مردودی ۷۰ هزار دستگاه خودرو از آزمون ترمز
مدیرعامل ستاد معاینه فنی گفت: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان مهرماه از ۵۸۰۰۹۷ دستگاه خودرو مراجعه کننده در بار اول در حدود ۱۲ درصد از آزمون ترمز مردود گردیده اند.
سید نواب حسینی منش ضمن گرامیداشت یاد قربانیان سوانح رانندگی اظهار داشت: هرسال از ۲۹ آبان لغایت ۱ آذر مراسم یادبود این افراد با هدف ایجاد حساسیت عمومی ، فرهنگ سازی و آگاه بخشی به مسئولان و شهروندان برگزار می گردد. در چند سال اخیر براساس آمار رسمی از پزشکی قانونی تعداد متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی کاهش داشته است. ولی میزان کاهش متوفیان در مقایسه با سایر کشورهای درحال توسعه در وضعیت قابل قبولی نبوده و هنوز کشور ایران با ۴۳ نفر متوفی به صورت روزانه در سوانح رانندگی در رتبه و رده کشورهای پرمخاطره در این زمینه می باشد.
وی در خصوص نقش معاینه فنی در کاهش سوانح رانندگی گفت: عوامل موثر در تصادفات به سه عامل خطای انسانی ، وضعیت راه و شرایط خودرو بستگی دارد که هر کدام از این عامل ها می تواند با سهم مشخص بصورت مجزا و یا مشترک در ایجاد حادثه موثر باشد. براساس گزارشات رسمی پلیس خطای انسانی بیشترین سهم را در حادث گردیدن تصادفات دارد. در حال حاضر کشور های در حال توسعه علاوه بر آموزش فرهنگ صحیح رانندگی به شهروندان نسبت به سختگیرانه کردن الزامات ایمنی در خودروها و ارتقا استاندارد های تولید در خودرو اقدام نموده اند. بروز خطای انسانی در رانندگی اجتناب ناپذیر است، پر واضح است خودرو باید به نحوی طراحی و تولید گردد که ریسک تصادف و میزان خسارت جانی به راکبین در حین حادث گردیدن تصادف به حداقل ممکن برسد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با عدم کاهش منطقی آمار قربانیان سوانح به صورت سالیانه در کشور ایران اظهار داشت: مقایسه آمار متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی طی نیمه اول سال ۹۵ و ۹۶ براساس آمار رسمی پزشکی قانونی نشان می دهد در بخش مصدومین نه تنها کاهش اتفاق نیوافتاده بلکه ۰.۵ درصد افزایش داشته است که حادث گردیدن این مسئله غیر قابل پیش بینی و دور از ذهن نیست. در بخش وضعیت ایمنی خودروها در سال ۱۳۹۵ از ۱۹ میلیون خودروی موجود و درحال تردد در کشور تنها ۸ میلیون دستگاه خودرو یعنی ۴۲ درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی جهت بازدید و کنترل ایمنی مراجعه کرده اند. مطابق با آمار اتحادیه اروپا عامل ۱۰ درصد از تصادفات و سوانح منجر به مرگ ناشی از نقص و ایراد فنی در خودروها است که بدون تردید با عنایت به سن ناوگان و کیفیت پایین خودروها در ایران این درصد بیشتر خواهد بود این بدان معنی است که تنها با انجام معاینه فنی و تشخیص بهنگام ایراد و نقص در خودرو می توان از مرگ حداقل ۱۶۵۰ شهروند در سال جلوگیری کرد.شایان ذکر است متاسفانه در حال حاضر سالانه در حدود ۱۶۵۰۰ نفر از شهروندان قربانیان تصادفات و سوانح رانندگی هستند.
حسینی منش در ادامه افزود: انجام معاینه فنی خودرو به صورت سالیانه و یا بعد از هر تعمیر اساسی که مربوط به بخش های ایمنی خودرو می باشد بدون تردید می تواند در کاهش تصادفات موثر واقع شود. در حال حاضر ۱۲ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز به علت نقص در سیستم ترمز گیری که می تواند خود مولد و عامل یک تصادف باشد مردود می گردند. در مراکز معاینه فنی ۱۸ آیتم مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد که بالغ بر ۷۰ درصد از آن مربوط به بخش های تامین کننده ایمنی خودرو نظیر وضعیت لاستیک ها، سلامت کمک فنر، کارکرد چراغ های اخطار و... است. یکی از اصلی ترین اهداف انجام معاینه فنی در کشورها کنترل ایمنی خودروها و انطباق خودرو با شرایط استاندارد در هنگام تولید می باشد. عملکرد ناصحیح هرکدام از بخش هایی که در معاینه فنی مورد کنترل قرار می گیرد می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در تنزل شرایط ایمنی خودرو و ایجاد تصادف سهم داشته باشد.
وی در پایان گفت: علاوه بر بر نقش مهم مسئولین در ارتقاء استانداردهای تولید خودرو و ایجاد راه های ایمن در کاهش سوانح مسئولیت شهروندان در حفظ جان خود و سایرین با اصلاح الگوهای رفتاری رانندگی ، تکریم به قانون و انجام بهنگام معاینه فنی خودرو و همچنین استفاده از خودروهای ایمن تر بدون تردید می تواند نقش بسزائی در کاهش تعداد قربانیان سوانح داشته باشد.
نظر کاربران
پژو پارس هم یکیشونه