع‌رسانی بهتری انجام شود در این طرح شرکت خواهد کرد.

مردم دلشان نمی‌آید پولی صرف خرید کتاب کنند

جای نداشتن کتاب در سبدکالای برخی خانواده‌های ایرانی که از قضا تعدادشان چندان هم کم نیست یکی دیگر از دلایلی ست که تعدادی از کتابفروشان بواسطه آن در این طرح عضو نشده‌اند، حسن عزیزی، مدیر کتابفروشی سعدی از اردبیل تأکید دارد که در شرایط اقتصادی فعلی مردم دلشان نمی‌آید که پولی بابت کتاب هزینه کنند وگرنه مخالفتی با این قبیل تخفیف‌ها ندارد منتهی معتقد است که مردم استقبال نمی‌کنند.
کریم حکمتی، مدیر کتابفروشی«سینا» هم یکی دیگر از کتابفروشان اردبیلی ست که معتقد است اگر شرایط بازار در چند ماه اخیر بهتر شود و بداند که مردم استقبال می‌کنند او برای عیدانه ثبت‌نام خواهد کرد. مهدی خان دارا، مدیر کتابفروشی«دارا» اصفهان اما مهم‌ترین دلیل عضو نشدنش در این طرح را سن و سال خودش می‌داند ولی به هر حال اعتقاد چندانی هم به اثربخشی این قبیل طرح‌ها بواسطه وسعت مشکلات حوزه نشر ندارد. عبدالله دانشمند، مدیر کتابفروشی«نقش جهان» اصفهان با بیان اینکه در پاییزه کتاب عضو شده اما رضایت چندانی از استقبال مردم ندارد، مهم‌ترین دلیل بی‌توجهی مردم به این طرح را ضعف در اطلاع‌رسانی و همراهی نکردن رسانه‌هایی همچون رسانه ملی با آن می‌داند. آن طور که دانشمند گفت حتی «خوارزمی» که از کتابفروشی‌های بزرگ اصفهان است هم فروش چندانی در این دوره نداشته است.

راهی برای توزیع عادلانه‌تر یارانه کتاب

حسینعلی پورمدنی، مدیر کتابفروشی«مرسل» کاشان که از موافقان برگزاری این طرح است تأکید دارد با طرح‌هایی مانند پاییزه کتاب می‌توان یارانه را به شکل عادلانه تری به دست مردم رساند، از این طریق هم مردم و هم کتابفروشان منفعت خواهند برد چراکه در بلند مدت منجر به افزایش تقاضای کتاب می‌شود. البته این کتابفروش کاشانی هم نحوه اطلاع‌رسانی به مردم و کتابفروشان را یکی از ضعف‌های همچنان برقرار در این طرح حمایتی می‌داند. محمدلطفی مدیر کتابفروشی«دانش» شهرستان دره شهر از استان ایلام هم به نحوه اطلاع‌رسانی مسئولان این طرح گلایه دارد و معتقد است اگر ضعف‌های فعلی برطرف شود او حتماً در دوره بعدی شرکت خواهد کرد.حسن شهبازی‌فر مدیر کتابفروشی«پارکر» از بوشهر دلیل عضو نشدنش را اجبار در برخورداری کتابفروشی‌ها از سیستم رایانه‌ای و همچنین اتصال آنها به فضای مجازی می‌داند، شرطی که از سوی خانه کتاب برای عضویت در این طرح مطرح شده و هنوز برخی کتابفروشان از آن برخوردار نیستند. شهبازی فر با طرح حمایتی مذکور موافق است و آن را در بهبود شرایط فعلی کتابفروشی‌ها مؤثر می‌داند.

محمدحسین رزقی، مدیر انتشارات «خوارزمی» خراسان جنوبی که از جمله شرکت‌کنندگان در طرح این دوره است آن را برخلاف برخی کتابفروشان طرحی مؤثر در جلب نظر مردم به خرید کتاب و مطالعه آن می‌داند، حتی از نحوه اطلاع رسانی‌ها هم گلایه‌ای ندارد و برعکس نظر مثبتی هم درباره نحوه عملکرد خانه کتاب دارد. او آغاز هفتمین دوره این طرح با روز کتابگردی را اتفاق مثبتی می‌داند و امیدوار است که در دوره‌های آینده هم شاهد چنین آغازی باشیم. معصومه میرحسینی مدیر کتابفروشی«کتابسرای حکمت» از زاهدان هم الزام در برخورداری کتابفروشان از سیستم مدیریت رایانه‌ای و همچنین اتصال به اینترنت را مانعی در راه عضویت کتابفروشی‌هایی چون کتابفروشی خودش می‌داند، وگرنه معتقد است حتی اگر برای کسب تجربه هم که باشد علاقه‌مند به عضویت در این طرح است. یدالله اَسترکی مدیر کتابفروشی«ولی عصر» لرستان هم در این پاییزه شرکت نکرده، با اینکه معتقد است مردم این روزها تمایل چندانی به خرید و مطالعه کتاب ندارند اما تأکید دارد اگر اطلاع‌رسانی در دوره‌های بعد بهتر شود شاید او هم در عیدانه کتاب(دوره آینده این طرح حمایتی) شرکت کند.






پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج