دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تاکید کرد با توجه به فراوانی منابع گاز طبیعی در کشور، تولید خودروهای هیبریدی متشکل از سوخت گاز طبیعی و برقی می تواند به جای تمرکز بر تولید خودروهای برقی گزینه مناسب تری باشد.
خبرگزاری ایرنا: دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تاکید کرد با توجه به فراوانی منابع گاز طبیعی در کشور، تولید خودروهای هیبریدی متشکل از سوخت گاز طبیعی و برقی می تواند به جای تمرکز بر تولید خودروهای برقی گزینه مناسب تری باشد.
«آرش محبی نژاد» افزود: تولید خودرو برقی در کشورمان که گاز طبیعی به وفور وجود داشته و امکان تولید خودروهای گازسوز میسر است، نمی تواند به عنوان یک اولویت مطرح باشد.
وی گفت: استفاده از خودروهای برقی در کشورهایی که از منابع انرژی تجدیدپذیر فراوان برخوردارند، به کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از گرم شدن کره زمین کمک می کند اما اگر قرار باشد برق تولیدی کشورمان را با نیروگاه های با سوخت های فسیلی توسعه دهیم، به همان اندازه در آلودگی محیط زیست و گرم شدن زمین تاثیر خواهد داشت.
محبی نژاد افزود: موضوع خودروهای برقی در کشور، فقط در حد پروژه «فاز صفر» آن یعنی مرحله مقدماتی مطرح است و هنوز خودروسازان کشور در این زمینه اقدام عملی نکرده اند.
این مسئول صنفی ادامه داد: قطعه سازان نیز تاکنون برای تامین قطعات خودروهای برقی اقدام عملی نداشته اند.
وی اضافه کرد: در این زمینه به مطالعه شرایط نیازمندیم که موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در دست بررسی است.
** معایب خودروهای برقی
محبی نژاد گفت: امروز خودروهای برقی تولیدی در کشورهای مختلف با معضلات اساسی روبرویند که از جمله آنها، ضایعات و زباله های باتری های استفاده شده در آنها، محل دفنشان و خسارت های وارد به محیط زیست است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، این خودروها در طول شب به شارژ شدن نیاز دارند که استفاده تعداد زیادی از خودروها از شارژ برق، توان الکتریکی بالایی در شبکه می طلبد.
«باید دستگاه های متولی کشورمان از توان لازم برای تامین برق نیروگاه ها و شارژ سریع خودروها در طول روز برخوردار باشند و علاوه بر آن توسعه شبکه شارژ در کشور از مساله تولید خودروهای برقی مهمتر است؛ بر این اساس هماهنگی و همکاری دستگاه هایی نظیر وزارت نیرو، شهرداری ها، راهداری ها و وزارت کشور مورد نیاز است».
چندی پیش «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: تولید خودروهای برقی به تنهایی از سوی بنگاه های خودروسازی ممکن نیست و به دخالت و حمایت حاکمیت نیاز دارد.
معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو نیز از عرضه نخستین خودروهای برقی و هیبریدی این شرکت روی پلتفرم جدید از سال 1400 خورشیدی (2021 میلادی) خبر داد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز مردادماه گذشته اعلام کرد خودرو تیبای برقی در حال آزمایش است و پس از آزمایش، در آینده ای نزدیک عرضه می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
بنده خدا! یه کم تعقل! نیروگاه چقدر در آلودگی هوای شهر سهم داره؟!!! در حالی که هر خودرو یه منبع متحرک آلودگیه!!!
لامصب برای چی مردم باید سوار بمب بشن؟؟؟؟؟!!!!!!