قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مساله فروش هواپیماهای متعلق به ایران ایر توسط ایرباس به سایر متقاضیان شایعهای بیش نیست، گفت: تامین مالی در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر میبرد و زمانبندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل می شود.
خبرگزاری ایرنا: قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مساله فروش هواپیماهای متعلق به ایران ایر توسط ایرباس به سایر متقاضیان شایعهای بیش نیست، گفت: تامین مالی در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر میبرد و زمانبندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل می شود.
مساله فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تحت تأثیر مواضع و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در محافل رسانهای و اقتصادی محل بحث شده است.
در این زمینه یکی از خبرگزاریها ادعا کرد که چون دولت نتوانسته است در مذاکره با فاینانسورهای بینالمللی به توافقی برای تأمین مالی خرید این هواپیماها دست پیدا کند، شرکت ایرباس هواپیماهای متعلق به ایران ایر را بهسایر متقاضیان ایرباس فروخته است.
«اصغر فخریه کاشان» این ادعا را شایعهای و یک دروغ رسانهای توصیف کرد و در خصوص وضعیت فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ گفت: فاینانسها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر میبرد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است.
وی در خصوص تاریخ ورود هواپیماها نیز اظهار داشت: زمانبندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.
پیش از این یک رسانه داخلی در گزارشی مدعی شده بود که ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای اِی 320 سفارش داده شده از سوی ایران را به شرکتهای هواپیمایی دیگری تغییر دهد.
این رسانه در این خصوص نوشته بود: با توجه به ناتوانی ایران در تأمین منابع مالی برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای اِی 320 بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای فروش به ایران نامزد کرده بود را بتازگی به کشورهای دیگری فروخته است.
این رسانه مدعی شده بود: شرکتهای ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباسهای 320 ایران هستند که بهدلیل عدم تامین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکتهای هواپیمایی غیر ایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.
ادعای این رسانه در حالی مطرح میشود که اصولا هواپیماها در مرحله بعد از تولید، رجیستر خواهند شد و تا وقتی که بحث انتقال مالکیت آنها به شرکتهای هواپیمایی نهایی نشود، بهنام هیچ شرکت یا کشوری ثبت نخواهند شد.
هرچند تحریمهای صنعت هوایی ایران به مدتها قبل از مسائل هستهای بازمیگشت اما در جریان مذاکرات، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریمها در حوزه هوایی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد؛ موضوعی که به بازگشت غولهای هوایی جهان به آسمان ایران منجر شد.
این هواپیماها که تحویل آنها از ماههای پس از انعقاد برجام شروع شد و در جریان روندی 10 ساله به ناوگان کشور میپیوندند، میتوانند در مقاصد کوتاه و البته سفرهای طولانی به کار بیایند.
مهر ماه 96 بود که دو هواپیمای ATR جدید هما وارد کشور شد و به این ترتیب تعداد هواپیماهایی که بعد از برجام خریداری و وارد کشور شد به 9عدد رسید. از این تعداد هواپیما 3 فروند مربوط به ایرباس است (یک فروند A321 و دو فروند A330) و 6 فروند دیگر هم هواپیماهایای تی آر هستند که قرار است 14 فروند دیگر از این هواپیماهای ای تی آر تا پایان سال 2018 وارد ناوگان هوایی ایران شوند.
یکی از بندهای مهم توافق هستهای رفع تحریم از صنعت هوایی کشور بود. بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیسجمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 هواپیمای بویینگ و 20 هواپیمای اِی.تی.آر ATR بسته شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر