مرگبارترین سن برای عابران پیاده
براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی ۴۵۲۳ تن در بهار امسال در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.
هر چند مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در سالهای گذشته روند کاهشی داشته و در سال ۱۳۹۱ به ۱۹ هزار و ۸۹ تن رسید، اما همچنان عابرانپیاده و به ویژه سالمندان و خردسالان بخش زیادی از این مرگها را به خود اختصاص داده اند. به طوری که از ۴۳۷۱ عابرپیادهای که در سال ۱۳۹۱ جان خود را از دست دادند، ۲۳۶۵ تن آنان سالمند و خردسالند که ۱۲.۴ درصد کل تلفات رانندگی این سال را تشکیل میدهند.
در بهار امسال هم از ۴۵۲۳ تنی که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، ۹۷۹ تن معادل ۲۱.۶ درصد آنها عابر پیاده بودند. ۵۶.۲ درصد از ۹۷۹ تن عابرپیاده متوفی سه ماهه اول امسال را سالمندان و خردسالان (۵۵۰ تن) تشکیل میدهند که این رقم در مقایسه با به مدت زمان مشابه سال قبل (۱۱۰۱ تن) با کاهش ۱۱.۱ درصدی مواجه بود.
در ردههای سنی دیگر مرگهای عابرانپیاده به ترتیب ۵۰ تا ۵۹ سالهها با ۱۱.۵ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سالهها با ۹.۲ درصد، ۳۰ تا ۳۹ سالهها با ۸.۷ درصد و ۲۰ تا ۲۹ سالهها با ۸.۵ درصد قرار دارند.
در بهار امسال، استانهای تهران با ۱۳۶ تن معادل ۴۳.۷ درصد، مازندران با ۶۸ تن معادل۳۲.۱ درصد و گیلان با ۴۶ تن معادل۲۹.۳ درصد بیشترین مرگهای عابرپیاده را نسبت به کل کشتههای حوادث رانندگی استان خود داشتهاند.
بدون شک توسعه کمی و کیفی پژوهشهای هدفمند در راستای ارتقای ایمنی حمل و نقل سالمندان، ارتقای ایمنی عابرانپیاده سالمند، بهبود رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سالمندان، ارتقای وضعیت ایمنی شبکه راهها، ارتقای ایمنی دسترسی به شبکه راهها و ... در کاهش حوادث رانندگی و مرگ سرنشینان و عابرانپیاده تأثیر خواهد داشت.
ارسال نظر